BonFire blogja

Minden, mi kreatív…

Mikrofonozás

2013. április 08. 20:38 - BonFire

Logitech Clear Chat Stereo.jpgNagyon régóta esedékes már, hogy egy normális mikrofont beszerezzek, mert a videóim sarkalatos problémája mindig az, hogy bármilyen profin és igényesen szerkesztem is meg a képi anyagot, megfelelő mikrofon híján sosem érzem tökéletesnek. Persze mostanában a webkamerámba szoktam dumálni, no de az sem az igazi. Szivacsot kell ráhúzni popfilter gyanánt, és a hangminősége is hagy némi kívánnivalót maga után. A videókon hallható szöveg már azért tűrhető minőségű, mert egy rakat effekt van rajta. Sorolom.

  1. Először egy masszív zajszűrést kell alkalmazzak, mert a kondenzátormikrofon szépen felveszi az asztal alatti gép ventijének a hangját, továbbá egy társasházban nincs módom zajcsillapított szobát berendezni.
  2. Egy kompresszorral a nagyobb dinamikai egyenetlenségeket szoktam kifésülni.
  3. Egy másik kompresszorral De-Essingelem a felvételt, hogy ne szúrják ki a T-k, C-k Sz-ek a dobhártyánkat.
  4. Egy parametrikus ekvalizerrel kihúzom belőle a legidegesítőbb puffogó-dünnyögő mély frekvenciát, illetve
  5. Egy drasztikus mélyvágás szükségeltetik, hogy valamelyest érthető legyen a hang.
  6. Az effektlánc végén egy Hard Limiter csücsül, hogy a kompresszált jel még csak véletlenül se csaphasson át torzításba.

Ezt minden egyes alkalommal eljátszom, és már kissé unom, mert egyfelől még mindig nem vagyok megelégedve a hangminőséggel, másfelől ez a módszer lefoglalja a mikrofonnal a fél kezemet. Ez tehát nem járható út.

Sokat agyaltam rajta, hogyan oldjam meg a dolgot. Ha veszek egy normálisabb mikrofont, annak borsos az ára, és akkor még mindig gondoskodnom kell popfilterről és asztali kisállványról is, aminek itt előttem nincs helye. Nem fér el. Meg ez ismét ágyúval a verébre kategória lenne. Inkább egy headsetben kezdtem el gondolkodni, mert azzal nem kell foglalkozni, mindig a szám előtt van, és relatíve olcsó. De van ám egy dilemma!

Honnan tudhatja az ember, hogy amit kinéz az árukeresőn, az nem valami borzadály lesz? Honnan tudhatom, milyen minőségű a hangja? Egy VoIP telefonálásnál nem éppen elsődleges fontosságú a kristálytiszta hang, és a gyártók sem törik magukat, hogy a honlapjukon a termék egy-egy rövid hangtesztjét feltegyék. Pedig szerintem nem lenne olyan nagy feladat. Van olyan gitárhúr gyártó cég, amelyiknek a honlapján igenis meg lehet hallgatni a különböző húrok hangját, és az alapján választani. Ilyet lehetne mikrofonokkal is. Nónémet nem akarok venni, és megmondom őszintén, az efféle Logitech és Genius-féle borzalmakhoz nincs bizodalmam. Persze lehet venni AKG headsetet is húszezerért, csak azt meg kissé sokallom.

Éppen ezért erőt vettem az előítéleteimen, és tettem egy próbát. Kiválasztottam egy Logitech headsetet, és hangtesztet kerestem a YouTube-on. Naná, hogy volt! Nagyon kellemes meglepetés ért, amikor meghallottam a hangját. Ez nekem tökéletes választásnak tűnik. Igaz, elmondják, hogy a füles része nem túl kényelmes, nem fekszik fel jól a fejre és egyebek, de ez a része engem abszolút hidegen hagy. (Van nekem egy elég profi AKG fejhallgatóm, ha kell…) Lényeg a mikrofon, az pedig elég jól szól, és még nem is drága.

…Csak éppen kapni nem lehet!

Beregiztem az egyik webshopba, ahol csak a regisztrációt követően derült ki, hogy nincsen nekik. Ennek ellenére hirdetik. Oké. Egy patront ellőttem. Regisztrálok a másikba, ott már volt a termékből. Kosárba be, szállítási infót kitölt, örül. Erre egy negyedóra múlva jön a mail, hogy visszadobták a megrendelést, mert egy darab volt nekik, és éppen kifogyott. Fogalmuk sincs, mikor érkezik újra. FUCK!

Három a magyar igazság – gondoltam –, így egy harmadik áruházból rendeltem elő a terméket, mert ott sem lehet pillanatnyilag kapni, azonban itt már volt egy dátum, ami arról biztosított, hogy 12-én, azaz most pénteken kapnak új szállítmányt. Ha minden jól megy, akkor a jövő héten fel is tudom avatni az új mikrofont. Ha nem jól megy, akkor csak később.

Mindenesetre remélem, hogy a közeljövőben új szintre tudok lépni e téren, és a jó minőségű kép mellé szintén jó minőségű hangot fogok tudni tálalni az elkövetkezendőkben. Füleljétek tehát az új tutorialjaimat! Benne lesz az összes csámcsogás, meg minden. ;)

Itt hallható egy teszt a mikrofonról

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bonfire.blog.hu/api/trackback/id/tr805212295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása