BonFire blogja

Minden, mi kreatív…

Vastag bőr

2009. április 24. 16:06 - BonFire

Bizonyára mindenki ismeri a böngészők ama nagyszerű tulajdonságát, hogy a sütik alapján feltérképezik az internetező érdeklődési körét, és személyre szabott reklámokat jelenítenek meg széles e világon.

Nos, épp most láttam egy kihagyhatatlan linket a Photoshoppal kapcsolatban, miszerint: Akkreditált Photoshop tanfolyam. - Gondoltam, csak kíváncsiságból egy kattintást megér. Ezt találtam:

 

 

Na, erre mondom én, hogy leszakad az arcom. 40 óra, az tulajdonképpen egy munkahét. 44 000 Ft érte enyhén szólva is a pofátlanság csúcsa, még akkor is, ha a cég adózik utána, mert ennyi idő alatt - pénz ellenében! - nem ad használható tudást. ECDL bizonyítványt azonban igen! Igazán kíváncsi lennék rá, hogy valaki elvégzi mondjuk a PS-t, az Illustratort, és az InDesignt és kifizet mindösszesen 136 000 jó magyar forintot, mit kezdene mondjuk egy nyomdában, ahol kiadványt kellene szerkesztenie?

Arra pedig külön kíváncsi lennék, hogy van-e olyan jó hülye munkáltató, aki 40 órás ECDL bizonyítvány alapján alkalmazni mer egy munkaerőt. Szerintem nincs.

Ismét azokról húzzák le a bőrt, akik elveszítik a munkahelyüket, nincs más lehetőségük; szükségük lenne átképzésre és a család maradék megspórolt pénzét ebbe fektetik, azt hívén - úgyis megtérül. Persze egy ilyen tanfolyamon nem bukik meg senki (ha már fizetett érte), de nem is világosítják fel arról a tanulót, hogy a tudása így még enyhén fogalmazva is, nem piacképes.

És ilyen hirdetés tucatjával akad; ilyen cég minden bokorban terem. Ha eldobnék egy követ, biztos eltalálnék vele egy képszerkesztő sulit. Ne mondja nekem senki, hogy erre tulajdonképpen szükség van, hiszen annyi Photoshoppal foglalkozó oktatóoldal és anyag van a weben, hogy csak az nem tanulja meg, aki nem akarja.

Még egy korszakalkotó ötlet ide a végére: Azt miért nem lehet megcsinálni, mint az autóvezetői vizsgán, hogy bemegyek egy vizsgabizottág elé, kifizetem a díjat és minden tanfolyam nélkül leteszem a vizsgát - természetesen kitűnővel -, mondjuk 10 000 Ft illeték befizetése mellett? - Talán azért, mert akkor nem élne meg ebből még 10 másik ingyenélő.

Végül - de nem utolsósorban - az oldal dizájnjuk úgy néz ki, mintha MS Wordben szerkesztették volna. Na, ez meg az ő szegénységi bizonyítványuk.

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bonfire.blog.hu/api/trackback/id/tr71084184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Illumination 2009.04.26. 16:24:27

Teljesen igazad van. Én ezeket 2 évig tanultam, és ugyan rengeteg tudást halmoztam fel, de még így is találtam pl. a te blogodon is újdonságot. Szóval el kell kerülni az ilyen lehúzós helyeket.

◄ViZion 2009.04.27. 13:51:12

Ez a tanfolyam tulajdonképpen olcsó, ez gondolom csak az alapokra hagyatkozik. El lehet kezdeni vele pl. tutorialokat, és megszerezni a tényleges tudást :)

Az igazán zúzós tanfolyamok 60-100 ezer Ft-tól indulnak, ebben a szakmában a "tutorialozás" szerintem függőség kell legyen, papíroktól függetlenül.

ECDL: többnyire röhögnek ezen. Normális cégnél nem a papírt nézik, hanem a kreativitást: vmit készíteni kell (lehet paint-ben is), de jó legyen.

Van egy kis design cég, régóta munkatársat keresnek, a főnökkel beszélgettem erről, Ő mondta, h a programok kezelését meg tudja tanítani bárkinek, de a kreatív gondolkodást nem...

Mondjuk felénk minden IT téma alulfizetett, a szakemberek nagyrésze elment BP-re, vagy más nagyvárosba, ahol több a munkalehetőség.

Sok tanfolyam:
Nézelődtem, én is sok tanfolyamot láttam, a site-ok többsége gagyi, tele hibákkal -hát ezektől tanulni...?

Munkatársam felvilágosított: alapítanak egy céget, és oktatnak. Állami támogatás, papír osztogatás, pénz elrakás. Tuti recept.

Ha már feldobtad a labdát, kellene egy olyan, h ki hol tanult, és mi a véleménye, tapasztalata, stb. (mármint a tanfolyam ár/érték, oktatók, stb.)

Engem az InDesign érdekelne elsősorban, ha vkinek van javaslata, ne habozzon :)

BonFire 2009.04.27. 17:31:20

Én meg mostanában az Illustratorra vetettem rá magam, de magyar nyelvű tutorialokat még nemigen találtam. Viszont egy jó oldalt igen (tutvid.com), ahol a fickó egész használható anyagokat közöl.

Jobb híján ezeket lementem, aztán tanulok ezek alapján. Nem fizetek érte. Főleg az alapozásért nem.

pufiindian 2009.05.01. 22:36:01

Teljesen kiakadtam ezen a tanfolyamos dolgon.
Én már 60 -hoz közel, nő létemre, egy isten háta mögötti faluban egyedül jutottam el arra a szintre, hogy BonFire állandó olvasója és a tutorialjainak rendszeres kipróbálója és használója vagyok./Amelyekért ezúton is szeretnék köszönetet mondani./ Örülök, hogy felvetetted ezt a dolgot,remélem egy-két embert visszatart a felesleges pénzkidobástól.
Szerintem sem lenne rossz egy olyan hely ahol meg lehetne nézni ki mit ad a pénzünkért.

Presco 2009.05.20. 17:18:27

Udv BonFire!
Most olvastam a cikkedet a photo sulikrol, kicsit megdobbentem, hogy miall az egeszenek a hattereben.
Lenyegeben fizetunk a semmiert.Pedig meg nem reg elis gondolkodtam azon hogy beiratkozom egy ilyen suliba, mar akkor keveseltem az a 40 oras tanfolyamot es nem olcso penzert, ezert maradtam a Te oldalad bongeszeseivel es a Tutorial.hu oldal tanulmanyozgatasanal.Nehany tutorialt en is kiprobalok,igaz meg olvasgatom a lepeseket de igyekszem. kb 2007 ben fedztem fel a tutorial.hu t es aztan a tiedet azota Photoshopozom en is.Bar mostanaban mar nem sok idom van ra mert, meg sulis vagyok aztan melozok es este mar csak az alvas marad.
Szerintem ha valaki igazan jo akar lenni phosohopbol akkor annak tobb oras gyakorlati kepzesst kellene kapnia itt mar csak az elszantsag ami hataroz.A 40 ora kepzes meg ha gyakorlati is nem hinnem hogy sok mindenre megtanitana az embert, max alapok.
udvozlettel Presco

zsoltikam · http://catapult.blog.hu 2009.05.26. 18:59:02

na ebbe belekotnek. nagyon. nem a fent emlitett oldalt akarom vedeni, eszem agaban sincs, de erosen ezen a teruleten dolgozom (mint illustrator - nehapsp oktato).

ad1.: amit 120 ora alatt meglehet tanitani egy psp+illu+indesign komboban (mi ezt oktatjuk + kis corel) meglepoen sok es hasznalhato tudast ad az embernek, AMENNYIBEN tenyleg erdekli, es kepes meg otthon is hozzadolgozni.

amiert megeri egy ilyen tanfolyamra jarni:
ad1: ahogy latod magyar tutorialok nincsenek illustratorra, ahogy indesignra sem. ahogy tudjuk eleg kevesen tudnak angolul sajnos MO-n, így mar boven nagyot bovult a piac ezeknek a cegeknek.

ad2: sokan azert jonnek, mert maguktol otthon TUDJAK hogy megtanulhatnak, de nincs ra se idejuk (azert joval tobb ido magadtol rajonni, minthogyha elmondjak es kesz), vagy kitartasuk, ellentetben a suliban mar van + hazit is kapnak boven.

ad3: meglepodnel, de a tanulok nagyon nagyon nagy %-a elegedetten hagyja el a tanfolyamot, mert ezeken (nalunk tuti) azt tanitjuk ami tenylegesen szukseges, kapnak elmeletet is rendesen es most nem csak a cmyk rgb re gondolok. (nyilvan ezeket egy nyomdaban lehet igazan megtanulni)

ad4: meglepodnel hogyha mutathatnek par vegzett hallgato munkaibol parat, tenyleg. (mondjuk ezt mondogathatnam meg...)

ad5: lehuzasrol es arakrol. ismerve a hatteret ennel olcsobban nem lenne gazdasagos fenntartani a szukseges infrastrukturat, tobbet se lehet erte kerni, mert kb ez a piaci atlag.

meggyozni nem akarlak eszem agaban sincs, de azert vedd eszre hogy baromira nem latsz te bele sem ezeknek a cegeknek sem a beiratkozo emberek fejebe. hasznosabb tud ez lenni mint ahogy leirtad.

zsoltikam · http://catapult.blog.hu 2009.05.26. 19:04:50

"Munkatársam felvilágosított: alapítanak egy céget, és oktatnak. Állami támogatás, papír osztogatás, pénz elrakás. Tuti recept. "
hajra, nosza kezdjek el. egy akreditacio kb haromnegyed evbe tellik + felmilla legalabb kulonbozo egyeb koltsegekre.
penzelrakas: tfh 10 gepes gepterem, szoftverekkel. szamolj utana mennyi penzt tudnak elrakni ;)
gepek + win + virusirto + csomagok. gepenkent kb 500k-1milla.

allami tamogatas: nevetsegesen hangzik de igaz: ilyen tanfolyamokra nem fogsz kapni. (akkreditalt cegkent szakkepzesi hozzajarulasbol valamennyi levonhatova valik a tanulonak, de az max a cegedet teszi vonzobba a jelentkezoknek). amire palyazhatsz allami tamogatasert az a kosarfonas. hajra, es kurvara nem viccelek ;)

BonFire 2009.05.26. 20:45:30

@zsoltikamzsoltikam: Természetesen ez is egy vélemény a sok közül. Van abban valami, amit mondasz, és az is természetes, hogy véded a "mundér becsületét", és nem fogsz magad ellen beszélni, ha egyszer ebből élsz meg. Tehát érvelésed bizonyos szempontból még érthető is.

Viszont nem veszed észre, hogy néhány érveddel pont az én álláspontomat támasztod alá. Hogy én is pontokba szedjem.

1. az ad1-ben azt írod, hogy tudásra tesz szert, amennyiben érdekli, plusz még otthon gyakorol (mert érdekli). Ebből a szempontból tényleg a tanfolyamon leadott óraszám a mellékes, hiszen magánszorgalomból gyakorol otthon, így fejlesztve a tudását.

2. amennyiben lesz rá igény, készülni fognak magyar nyelvű tutorialok Illustratorhoz is. Egyébként az Illustrator alapjairól Perhiniák Márton (adobe tréner) készített már egy magyar nyelvű videosorozatot, ami megtekinthető a szoftver.hun. Tehát nem igaz, hogy nincs, csak egyelőre kevés van. A további tutorialok készítése mindig a lelkes amatőrökre marad. Vajon miért van az, hogy Photoshop videotutorialból is csak igen kevés magyar nyelvű van, míg angol nyelvűvel Dunát lehetne rekeszteni. Tessék nekiállni, és gyártani őket. Egymagam kevés vagyok ehhez a feladathoz, habár én már megcsináltam a "magam részét" (az egész blog arról szól) és ingyen tárom a tanulni vágyó közönség elé.

