BonFire blogja

Minden, mi kreatív…

Heuréka! – CSS dilettánsoknak

2012. január 18. 03:43 - BonFire

 
Smiley Questions.jpgMár meg nem tudnám mondani, hány napja küszködök itt a blog beállításaiban turkálva, hogy a bejegyzések alapértelmezett betűmérete ne az a bolhafasznyi legyen, amire gyárilag be van állítva, mert saját magam nem állom, a szemem kifolyik, ha huzamosabb ideig kell bámulni nagyítás nélkül.

Mint már említettem volt a programozás olyan távol áll tőlem, mint a Nap-Föld középtávolság. Kényszerűségből vagyok kénytelen néha mégis belemászni az oldal forráskódjába, ha valamit változtatni akarok a kinézeten. Lett légyen olyan apróság, mint a betűméret.

Nem egészen egy hét küszködés, káromkodás és próbálkozás után végre ráleltem arra a kis nyavalyás kódrészletre, ahol át kellett írnom egy számot, és lőn: a betű megnőtt. Nohát! Hiszen ezt a számot már egy ízben próbáltam átírni, és nem történt semmi. Most meg újra. Kiderült, hogy szintaktikai hibát vétettem, és a nyavalyás angolszász tizedespont helyett tizedesvesszőt tettem a tört számba, ezért is nem vette figyelembe a korábbi próbálkozásaimat. A mocsok. Egyébirányt olyan szinten keverednek a programokban a tizedesvesszők és tizedespontok, hogy ember legyen a talpán, aki tudja, hogy most éppen melyiket kell használni. Mindig a másikat, mint amire először gondoltunk – úgy látszik. Egyébként sem értem a CSS-ben, hogy ha az egyik helyen pixelben kell megadni a betűméretet, akkor a másikon miért em-ben? Itt bujkált az a keserves kód ni!

css.font.pngMost meg, hogy megnöveltem a betűméretet, látom ám, hogy a kép mellett szinte alig hagy valami margót. Most állhatok neki keresgélni a sok margin meg padding bejegyzés között arra az egyre, amelyik erre kínál megoldást. Hogy az a…! Na, majd legközelebb. Ezt az előbbit még ki kell valahogy hevernem.

Egyébként is, most, hogy nagyobbra állítottam globálisan a font méretét, ez azt eredményezi, hogy az összes régebbi bejegyzésemet szerteszéjjel szórja a blog, mert olyan intelligens. Persze én vagyok a hibás, minek írok a kép mellé közvetlenül, miért nem rakok alá egy üres sort, mint a "jobbak", aztán alá a szöveget. Úgyhogy a régi irományaim olyanok lesznek formailag, amilyenek. Nem szerkesztem át őket.

5 komment
Címkék: töprengő

A bejegyzés trackback címe:

https://bonfire.blog.hu/api/trackback/id/tr153572573

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

netangel 2012.01.18. 09:27:03

Hali!

Fejlesztőeszközökben, programnyelvekben nem nagyon keveredik a vessző a ponttal: tizedespont van (az angolszász szabálynak/szabványnak megfelelően).

Az 'em' az aktuális betűmérettől függő relatív méret. Én a magam részéről jobban szeretem a 'pt'-t használni (elképzelhető, hogy valamennyire a print-ből fakadó "örökség" miatt).

A balra igazított képeknél a 'div.post img.imgleft' szabályra keress rá a CSS-ben, ott pedig a margin-right tulajdonságot változtasd a nagyobb margó érdekében. Jobbra igazított képeknél - értelemszerűen - a 'div.post img.imgright' szabálynál a margin-left tulajdonság kell neked.

Szerintem, nem túl szerencsés teljes oldalra ekkora betűméretet megadni, lehet, hogy elég lett volna csak a post-okra növelni. De te tudod...

BonFire 2012.01.18. 16:09:48

@netangel: Üdw! Örülök, hogy itt is látlak, és köszi a tanácsokat. Meg fogom keresni az említett elemeket. A címsorokat, alcímeket és kiemeléseket (h1, h2, h3) nem változtattam meg, azok már régóta ekkorák. Így szerintem nagyon jól olvashatók, kényelmesek. Ehhez képest a posztok szövege volt kicsi. Most csak ezen változtattam, ezen is csak 1 tizedes értéket. 1,2em-ről 1,3-ra.

Persze az összbenyomás az lehet, ha ránéz valaki, hogy a betűk túl nagyok, de ez csak azért van, mert maga az oldalszélesség elég kicsi. 150-200 pixellel szélesebb sablon szellősebb tartalmat kínálhatna, és azon biztos jobban mutatna a nagyobb fontméret.

Egyébként a fontválasztással is kísérletezgettem. Megváltoztattam Myriadra, ugyanis az adott szöveg ennél a fontnál a legkeskenyebb, emellett a legszebb. (Ez persze relatív.) Összehasonlítottam különböző alap fontokat, és tömörségben a Myriad győzött. Ebben a sorrendben a legszélesebbtől a legkeskenyebbig: Veranda, Arial, Tahoma, Myriad.

ZeGa 2012.01.21. 13:39:05

@BonFire: 1.4em-et látok beállítva nem 1.3-at. Egyébként én is jobban szeretem pontban megadni az értékeket. Itt a blogon is egy 14-15 pt már bőségesen jól olvasható 22"-os full hd monitoron is.

BonFire 2012.01.21. 14:24:04

@ZeGa: Azért az a 22-es full HD monitor nem olyan nagy. Főleg, ha hozzáveszed, hogy szélesvásznú, a kép magassága és a pixelek nagysága nem lehet nagyobb, mint az én 17-es 5:4-es arányú képernyőmön. Egy 25"-es 16:9-es monitor egy 51 cm-es 4:3-as tévé nagyságának felel meg. A 22" az még bőven kicsi.

ZeGa 2012.01.21. 21:43:32

@BonFire: Épp azért mondom, mert egy 22"-os full hd-n a pixel sűrűsége viszonylag nagy ezért minden kisebb, de egy ekkora kijelzőn a 14-15 pt már jól, kényelmesen olvasható.
süti beállítások módosítása