BonFire blogja

Minden, mi kreatív…

Döntöttem: Nincs több só

2012. március 21. 01:18 - BonFire

Biztosan nem én fogom feltalálni a spanyol viaszt azzal, ha kijelentem, a túlzott sófogyasztás káros az egészségre, de az utóbbi időben azon kaptam magam, hogy borzasztóan sózok mindent. Ennek ellenére a vérképemből soha nem lehetett túlzott nátriumfogyasztásra következtetni. Végül mégis. Mostanában egyre jobban dagadok, testszerte jelentkező ödéma-vizenyő formájában, olyan vagyok, akár a vizes lufi. Kissé körbejárva a témát arra jutottam, hogy a sózásnak így, ebben a formában mennie kell. Ez lesz egyik legnagyobb kihívásom, hiszen gyerekkorom óta sósan táplálkozom, imádom a sót magáért a sóért, de ami „sók, az sokk”. Most, hogy az egyik tartós betegségemből majdnem szinte kigyógyultam, úgy hiányzik egy másik, mint púp a hátamra. Igen nagy lelkierőre lesz szükségem, hogy ne akarjam még a lekváros/túrós buktát is megsózni. A croissant is sózva szeretem legjobban – nem vicc!

Arra jutottam, hogy pár éve sikeresen megküzdöttem az alkohollal és én maradtam felül; emellett megvívtam a dohánnyal is, és én kerültem ki győztesen; bízom hát benne, hogy ez a harmadik – véleményem szerint az eddigi legnagyobb – kihívás is csak erősíteni fog, és ismét csak én jövök ki győztesen. De ez nagyon nehéz lesz. Tippeket és biztatást elfogadok!

8 komment
Címkék: személyes

A bejegyzés trackback címe:

https://bonfire.blog.hu/api/trackback/id/tr814329695

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

macsk-a 2012.03.21. 06:06:23

Konkrét tippet nem tudok adni - mert nincs, de némi biztatást talán igen. Ha két hétig sikerül kitartanod, akkor elkezded érezni az ételek valódi ízét. Onnantól könnyebb kezd lenni a dolog, ezt saját tapasztalatomból mondom. Drukkolok, hogy sikerüljön! :)

Blintux 2012.03.21. 08:51:52

Én el nem tudom képzelni, hogy lehet valamit sótlanul megenni. Ha a mezei főtt burgonyán nincs fél marék só, én már meg sem bírom enni :)
Nah meg az ételekbe annyi mindent kevernek, hogy ha nem a só, akkor azok ölnek meg szép lassan.
Neked persze kitartást hozzá, és járj sikerrel!

macsk-a 2012.03.21. 08:54:29

Blintux, a "só nélkül" és a "kevés sóval" azért nem ugyan az :) itt is a mérték a lényeg

Zserbózombi 2012.03.21. 14:56:39

Történetesen dietetikus vagyok, szóval szívesen adok ilyen tanácsokat. :) Először is, a teljes sótlanság ugyanolyan káros, mint a túlsózott ételek.

Nem tudom, mennyire vagy nasifüggő, de például a csipszek, a sós pattogatott kukorica, a sós készételek szintén emelik a sóbevitelt, inkább ezeken kéne „spórolnod”.

Amit nem kell megsózni, pedig sokan szokták: kerti vetemény (paprika, paradicsom, retek stb), péksütemény, vajas kenyér, sült burgonya (egy picit lehet, de amit étteremben hoznak ki pl. már eleve sós, és mégis gyakran látni, hogy a kedves vendég még bőven megszórja sóval).

Naponta 2 kanál sót egyébként nyugodtan ehet egy egészséges ember, persze nyilván nem magában, és ebbe bele kell számítani az ételekkel bevitt nátriumot is.

Sok sót tartalmaznak a felvágottak, különösen a vörösáruk (virsli, párizsi), de arra is érdemes figyelned, hogy a Vegeta is tartalmaz sót, sőt Na-glutamátot is, ami szintén nem ajánlott sószegény diétában (ugyanúgy a Na miatt). Léteznek csökkentett Na-tartalmű sók, de ezekkel is érdemes vigyázni, mert a túlzott káliumbevitelnek (amivel a Na-t helyettesítik) szintén van számos kockázata! Komolyabbak is, mint pl. a szívmegállás, szóval csak óvatosan! Ebből sem ajánlatos 2-3 kanálnál többet fogyasztani.

A sótlanság elfedésére bővebben ajánlatos a többi fűszert használni. Aki nem gyomorbeteg, az a paprikát, borsot is emelheti, de a zöldfűszerek vagy más ételízesítők használata biztosan nem okoz senkinek panaszt (kivéve, aki allergiás a curryre, mint én, de az nyilván kerülni fogja magától). Más ételízesítőn elsősorban a vöröshagymát, fokhagymát, egy húslevesnél a gyökérzöldségeket (és a karalábét, ami szárgumó) értem, amire gyakran nem is gondolunk fűszerként, de azt szoktam mondani, hogy tessék megpróbálni a pörköltet hagyma nélkül (nagyon durva) vagy a húslevest répa nélkül, és akkor majd érthető lesz, hogy ezeknek az ízesítő hatása nélkül megváltozik az étel jellege.

A zöldfűszerek közül különösen a tárkony, oregánó, kakukkfű, borsikafű (csombor) képes a sóhiányt ellensúlyozni.

BonFire 2012.03.22. 19:33:26

@Zserbózombi: Imádom, amikor random módon beszarik a blog.hu, és nem tudok még válaszolni sem a kommentekre.

Köszi a tanácsokat, ezek nagy részével természetesen tisztában vagyok, nem te vagy az első dietetikusom – sajnos.

A bejegyzés címe eléggé kétértelműre sikeredett szvsz. Az, hogy nincs "több", az itt azt jelenti "a mostaninál több", vagy mint pluszként hozzáadott só.

(Szép nyelv ez a magyar.;)

pufancska 2012.03.25. 13:35:23

Kitartás, türelem, és ahogy Bendegúz mondta: "Csukjuk be a szemünket és falatozunk bakter úr!"
Kb. két éve álltam le a sóról, mert a vesém nem a legjobb, pláne abból is csak egy van, meg egy pici.

Szóval mindenkinek azt szoktam mondani, hogy a só az nem fűszer, sokan azt gondolják róla gondolom ezt Te tudod, de azért elmondom. A só az csak ízfokozó tehát az ételeknek az izét fokoza. Én már mindent megtudok enni sónélkül, de ahogyan itt fentebb irta valaki annak hiánya is problémát okozhat, ezért pl. a krumpliba teszek sót, de főztem már paprikáskrumplit só nélkül, na az borzasztó, de behubytam a szemem és falatoztam.

Az egész fejben dől el, az ételre csak úgy gondolok mint szükségre és nem többre. Bármit megeszek amit elém raknak bármilyen rossz az íze és megköszönöm. (ez mondjuk a lustaságomból adódott, ha már főztek nekem, akkor azt illik megköszönni)

Végül ahogy kísérem a blogodat azt tudom, hogy rendszeresen enned kell és anno ezt még egy progi is jelezte neked, hogy ne felejts el enni, tehát gondolom nem a kaja körül forog az életed. Nem lesz nehéz, ezt kell gondolni és tényleg nem nehéz.

BonFire 2012.03.25. 13:45:55

@pufancska: Pontosan. Én úgy állok a dologhoz, ha a cigiről le tudtam jönni, akkor a mértéktelen sózást is meg tudom állni. Most még nem ízlenek az ételek, remélem, ez idővel változni fog. Mindazonáltal máris érzékelhető a csökkentés hatása: Ismét megindult a rendes vizelet-elválasztásom. Évek óta nem pisáltam annyit, mint az utóbbi héten, és ezt nem a vízhajtó okozta, hiszen amikor beindult a vízierőmű, már napok óta nem szedtem. Az ödéma teljesen lehúzódott, már csak egy nagyon kicsi, alig érzékelhető püffedés van. 99%-ban megszűnt vízhajtó nélkül, mindezt azután, hogy egy hete radikálisan lecsökkentettem a sóbevitelt.

Gondolom, ez így a vesét is tehermentesíti, meg a szívet is.

Csak bírnám megszokni az ízetlen ételeket!

pufancska 2012.03.25. 13:59:10

@BonFire: Én a veseteával voltam így nem bírtam megszokni az izét, egy hónapig szenvedtem minden ivásnál. Mára már megszoktam, sőt ha nem iszom meg a napi adagom akkor hiányzik is. Igaz elismerem, hogy már lehet venni izésített veseteákat is, de az igazi fűben bízom.
Ja és ami egészséges annak sohasem jó az íze, aztán megszokod és az lesz a jó.
süti beállítások módosítása