Ugyan nem így terveztem, hogy "minden napra egy mese", és részletekben közlöm a dolgokat, azonban én is így akadok rájuk, mondhatni morzsánként csipegetem az infókat.
Most keresgéltem videókat a CS5 újdonságairól és szeretnék róla beszámolni.
Az egyik ilyen újdonság a Puppet Warp (bábu-torzítás – gőzöm sincs magyarul hogyan fogják elnevezni) funkció. Itt egy fából készített, csuklóízületekkel ellátott szemléltető fabábu fényképén mutatja be azt a funkciót, amellyel – miután tetszőleges helyekre csomópontokat raktunk le – a bábu végtagjait úgy csűrjük-csavarjuk, ahogy csak tetszik. És mindezt természetesen a fényképen.
Ha a videó alatt a CC gombra kattintunk, feljön egy Transcribe Audio nevű YouTube – egyelőre BÉTA – funkció, ami a hallott szöveget jeleníti meg leírva, ami igen hasznos, ha valaki nem érti hallás után az angol szöveget. Megjegyzem, néhány esetben téved, a warp-ot pl következetesen war-nak azonosítja, de oda se neki.
A bábu rétegén láthatjuk, hogy valójában egy poligonokból álló hálóra szabdalja fel az egész képet, sokkal részletesebben, mint azt a jelenlegi Warp funkciónál már megszokhattuk. Ezek után egy kötél fényképével is bemutatja, hogy mennyire képlékenyen formálhatók a képi elemek ez új funkció segítségével. Igazából ahogy nézzük, cseppet parasztvakításnak tűnhet, mert az emberben önkéntelenül felmerül a kérdés, hogy szép-szép, de mire használható valójában? Az utolsó képen egy hús-vér emberen mutatja be, hogy ennek segítségével különböző mozdulatokat előidézve akár trükkös animációkat is készíthetünk. A többi meg a júzer fantáziájára van bízva, legyünk kreatívak!
Igazából a funkció a videó harmadik részében kezd érdekessé válni. Itt ismét a panorámakép jut szerephez. Amint tudjuk, a panorámaképek összeillesztésénél többé kevésbé torzulnak a függőleges és vízszintes vonalak, főleg, ha nagylátószögű objektívval lettek fényképezve. Most a panorámakép egyeneseire lerakva a csomópontokat, szépen ki lehet a Puppet Warp funkcióval ezeket a görbéket "kalapálni".
Miután minden poént lelőttem, álljon itt a videó szemléltetőnek:
A másik érdekesség, hogy tovább fejlesztették a Content-Aware Scaling (tartalomfüggő méretezés) kissé gyerekcipőben járó, és sok esetben kétes végeredményeket hozó funkcióját. A videó gyakorlatilag az Image Editing with Constrains (képszerkesztés összenyomással) címszó alatt fut. Ebben láthatjuk a Content-Aware Scaling "tévedéseit" valamint az ezen tévedések elhárítására szolgáló új eszközöket. De valami dermesztő, hogy a képi elemek át- és újrarendezésére mekkora figyelmet fordítottak, (ez már inkább az új Content-Aware Fill funkció érdeme egyébként) és fejlesztették ezeket, egy véletlen megfeleltetési algoritmussal strukturális képszerkesztéshez, ami gyorsan megkeresi a hozzávetőlegesen legközelebbi szomszédos képelemeket, képrészleteket és ezek alapján teljesen képes a képeket átrendezni, vagy akár hiányzó képelemeket pótolni.
Tisztában vagyok vele, hogy az utóbbi mondat úgy hangzik, mintha bullshit generátorral írtam volna, de a videót megtekintve egyből kiderül, mit is jelent ez a szép, hosszú és cifra kifejezés.
Különösen tetszett az Akropolisz romjain bemutatva, egy-két kattintás és segédvonal rajzolása mellett, hogy hogyan is festene a rom hiányzó tetőszerkezete. A Content-Aware Scaling sokszor eltorzított egyeneseit ezúttal már "védhetjük" és úgy préselhetjük össze a képet, hogy az éremi információ tényleg nem szenved torzulást.
A hátulütője a dolgoknak, hogy ehhez minden valószínűség szerint szükségünk lesz egy "combosabb" gépre, hiszen a videón is fel van tüntetve, hogy a művelet végzésének sebességét ötszörösére gyorsítva mutatták be, tehát ezért valószínűleg elég sokat kell számolgatnia magának a programnak. A végeredmény azonban magáért beszél.
Az épületek tornyainak és ablakainak átrendezgetése nekem megintcsak egy kicsit önkielégítésnek tűnik, egyszerűen nem tudom elképzelni, a mindennapi munkában hogy vehetném hasznát. Persze vannak sokkal hasznosabbnak tűnő dolgok is, mint pl a továbbfejlesztett Healing Brush, (amiről tegnap már írtam) amivel a nemkívánatos képelemeket retusálhatjuk, és igen életszerű helyzeten van bemutatva: egy épületet nem tudunk úgy lefényképezni, hogy legalább egy kábel ne lógna bele a képbe – hála az urbanizációnak. Most ezeket még könnyebb vele eltüntetni.
A további rizsa helyett álljon itt a második szemléltető videó a képátrendezésről és átméretezésről:
Harmadik újdonságként a Paint Sneak Peak funkció mellett sem mehetünk el szó nélkül. Eddig is tudtunk különböző művészi eszközöket utánozva festményszerű képeket készíteni Photoshopban, de amit ez az új ficsör tud, az gyakorlatilag olyan, mintha tényleg vásznon mázolnánk, és palettán ecsettel kevergetnénk a színeket. Néhány új ecset került bele a CS5-be, és ezek az ecsetek immár tényleg a valódi ecseteket szimulálják. A képen két szomszédos színt a Smudge Tool-hoz hasonlóan maszatolhatunk, azonban a színek ténylegesen keverednek, mintha valóban festékkel dolgoznánk, míg a Smudge csak maszatolni tud, ugye.
Frissítés a szoftver.hu-ról: 2010. április 12-én elérhetők lesznek a CS5 verziók új funkcióit bemutató videók, valamint az első szállítási időpontokról is informálódhatunk. Tehát elkészítették előre a szemléltető anyagokat, csak gondolom, április 12-ig nem szabad nekik bemutatni. Ha valakit érdekelnek Photoshop, Illustrator és úgy egyébként az egész Adobe Creative Suit programjai, hírei, videói, annak megéri regisztrálni az oldalra, annál is inkább, mivel az oktatóvideók csak regisztrált tagok számára elérhetők. De legalább nem bombáz spammel minket, és a hírlevelükre sem kötelező feliratkozni.