BonFire blogja

Minden, mi kreatív…

Adobe Audition – Effektlánc mentése presetként

2012. szeptember 24. 12:40 - BonFire

blog_audition_webcam_hang_05.png.pngNem is tudom hány éve dolgozom a programmal. Talán úgy száz körül, amikor még Cool Edit Pro-nak hívták, már akkor is használtam. Mégis ennyi idő kellett hozzá, hogy rájöjjek, ha egy rakás effektre bizonyos beállításokkal sokszor van szükségünk, akkor azokat a beállításokat egy kattintással el lehet menteni presetként, majd egy új projektbe egy kattintással újra beinzertálni. Pedig az egész oly nyilvánvaló.

A tutorialokhoz egy nem túl jó minőségű mikrofont használok. Igazából a Microsoft LifeCam webkamerám mikrofonját, amit utólag kissé meg kell operálni, ha viszonylag elfogadható hangon szeretnék megszólalni a „rajongóim” előtt. Ezért most próbaképpen néhány real-time effektet inzertáltam a csatornába, hogy feljavítsam a webkamera egyébként eléggé „puffos” hangját.

Első körben egy alkalmazkodó zajszűrőt tettem rá, amivel nagyjából elfogadhatóan sikerül a háttérzajt és a sistergést kiszűrnöm, de úgy, hogy az még ne menjen a hasznos frekvenciák rovására. A következő beállításokat használtam:

blog_audition_webcam_hang_01.png

Másodiknak egy grafikus equalizert, amivel a dünnyögő mélyeknek kissé alávágtam, és egy kis fényt adtam nagyon-nagyon finoman.

blog_audition_webcam_hang_02.png

Ezek után következik a kompresszor, amit egyrészt gate-nek, másrészt kompresszornak használtam. A gate beállítás segít a zajszűrőnek a halk részek kinémításával, a kompresszor pedig gatyába rázza a dinamikai egyenetlenségeket. Élő beszédről lévén szó itt sem használtam durva beállításokat. Nem az a cél, hogy effektezett hangot halljunk, hanem hogy minél természetesebbet és érthetőbbet.

blog_audition_webcam_hang_03.png

Utolsó láncszemként egy limiter került, ez segít abban, ha a kompresszor egy-egy részt esetleg túlvezérelne. Egy határérték beállításával elkerülhetjük a kellemetlen klipelést.

blog_audition_webcam_hang_04.png

Az egész beállított cuccot pedig mindenestől el lehet menteni, ha az effekt rack mellett látható aprócska mentés ikonra kattintunk és adunk neki egy nevet. A következő session-ben már egy kattintással behívható a beállított effektlánc.

blog_audition_webcam_hang_05.png.pngAzt még itt a végén hozzá kell tenni, hogy ezek a beállítások természetesen az én mikrofonomhoz, az én hangerőszintemhez és az én egyéni hangomhoz lettek beszabályozva. Másoknak nyilván más beállításokat kell használni, azonban ez egy kis segítség lehet, ha egy nem túl jó mikrofonból is viszonylag elfogadható hangot akarunk kicsiholni.

Egy hangminta következzen, először effekt nélkül a mikrofon hangja csupaszon, majd megeffektelve. A különbség laikusok számára is szembeötlő.

Végezetül egy kis kulisszatitok. Mit csináljon a kreatív ember, ha sem tisztességes mikrofonja, sem tisztességes állványa nincs hozzá? Megoldás: gitárállvány felső oszlopa beszorítva a fiókba, a webkamera pedig hajgumival rárögzítve. ;) (Katt a képre a nagyobb változatért!)

micstand.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bonfire.blog.hu/api/trackback/id/tr964799287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása