BonFire blogja

Minden, mi kreatív…

Agymostást a gépnek, avagy format C:

2008. június 15. 15:44 - BonFire

Tegnap észrevettem, hogy bizony egy "ártalom", vagyis threat beszivárgott a gépembe. Annak ellenére, hogy fut a gépen egy víruskereső-figyelő-irtó, még így is sikerült neki némi kárt okozni. Először szerintem mindenki megpróbálja a rendszert működés közben gyógyítani, vagyis frissíteni a Wint. Utólag később rájöhetünk, hogy ez már csak a sebek nyalogatása. Nem marad hát más hátra, minthogy kopaszra borotváljuk a rendszerpartíciót legalábbis.

Az történt ugyanis, hogy a torrenttel együtt jött be az édes. Annak ellenére, hogy a fájlokat szándékosan ugyan nem fertőzik meg, bizony sűrűn előfordul, hogy bejön a vírus. Már csak azért is, mivel a fájl kismillió számítógépről érkezik darabokban a világ minden tájáról, így aztán ha valamelyik felhasználónak vírusos a gépe, azt nagyon könnyen elkaphatjuk. Szinte az lenne maga a csoda, ha senkinek a gépén nem lenne vírus.

Mindezek ellenére a dolog éppen csak annyi kellemetlenséget okozott, hogy egyszerűen nem tudtam belépni a postafiókomba, vagyis a Gmail nem volt hajlandó betöltődni, valamint néhány fájlkezelési műveletnél egyszerűen kifagyott. Pl. amikor több fájlt akartam egyszerre kijelölni. Így aztán nem maradt más választásom, mint hogy megformázzam a rendszermeghajtót, és újratelepítsem a programokat. Minden kellemetlenség ellenére erre már nagy szükség volt, ugyanis az utóbbi időben annyi programot próbáltam már ki, és hajítottam a kukába, hogy óhatatlanul is előbb-utóbb felgyűlik a szemét a meghajtón.

Tulajdonképpen kettő dolog volt, amit nagyon kerestem. Mivel az utóbbi időben ráálltam a videotutorialok gyártására, kellett egy kameraprogram, amivel magát a screencapture-t elkészítem, valamint kellett egy viszonylag kezelhető editáló program, amivel a már elkészített klipeket szerkeszthetem. Természetesen kínálat annyi van, mint a szemét. Általában úgy szoktam ezt csinálni, hogy letöltök egy demót vagy trialt, azt telepítem, kipróbálom, hogy mennyire kényelmes velük dolgozni, aztán nagyon hamar eldöntöm, hogy mi hány pénzt is ér. Így aztán jön az uninstall. A szemét viszont ott marad a meghajtókon. Gondolok itt olyan mappákra, aminek ismeretlen a neve, egyszerűen lehetetlen beazonosítani, hogy milyen program rakta fel, valamint az olyan kóbor .dll fájlokra, amelyek beírják magukat a rendszerbe. Ezeket viszont ismeretlen voltuk miatt nem illik csak úgy, hasra ütve törölni ha nem ismerjük. Ezeket a formázási tapasztalatokat szeretném megosztani veletek, hátha más is okul belőlük.

Rögtön az elején, amikor új vinyót veszünk, érdemes azt legalább két partícióra osztani. Az egyik (C:) a rendszerpartíció. Ezen fut az operációs rendszer, a driverek (képernyő, hang, videóvezérlők, plug-in-ok), érdemes még ide tenni az olyan programokat, mint a böngészők. Ide viszont más fontos fájlt nem érdemes menteni, mivel ezeket elveszíthetjük, ha netán beléjük eszi magát valami. A második partícióra (D:) telepítjük az egyéb felhasználói alkalmazásainkat. Ide mentjük a dokumentumainkat, képeket, hangokat, zenéket, videókak. Érdemes tehát itt is létre hozni Dokumentumok, Képek, Zene, és Videók mappát, ahogy az a C meghajtón alapból ki van alakítva, és ebbe menteni. Valamint egy Program Files nevűt, amibe a programjainkat telepítjük.

Mindenképpen érdemes a második partíción kialakítani egy INSTALL nevű mappát is. Ez akkor jó, ha nem szeretünk minden programot külön CD-ről telepíteni. Az archiválás fontos dolog, viszont mivel viszonylag ritkán kerül sor teljes agymosásra a gépen, az archivált CD-k egy idő után úgy felgyűlnek a felhasználónál, hogy utólag biztosan pont azt nem fogja megtalálni, ami éppen kellene neki. Hogy mást ne mondjak, legalább 10 install CD-m van, ami többé-kevésbé ugyanazokat a dolgokat tartalmazza. Szükség esetén viszont elképesztő, hogy nem tudok köztük kiigazodni. Ezért aztán az INSTALL mappába teszem a programok telepítőit, és onnan szoktam felhúzni szükség esetén. Arról nem beszélve, hogy a vinyóról egy már haszontalannak ítélt mappát könnyedén letörölhetünk, a CD-n viszont ott marad. Egy idő után eljutottam odáig, hogy install CD-nek is egy újraírhatót használok (sőt ezt is két példányban, ha az egyik netán megsérülne), és azt időről időre frissítem. Kiírom rá az INSTALL mappa aktuális tartalmát, és egyszerűen teszek rá egy cetlit az aktuális dátummal. Ez akkor jön jól, ha netalán a merevlemez hal meg, és újat kell vásárolnunk. Ebben az esetben viszont nélkülözhetetlen.

Érdemes még az INSTALL mappába menteni az olyan dolgokat, mint a programok egyéni felhasználói beállításait, valamint a beszerzett pluginokat. A Photoshop esetében lehetőség van saját munkafelület és billentyűzet programozására és mentésére. Valamint készíthetünk egyéni színpalettákat, rétegstílusokat, mintázatokat színátmeneteket actionscripteket és egyebeket. Valamint rengeteg shape-et, brusht és fontot tölthetünk le az internetről. Ezeket ha a Program Files/Photoshop megfelelő mappájába mentjük, azok az újratelepítéskor el fognak veszni, hiszen az alap installban nem szerepelnek az általunk beállított dolgok.

Amikor úgy döntünk, hogy nekiállunk formázni a meghajtót, több dolgot is érdemes elvégezni, nehogy utólag meglepetés érjen bennünket. A legfontosabb, hogy a böngészőből kimentjük a regisztrált oldalakon a belépéshez szükséges felhasználói neveket és jelszavakat, mivel a böngésző ezt el fogja felejteni, ha újratelepítjük. Én ezt úgy szoktam megcsinálni (mivel lusta vagyok legépelni őket :), hogy a FireFoxban megnyitom a webhelyek és jelszavak panelt, és készítek róla egy screenshotot. Ezt aztán egy egyszerű gif-képként elmentem, így utólag könnyű róla lesni. Érdemes még a kedvenceket is exportálni egy sima html-fájlba az INSTALL mappába, így a nehezen összeszedett könyvjelzőinket a böngésző telepítése után egy gombnyomással újra importálhatjuk.

Egy kis kitérő ide a végére, hiszen tulajdonképpen a torrent volt minden baj okozója. Annyit mindenképpen tegyünk meg, ha egyszer már lejött a fájlmappa, hogy azon megnyitás előtt futtassuk át a vírusdetektort! Az ördög ugyanis nem alszik. Ha nem jelez, akkor csomagoljuk ki a fájlt (általában tömörítve érkeznek), majd a kicsomagolt mappára még egyszer eresszük át a víruskeresőt! Ha ártalmat jelez, akkor rögtön töröljük megnyitás nélkül a meghajtóról, még akkor is, ha egy hétig jött lefelé! Nem éri meg kockáztatni, inkább keressünk egy másikat, és töltsük le azt. A türelem - mint szokták mondani - rózsát terem, és ebben az esetben még hasznos is, ha inkább bizonytalanságból és túlzott óvatosságból így teszünk, mint hogy bekapjuk a vírust, és egy egész napon át telepítgessünk újra mindent. Ráadásul a felhasználók nagy része a formázást és a teljes rendszertelepítést el sem tudja végezni, így kénytelen szervizben megcsináltatni, aminek még anyagi vonzatai is vannak, mindezek mellett, a szervizben csak az operációs rendszert teszik fel a gépre, és utána a felhasználónak még mindig egy csomó idejébe kerül az egyéni programjainak telepítése, és azok konfigurálása. Ebben az esetben még pénzbe is kerül, nem beszélve arról, hogy a szerviz nem éppen a gyorsaságáról híres. Ha sok munkájuk van, lehet, hogy csak egy hét múlva tudnak sort keríteni ránk. Így a pénz mellett még egy rakás időt is veszítünk, jóval többet, mintha egy másik biztonságos fájlt töltenénk le. Tartson a letöltés inkább egy héttel tovább, mint egy hét számítógép nélkül.

40 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bonfire.blog.hu/api/trackback/id/tr65521509

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Spoock 2008.06.18. 13:15:27

Én is pont így szoktap particionálni a vinyót. C a win és a D a felahsználói alkalmazások. Mondjuk én nem csinálok install mappát. Hanem az install file-okat egy újraírható DVD-re írom.

Fábián Gábor fotográfus · http://www.fabiangabor.com 2008.06.18. 13:51:31

C-re csak azt teszek, amit nem faj elvesziteni. D-re szemelyes dolgokat. Kulon E particiom van csak a Temp mappanak, igy a C Windows particio nem toredezik annyira. Vegul 1.5 GB F particio a pagefile-nak.

BonFire 2008.06.18. 13:56:36

Azt nem értem, hogy hozol létre a Tempnek külön partíciót. Illetve értem, de minden meghajtón alapból van Temp mappa, ahová olyan dolgokat mentenek a programok, amelyek ideiglenesek. Van a C-n is, csak rejtett. Vagy csak be van állítva külön a Temp útvonala, hogy alapból abba mentse ezeket?

Erről a lapozófájlról meg - őszintén megvallva - lövésem sincs. Látom ugyan a feladatkezelőben, amikor megnézem, hogy milyen a proci, a RAM a virtuális memória és a lapozófájl mérete, de ez utóbbiról nem tudom, hogy micsoda, valamint, hogy mire való. Világosíts már fel róla, ha nem nagy kérés!

BonFire 2008.06.18. 14:05:01

Most nézem a rendszert, ez a lapozófájl a virtuális memória akar lenni? Van a Google-desktopom oldalsávján egy rendszerfigyelő, így mindig láthatom a folyamatokat. Mutatja a CPU kihasználtságát, a fizikai ill. a virtuális memóriát, a lemez írást és olvasást (W/R), valamint a hálózati adatcserét I/O-ban. Ha erről van szó, akkor tudom, mi az. Mondjuk alapból a rendszer 1%-ot szokott ennek meghatározni, én egy kicsit bőkezűbb vagyok. 200 Giga a vinyó, talán a negyede van tele, így nyugodtan a rendelkezésére bocsáthatok nagyobb területet is. De miért jó, ha az egy külön partíció, azt nem tudom.

◄ViZion 2008.06.19. 09:25:48

Nem kell külön partíció, sőt, a temp is maradhat a c:-n
max az útvonalat lehet c\temp\ -re módosítani, így tudod könnyen manuálisan is üríteni.
A win 1ébként híres az elfelejtett tempekről, és az összevissza elrakosgatott átmeneti file-okról. Vannak ügyes takarító progik is, amik ezeket leölik...

BonFire 2008.06.19. 13:40:13

Pont tegnap nézegettem ámulva, hogy miket is lehet találni a C tempjében. Éppen a Smart Objektumokkal dolgoztam, és azokat oda szereti menteni. Belekukkantottam, és láttam, hogy egy csomó kéfájt is őrizget, mint pl a programok telepítésekor látható WelcomeScreent, meg olyan képeket, amelyek a Google Desktopon az időjárást mutatják. Szóval van ám ott bőven csoda, de látatlanban nem merem kiüríteni, mivel nem véletlenül rejtett a mappa.

Épp csak egy pár napja raktam újra a gépet, így aztán nem is értem, hogy ennek ellenére miért van annyi szeméttel teli az a mappa. Kíváncsiságból megnéztem a TMP-fájlok méretét, és majd' leestem a székről, amikor láttam, hogy 2 Giga! Azt gondoltam, hogy ezek az ideiglenes TMP fájlok max néhány kilobájtosak lehetnek. Az meg ugye pocséklás hogy annyi helyet fölöslegesen foglaljanak.

Fábián Gábor fotográfus · http://www.fabiangabor.com 2008.06.20. 09:59:06

A temp mappat azert teszem kulon particiora, h a C ne toredezzen. Tepeliteskor eloszor mindent berak a temp mappaba, utana telepit pl a Program Files-ba, es ha ezutan toroljuk a temp file-okat, akkor a merevlemezen lesz egy szabad, de nem folyamatos hely, igy aztan mar toredezett is a szabad helyunk.

A pagefile az a virtualis memoria. Vannak olyan alkalmazasok, amelyek nem erik be 1 GB rammal, ezert szukseg eseten a pagefile-t hasznalja. Ezt azert rakom egy kulon, 1.5 GB-os particiora, mert ez a C particionak nem az elejen helyezkedik el, ezert ez is toredezi a C-t, raadasul a pagefile is toredezik egymagaban, igy ha csak azt szeretnem toredezettsegmentesiteni, nem kell egy egesz C particiot a sok allomannyal, hanem csak az erre kulon letrehozottat.

BonFire 2008.06.20. 13:57:06

Ez mindenesetre megfontolandó! Eszembe nem jutott volna, hogy a virtuális terület is töredezhet, pedig hát miért is ne? Oda is állandóan írva és törölve vannak dolgok. Egyébként a PS-ben a beállításoknál ki lehet választani, hogy honnan kapja a plusz eszet a gép. A C: nekem egy 40, a D pedig egy 160 Gigás partíció. Alapból általában 1% van beállítva a rendszerben, de bőkezű vagyok és oda szoktam neki adni 3-at. Így már majdnem 5 Giga, amivel gazdálkodhatnak a programok.

Az meg egy külön marhaság, hogy eleve úgy van beállítva a win, hogy telepítéskor pakoljon mindent a temp-be. Arra igazából akkor lenne szükség, ha az ember nem őrizné meg a setup.exe fájlt később. De mivel sok programhoz nehezen jutunk hozzá, az a legtermészetesebb, hogy rögtön telepítés előtt elraktározzuk valami biztonságos helyre, így később bármikor telepíthetjük.

Én csak az olyan programok installját nem szoktam megtartani, mint a böngésző, vagy a WinRAR meg ilyenek. Hiszen ha a teljes OS-t telepítem, az felrakja a böngészőt, amit öt perc múlva a gép automatikusan frissít a legújabb verzióra.

Az OS-em meg egy egyszerű XP service pack, ami szinte semmire sem jó. Még a hálózatot sem tudja konfigurálni a varázslója. Ehhez futtatnom kell, az alaplap install CD-jét, az már önállóan megcsinálja ezeket. Továbbá ez telepíti a monitor és a hangillesztőt is. A hangillesztőt általában ki szoktam hagyni, mivel nem az alaplap hangkártyáját használom, hanem egy jóval okosabbat, így azt külön kell telepítenem.

◄ViZion 2008.06.20. 14:51:48

DirtyRed:
Telepítéskor partíciót választhatsz, és oda is írja a tempeket. Azután áthelyezheted a temp mappádat, de telepítéskor bizony az a c:-t használja.
BonFire: A tempet bátran ürítheted shift-del combóval. Amit használ, azt úgysem törli. Persze ne egy félkész install közben...

A pagefile töredezettségmentesítése:
Állítsd 0-ra, majd reboot...
Pagefile-t akkor is használ a win, ha a ramod nagyrésze üres.

BonFire 2008.06.20. 15:49:48

Most, hogy rácbaszedtem a gépet, nem kezdeném szívesen elölről az egészet:) A legközelebbi alkalommal majd kipróbálom.

Ezt nem értem, hogy a Shift-Del combóval üríteni a temp mappát!

Amúgy épp most akart bemászni egy trójai. Valahol a D\system mappába készült betelepedni. Lám, még azt sem tudtam, hogy ezen a partíción is van system könyvtár. A vírusdetektorom meg olyan vörös képernyőt vág elém, nagy felkiáltójelekkel, hogy még rendesen megijeszt. Ja, és még ráadásul szirénázik is, meg dudál! :D

◄ViZion 2008.06.23. 10:10:34

hmmm....
a shift nyomvatartása közben del-t ütsz, akkor a törölt file-ok nem kerülnek a lomtárba, hanem végleg törlődnek (persze ez nem azonos a felülírós bitenkénti megsemmisítős dologgal) Megspórolsz egy "lomtár ürítése" kattintást. Ha a progik lassan indulnak, akkor a windows/prefetch mappa tartalmát is törölheted, ez is egy halom progi indítását gyorsítja (gyorsítaná). Van az Eusing registry cleaner, ez teljesen biztonságos, nyugodtan futtasd, kiszedi a regből a törött linkeket, hiányzó filekre mutató regeket, stb.

A futtatásba írva msconfig-ot láthadod, h miket indít automatikusan a win. Itt is van soxor egy halom felesleges cucc, persze ez a telepített progik miatt elég egyedi. Én utálom a halom háttérben futó "segítő" progit, ami ment, ha pl. rádugom a kamerát, iTunesHelper, QuickTime, stb... nemkő'!!!

A sajátgép/kezelés/szolgáltatások oldalon is állítható, h mit indítson a win, sok "hasznos" szolgáltatást (távoli asztal, hibajelentés, súgó, ATI hotkey, stb.) kikapcsolható, sok helyen van a neten, h mi mit csinál, és eldöntöd, h kell-e.
Pici spórolás a memóriával/procival...

A vírusírtók egy része folyamatosan a háttérben vizsgálgatja a HDD tartalmát, na azt se szeressem...

Jó állítgatást!

BonFire 2008.06.23. 12:31:13

Tegnap nézegettem okával, hogy mik is hányódhatnak egy vinyón láthatatlanul. Van a D: partíciómon egy olyan rejtett mappa, hogy RECYCLER, azon belül olyanok, hogy "s-1-5-21-7756197821-7795632578" stb. Néhányhak kuka ikonja van, egyik pedig mappaikonos. Belepillantottam, és olyan fájlokat találtam benne, amiket még 1999-ben töröltem a gépről. Ez valószínűleg azért őrződik meg, hogy amikor tönkremegy a vinyó, a szakemberek ebből is vissza tudják állítani az elveszett dolgokat. Azt viszont nem értem, hogyan kerülhettek bele ilyen dátumú fájlok, hiszen ezt a vinyót közel egy éve vettem teljesen csupaszon! Arról nem beszélve, hogy nem merem ezeket sem törölni, nem tudom ugyanis, hogy mire kellhet még, de ez is elfoglal csak magában 9 Gigát!

Találtam egy olyan rejtett mappát is, hogy MSOCashe, azon belül egy All Users, még beljebb egy szintén hosszú számsorral jelzett mappát, amiben csomagolt fájlok vannak, és ez is 250 Mega.

Szóval nem tudom, hogy melyikbe piszkálhatok bele, melyikbe nem, így nem nagyon merek eléjük törölgetni. Ezekről lenne jó valami ismertető, amiből tájékozódhatom, hiszen ezeket legtöbb felhasználó nem is látja, mert rejtett mappák. Ha tudnál valamit ami ezzel kapcsolatos, azt megköszönném.

Ja, a múltkor nekem is feltett egy Apple QuickTime playert valamelyik program, ami automatikusan indul, kikapcsolni nem tudom, csak utólag kilépni belőle. Pedig az Indítópultban nincs is benne, sőt a beállításaiban sincs olyan, hogy bootkor automatikusan elinduljon. Ráadásul minek nekem Apple, amikor PC-m van?! Mindezek mellett ez is csak egy demó program, így nem lehet vele fullscreenen nézni a dolgokat, meg egyebek. Arról már nem is beszélve, hogy MOV fájlokat nem is tartok. Ha a webről lopok le videót, azt általában FLV-ben mentem le, mert az a legjobb, még az MPEGnél is jobb.

CSiPet · http://csipetpage.extra.hu 2008.06.23. 22:12:11

9 Giga Recycler az szép! Akkor neked rengeteg apró fájlod lehet azon a vinyón, bár szerintem az a 9 giga még úgy is sok! Nekem a legnagyobb partícióm 350GB ha jók rémlik 5 éves, és van rajta 300mega...
Mondjuk nálam nem oszt 1360GB háttértáram van. :D
Jah és én pl temp mappát visszaraktam a c-re, a vista sp1 valamiért belassulgat ha tempet másik meghajtóra kell írnia, fene érti. Szal most be van állítva, hogy minden bakapcsoláskor egy tempcleaner átnézi a háttérben a c-t, amint van egy kis szabad erőforrás...

BonFire 2008.06.23. 22:28:19

Nos ezt a 9 Gigát sikerült mostanra 2-re redukálnom. Közben rájöttem, hogy mik ezek! Amikor az ember fia új vinyót vesz, általában a régi tartalmát egy az egyben átmásolja rá. Namármost! Mivel ez a mappa rejtett, ez is átkerül az új lemezre. Sőt, továbbmegyek, olyannyira rejtett a mappa, hogy a Window-ban akkor sem látszik, ha a rejtett mappák mutatása be van kapcsolva. A Total Commanderrel fedeztem fel, és kíváncsiságból belenéztem, hogy mi van benne.

Úgy néz ki, hogy minden egyes alkalommal, amikor telepítjük a rendszert, vagy reparáljuk, a kuka tartalma elmentődik ilyen fantom mappákba. Valószínűleg ez azért van, hogy a Rendszervisszaállításkor ez is meglegyen. Tehát duplikálja a tartalmat, sőt, volt ami tíz mappában is megvolt ugyanúgy. Totál redundancia! A dátumok voltak, amik meghökkentettek. Volt 2001-es is köztük! Minden egyes program installja és uninstallja benne volt.

Szóval nekiálltam kiszanálni, csak azt a mappát hagytam meg, ami az aktuális dátumot hordozza. Később pedig ezt is takarítani fogom rendszeresen, most, hogy már tudom, mit kell keresnem. Így szoktak eltűnni észrevétlenül a helyek a vinyóról. Az ember összeszámolja az összes mappája tartalmát, csinál egy egyszerű kivonást, és kiderül, hogy 8-10 Giga hiányzik! Egyszerűen elpárolgott. Szóval megvan az, csak meg kell találni. Azt hiszem, a halottébresztő hardverbányászok is innen szokták kinyerni, a már elveszettnek hitt adatokat jó pénzért.

CSiPet · http://csipetpage.extra.hu 2008.06.23. 22:41:57

Nah közbe pont azt hagytam ki a hsz-ből ami a lényeg lett volna, hogy mi a RECYCLE... :)
Mondjuk elég beszédes a neve. Közhiedelemmel ellentétben ha valamit letörlünk és az nem a c-n volt, nem kerül át a c-n lévő lomtárba, hanem marad ugyanazon a meghajtón, csak a recyclébe került át! Minden partíción kell(ene) lennie egy ilyen RECYCLE mappának a lomtár pedig ezeket egyesíti magában...

"Úgy néz ki, hogy minden egyes alkalommal, amikor telepítjük a rendszert, vagy reparáljuk, a kuka tartalma elmentődik ilyen fantom mappákba."

WTF! Ez nekem is új... :D THX az uppot, ennek majd még utánajárok!

BonFire 2008.06.23. 23:24:56

Na, csináltam egy screenshotot róla, így látszik a Commanderben, ha láthatóvá vannak téve a rejtett mappák. Kívülről a felkiáltójel figyelmeztet, hogy ne piszkáljuk, belül látszanak azok a hihetetlen mappanevek. Ezeken a mappákon belül szintén található számos mappa, amelyek olyan dolgokat tartalmazhatnak, amelyeket elvileg már évek óta letöröltünk.

i245.photobucket.com/albums/gg80/BonFire_bucket/recycler_sunyi_mappa.gif

Érdemes beléjük kukkantani, igazán mulatságos, hogy néhány éve még mi volt fontos, vagy mivel is foglalkoztunk. De a Windows explorer (vagyis intéző) felületén akkor sem látható, ha beállítjuk, hogy mutassa a rejtett mappákat is! Szóval be van biztosítva rendesen, egyrészt a kétbalkezesek ellen, hogy nehogy kárt okozhassanak véletlenül maguknak, másrészt a hardvergyártók pénze is garantált, hiszen egyszer csak kinövi a lemezt és úgyis újat kell venni, amire ugyanúgy észervétlenül átmásoljuk az egészet, és így tovább! :D

◄ViZion 2008.06.24. 10:55:01

Recycler mappa van minden partíción, ahogyan azt CSiPet is írta. Ha nem tudod kézben tartani, van két megoldás: jobb klikk a lomtáron, és beállítod a méretét (1-2% partíciónként elég). A másik, ha a win vmiért nem is látja/üríti, akkor lementeni az adatokat onnan, és formázni a partíciót (nem gyorsformázni).
Az MSOcache mappát törölheted, cache (gyorsítótár) mappa a mikrofos office install filejainak...
support.microsoft.com/default.aspx?kbid=825933#appliesto
Hogy miért nem a tempbe rakja? Mert az lenne a logikus! M$ azt írja ne töröld, én töröltem párszor, bár nekem az office a gépről fut, elvileg nem kell semmit utólag felraknia...

A Quicktime kikapcsolása: futtatás/msconfig/automatikus indítás
itt megnézed, honnan indítja a registry (hkey currentuser/software/microsoft/windows/currentversion/run) majd futtatás/regedit/ megkeresed a kulcsot, és törlöd. Néha sajna visszaírja egy-két progi a vackait.

The BitBrain · http://szamtechklub.extra.hu/ 2008.06.25. 18:26:13

Érdekes, de jó ötletek.

Két megjegyzés:
1. Miért érdemes a felhasználói programokat külön particióra telepíteni?
Nekem az a tapasztalatom (úgy 12 év távlatából) hogy mivel ezek úgyis beírják magukat a Windows Registry-jébe, ez felesleges. Ha van egy előre átgondolt programcsomag, amihez előreláthatólag nem, vagy csak kevés újabb felh.prog. érkezik, akkor települhet mindegyik simán a C:/Program Files-be.
Persze az már más kérdés, hogy ezek TEMP-jét, CACHE-ét át lehet illetve érdemes is átirányítani egy "munka" particióra - már amelyik prg-nél erre lehetőség van.
Ugyan itt nem került szóba, viszont szinte biztos, hogy előfordul egy-két játék a gépen. Ezeket viszont már biztosan érdemes egy új particióra telepíteni, illetve előtte egy rendszervisszaállítási pontot létrehozni, ha valamit netalán sikerülne el*ni a játékkal.

2. Mindig mondják az ismerőseim (főleg rendszergazdák), hogy ha van egy frissen és teljesen feltelepített win-es rendszer, akkor az érdemes Ghost-olni. Ez állításuk szerint azért jó, mert ha újra kell rakni a rendszert, akkor sokkal kevesebb időbe kerül a Ghost-ból felrakni, mintha megint felraknánk az OS-t, meg minden egyes programot.
Erről van-e valami személyes tapasztalatotok, véleményetek?

BonFire 2008.06.25. 19:16:26

Akkor megpróbálok reflektálni kétfelé szimultán.

Vi Z, köszi az infót, sikerült kikapcsolnom a QuickTime-ot. Milyen fura, hogy ezt a panelt eddig még nem is ismertem, kellett egy kis idő, amíg leesett a húszfilléres. Elég volt annyi, hogy az előtte lévő jelölőnégyzetből kivettem a pipát, és újraindítottam a gépet. Legközelebb akkor nekiállok azt az MSOcache-t is kiszanálni.

The BitBrain, nálam ez egy szokás, egy hardveres gyerek ajánlotta, aki ezzel foglalkozik főállásban, amikor végre vettem egy elfogadható méretű vinyót, hogy legyen külön egy rendszerpartíció. Így, ha valami gubanc van, a C-t minden lelkiismeretfurdalás nélkül megformázom, és már rakom is újra a rendszert.

Természetesen a programokat is újra kell rakni, hiszen azt elfelejti az operációs rendszer. Viszont csak installra a világ összes lemeze nem lenne elég, így a D meghajtón egy INSTALL nevű mappában tartom a programok telepítőfájljait, valamint az olyan dolgokat, mint a programok személyes beállításai. Az olyan programoknál, ahol lehetőséged van preseteket létrehozni, azokat nem illik a program mappájába menteni, ugyanis a következő telepítéskor ezek nem lesznek meg, mivel az installban nem szerepelnek.

Néhány régebbi programot egyáltalán nem is kell újratelepíteni, egyszerűen csak kiteszem a linket, és indul. Persze nem a bonyolultabbakra kell gondolni.

Ezenkívül a D meghajtón tartok minden személyes dokumentumot. Ott is létrehoztam egy Dokumentumok, Képek, Zene, Videók mappát, mint ami a C-n van alapból. De a C dokumentumaiban nincs semmi, csak a mintafájlok, amiket a Windows felrak.