3. A mai világban, amikor létezik Webfordítás és Google Translate, csak az nem tanul, aki nem akar, mivel tutorial van bőven. Ugyanez érvényes az angol nyelvre is. Én nem vagyok már túl fiatal, én még az iskolában oroszt tanultam, tehát a mai fiatal generációhoz képest igen nagy hendikeppel rugaszkodok neki a tanulásnak, de akkor is tanulom az angolt, amennyi időm csak telik rá. Tévedés azt hinni, hogy társalgási szinten kell beszélni a nyelvet ahhoz, hogy egy tutoriallal elboldoguljon bárki is. Autodidakta módon fel lehet szedni annyi nyelvtudást, hogy megtámogatva a fent említett fordítóprogramokkal igenis használhatók az idegen nyelvű tutorialok.

4. Aki behatóbban kíván foglalkozni a számítástechnika bármely ágazatával, annak akár tetszik, akár nem, meg kell barátkoznia az angollal, mert ez a számítástechnika nyelve. Nekem is fáj, hogy nem a magyar, de sajnos ez van. Aki bébiszitterkedni akar Angliában, annak is meg kell tanulni. Bizonyos foglalkozások bizonyos ismereteket kívánnak meg. Lehet menni ekézni is, és ahhoz nincs szükség nyelvtudásra. Nem muszáj csak azért webdizájnernek tanulni, mert az most egy felkapott foglalkozás.

Abban igazad lehet, hogy a tanfolyamokat üzemeltető cégeknek nem látok bele a fejébe. A beíratkozókéba azért egy kicsit igen. Mivel egyszer, amikor éppen munkanélküli voltam, én is beíratkoztam egy hasonló tanfolyamra, már csak azért is, hogy jobban telljen az idő, másrészt az egészet a Munkaügyi Központ fizette, tehát ingyen volt. És természetesen nem azért vizsgáztam kitűnőre, mert olyan nagy tudáshalmazt tömtek volna belénk, hanem azért, mert már azelőtt tudtam mindent, hogy egyáltalán beültem volna a padba!!! Mindazonáltal ez a bizonyítványom is (a többi néhánnyal együtt) szépen pihen a fiókban; elhelyezkedni ugyan nem tudok vele, de lehet vele villogni.

Az ad4-ben azt írtad, hogy meglepődnék, ha néhány tanuló munkáit meglátnám. Nos, hadd tegyem hozzá halkan, hogy ugye azt magad sem hiszed, hogy a veleszületett tehetséget 40 órás tanfolyamokon mérik??? Jó kreatív érzékkel megáldott emberekről beszélünk, akik nem a tanfolyamon tanulták meg a kreatív látásmódot és a szépérzéket.

Természetesen mindenki véleményére kíváncsi vagyok. Ez egy demokratikus blog. Nem muszáj egymást meggyőznünk, de mindenki kifejtheti a véleményét, amiből mások majd levonják a nekik megfelelő tanulságot. De azért nincs harag, ugye? Mindenki maga döntse el - ha már felnőtt ember -, hogy hogy kíván tanulni. Ha a kényelmi szempontok az elsődlegesek (szájbarágás, magyar nyelvű tananyag stb.) akkor annak bizony meg kell fizetni az árát.

További jó munkát és sok sikert a jövőben!

zsoltikam · http://catapult.blog.hu 2009.05.26. 21:29:13

Korrekt valasz, par mondatra valaszolnek:

1.: Igazabol az alapjait kapja a tanfolyamon, es utana gyur ra otthon, amit enelkul sajnos nem tenne meg.

Nyilvan a kreativ gondolkodasnak nem tul sok koze van egy ilyen tanfolyamnak, a legalapabb dolgokkal hoztak mar ki olyan eszmeletlen dolgokat, ami nekem eszembe sem jutott, mi csak az eszkozt adtuk meg hozza.

Masreszt amiben szerintem baromi nagy help meg egy ilyen tanfolyam, hogy a tanulas folyamatat baromira leroviditi. Egyik - tanfolyam utan lett - jo baratom mondta, aki egyebkent nem keves referenciaval es tudassal, amit elotte maga szerzett meg, mondta hogy azert iratkozott be, es azert tartja ezt jonak, mert tenyleg 10x gyorsabban tanulhatja meg a dolgokat, es ha valamilyen kerdese felmerul, akkor egybol kapja is ra a valaszt, illetve tenyleg olyan eletbeli peldakat gyakorolunk es problemakat vizsgalunk, amik elojohetnek. Amelyek egyebkent ha magatol esne neki, fel sem merulni. Nem igazan lattam tutorialt, amelyik kifutóról, hajlitójelekről, expandolt szövegekről, vagy akár még cmykrol beszelt volna. Eppen ezert ha egy laikus all neki, megcsinalhat 100ora tutorialt is, akkor se biztos hogy kepes lesz nyomdakesz anyag gyartasara. Na ezek azok amit itt feltétlen megtanul.

Nemtudom probaltal-e mar dtp anyagok utan keresni neten, de gyk nem fogsz talalni ertelmes osszefoglalo irast. innen onnan ossze lehet szedni dolgokat, de egy tutorialokbol halado ember, meg csak azt sem tudja milyen szavakra kell keresni. legyen barmilyen jo googlizo, nem fog előre jutni sokat. Es akkor meg rengeteg dolgot nem is emlitettem.

par dolgot meg ki kell emelnem, mert szofosasom van ;P

Akik meg igenybe szoktak venni elegge a tanfolyamunkat, sajnos az a felsooktatasban tanulo, esetleg vegzos formatervezok (bme, bmf), es egyeb szabadkezi rajzolos emberkek. Sajnos sehol sincs a magyar felsooktatasban az Adobe csomag, nehol tanitanak 1 felev corelt amiben 3 teglalap rajzolasig eljutnak, de itt vege. Ez szomoru. Egyszeruen nem tudom megerteni, hogy az iparag egyik leglenyegesebb programjait miert hanyagoljak totalisan a kulonbozo felsooktatasi intezmenyek. (igazabol nem fogsz olyan multimedias vagy designer stb szakot talalni, ahol ertelmesen, igenyesen tanitananak psp, illu, flash, ae, premier stb. Mas kerdes hogy a lelkes kreativok, akik majd az ugynoksegeknel fognak elhelyezkedni maguktol raallnak a dologra, de ok sem fognak csak hosszu hosszu evek utan az osszes programnal faszan dolgozni. Pedig ezek olyan dolgok amiket nagy neves kulfoldi egyetemeken mar evek ota tolnak es hangsulyoznak, nem kis sikerrel.

Angol tudast Te is 3 bekezdesen keresztul taglalod, sajnos igy allunk. A Te kitartasod az kovetendo lenne, sot ittis az a tapasztalat h atlagban kb 40-60% nak megy a dolog, sot mindig kulfoldi nyelvu tutorial hazikat kapnak ! (abba hogy ez jo-e vagy nem h tutorialt kapnak hazinak most ne menjunk bele).

mas: mikor elkezdtem ezt en is sokat gondolkoztam, hogy ki, kik ennek a piaca, miert iratkoznak be, egyaltalan megeri-e nekik, mivel tudom meggyozni oket hogy erdemes volt belevagni.

- ami rengeteget dob a dolgon, hogy tenyleges tudast kapnak, amivel a tanfolyam elvegzese utan kepesek lesznek nyomtatott anyag elkeszitesere

- meglepo, de a jelentkezok nagyresze tisztaban van a weben fellelheto tutorialok mennyisegevel (kurvasok), megis eljonnek.

- azert mert sokkal gyorsabban es hatekonyabban tudjak igy megtanulni az anyagot.

jelenleg after effectet tanulok, kb 50 oram van benne, ami csak olvasgatas, tutorial nezegetes, es kb megtudok forgatni a szoveg korul a kamerat. kicsit nehezebb program, de sztem 50ora alatt mar mas szinten lennek ha ezt valaki nekem magyarazza mutogatja, gyakorolunk, es nem csak nezek.

Tisztelem a velemenyed, no offense, de most jol esett egy ilyen wall-of-textet irni! :)

BonFire 2009.05.26. 22:37:27

Nyugodtan írj regényt, ha kikívánkozik belőled! Én sem tudom másfél mondatban kifejteni a mondanivalómat. Mellesleg nem is igen lehet érvelni röviden.

Azt azért még hozzátenném, hogy én nem azon vitatkozom, hogy 40 vagy 100 óra lenne-e ideális, tudniillik egyik sem elég. Csak a saját példámat tudom felhozni (más nevében nem is beszélhetnék :). Amikor nekiálltam Photoshopot tanulni már nem volt teljesen idegen a dolog, hiszen előtte néhány évig már Coreleztem, rajzolgattam a Draw-val és fotót szerkesztettem a PhotoPainttel. Tehát nem volt teljesen idegen a terep.

Mindazonáltal a PS-ben minden ellenkezőleg működik, mint a Corelben, és szívtam is vele eleget. Viszont én egy év alatt, napi 12 órát dolgoztam a Photoshoppal. Ez ténylegesen 365 napot jelent, nekem ugyanis nincs ünnepem, sem szabadnapom. Ez összesen 4380! munkaórát jelent, de ez csak becsült szám, ha tényleg összeszámoltam volna mindent, lehet hogy ez a szám még nagyobb lenne.

Nos, mikor ennyi órán túl voltam, akkor már úgy éreztem, hogy biztosan tudom kezelni a Photoshopot. De ez nem jelenti azt, hogy mindent tudnék benne az égegyadta világon. Viszont megoldom a problémát. A tudás tudniillik ott kezdődik, amikor meglát valaki egy kész képet, és vissza tudja vezetni, hogy az hogy készült; képes leírás nélkül is reprodukálni ugyanazt. Ehhez a program igen magas szintű ismerete szükséges, hogy először "fejben" el tudja végezni az ember a munkát. Ha már fejben megy, akkor menni fog gyakorlatban is. De ismétlem, ehhez akár 40, akár 100 óra édeskevés. Inkább több ezer, amennyiben ez valakinek módjában áll.

És végül mindenkit, aki csak ért a digitális képszerkesztéshez, vektorgrafikus illusztrációkhoz, kiadványszerkesztéshez, csak biztatni tudok, hogy álljon neki, és készítsen magyar nyelvű leírásokat, videótutorialokat! Ha Magyarországon minden hozzáértő csak annyit készít, mint én, máris a bőség zavarával fogunk küzdeni.

Az After Effecthez sajna az én gépem fapados, pedig abba is beleütném az orrom szívesen. Viszont az Auditionból már kapásból tudnék oktatni, hiszen évekig dolgoztam az elődjével, a Cool EditPro-val. Csak az éppen nem vág a blog témájába.

Tehát képszerkesztők, designerek, tutorialra fel!

◄ViZion 2009.05.29. 11:14:17

@zsoltikamzsoltikam:
Találtam én is olyan helyet, ahová elmennék tanulni, akár 40 órásra is.
Az olyan PS oktató cégben viszont nehezen bízok, akinek a weboldala tele van hibákkal (nyelvtani, szakmai), és nincs benne semmi kreativitás (sablon template...). Ezekre mondta a munkatársam, hogy hipp-hopp vállalkozások ezek, a hátteret senki nem nézi.

Vannak jó sulik, tanfolyamok. Vannak jó tanárok.
De ezeket meg kell keresni, mert NEM ők vannak többségben.

Ezért is lenne jó, ha tippeket kapnának a tanulni vágyók. Igazad van, az alapokat jobb, gyorsabb ha hozzáértő embertől tanulja meg az ember. Sőt, később is jó összejönni szakemberrel, mindíg lehet egy új trükköt ellesni, amit tutorialban nem találsz.

BonFire: "Mindazonáltal a PS-ben minden ellenkezőleg működik, mint a Corelben"
a fenét, a Corelben működik ellenkezőleg! :)

herdsman · http://photosHOPP.blog.hu 2009.06.26. 22:46:10

Jó volt ezt így végigolvasni. Van igazság zsoltikamzsoltikam és bonfire érvelésében is, ám én - informatikusként, és tanárként - az előbbivel értek kicsit inkább egyet.
Magamról tudom - mert éppen tanulok én is(php) - , hogy az otthoni tutorial/szakkönyv/fórum olvasgatás/nézés/gyakorlás jó, és kell, és kihagyhatatlan, de sokszor érzem hiányát, hogy valaki verbálisan/vizuálisan gatyába rázza/rendszerezze az ismereteket.

süti beállítások módosítása