Általában úgy szoktam tenni, hogy a könnyen megszerezhető programokat teszem a C-re. Böngészők, illesztők, fájlkezelők, kodekek. Valamint van egy Win 3-ra írt angol-magyar nagyszótáram, azt nem is lehet máshová rakni, csak a C gyökérbe. Annak idején még nem ismerték ezeket a dolgokat. Ennek ellenére a mai napig nincs olyan szótár, ami felvehetné vele a versenyt.(Szerintem)

A Ghost-rendszert, nem ismerem, nem vagyok rendszergazda, úgyhogy ilyen irányú tapasztalataim nincsenek. Egyszerű hétköznapi felhasználó vagyok, aki kényszerűségből, sok szívással felszed magára bizonyos ismereteket, amelyekre azért szükség van. De a gép mélyebb lelkivilágával soha nem óhajtottam foglalkozni, engem csak az érdekel, hogy úgy működjön, ahogy nekem is megfelel. Természetesen ez nem mindig van így, ezért is fordulhatnak elő ilyen gikszerek, hogy 9 Gigányi 10 évvel ezelőtti szemetet találok egy rejtett mappában.

Úgyhogy mindig tanul újat az ember, de ez manapság együtt jár a számítógép használattal. Ha valaki még ennyire mélyen sem szeret vele foglalkozni, az előbb-utóbb (inkább előbb)szembesül azzal, hogy minden apróság miatt a szervízbe kell vinnie a gépet, és fizethet érte bőségesen. A szervíz pedig - légyen bármennyire baráti is - azért mégiscsak üzlet, neki nem éri meg, ha 500 Ft-ért 2 napig barkácsolja a gépet, egyszerűen azt mondja, hogy vegyél új alaplapot, processzort, nagyobb vinyót, jobb videokártyát, satöbbi. És abban igaza van, hogy az új vincseszteren alapból nincs szemét.

Én akkor sokalltam meg, amikor a legfontosabb munka kellős közepén halt meg a rendszer, és nem volt még egy telepítőlemezem sem. Bevittem a szervízbe, és várni kellett egy hetet, hogy az OS-t felrakják rá, mert volt jobb dolguk is. Akkor mondtam a srácnak, hogy csináljon nekem egy bootlemezt, és egy A4-es papírra leírattam vele pontról-pontra, hogy hogyan kell formázni, és telepíteni. Nem nagyon akaródzott neki, mindig megpróbált lerázni, de addig nem koptam le róla, míg meg nem osztotta a féltve őrzött titkát. Hát persze, az neki nem bót, hogy én megcsinálom magamnak! ;D

The BitBrain · http://szamtechklub.extra.hu/ 2008.06.26. 00:20:25

Oké végülis értem, csak nekem kicsit furcsa. De hát ahány ház, annyi szokás. :)

Egyébként való igaz, hogy a gép a felhasználóé, neki kell tudnia, mit hová tesz és hogyan érzi magát otthonosan a gépén. Tudom, mert évekig dolgoztam szerviztechnikusként. Feltelepítettem egy gépet a cég szokásai/elvárásai szerint, aztán mire valami miatt visszakerült (hardverbővítés, "elromlott"), már minden teljesen másképp nézett ki. Aztán néhány ilyen eset után a telepítés előtt mindig leültünk pár percre az ügyféllel, hogy mit hogyan szeret a gépén, és akkor eleve a keze alá dolgoztunk. Persze akinek első gépe volt, az kapta a "standard"-et; úgyis kialakította utána magának a saját ízlése, logikája szerint.

Egyébként a hozzászólásom után jutott eszembe, hogy a rendszerivisszaállítás nem csak akkor hasznos, ha eg játékkal elrontjuk a rendszert. Egy friss telepítés után, amikor minden program a gépen és a felhasználó igényei szerinti helyen van ;), akkor is érdemes létrehozni egy ilyen pontot. Ez gyakorlatilag lementi az aktuális rendszert, úgy ahogy van, hivatkozásokkal mindennel együtt. Persze kell neki némi hely a HDD-n (gyakorlatilag majdnem annyi, mint a teljes, feltelepített rendszer), de hát valamit valamiért.
Egyszer a céges gépemen már bevált egy részleges XP rendszerösszeomlás után.

Hogy a programok alá feltelepített egyedi pluginokat, brush-okat, egyebeket is elmenti-e azt nem tudom, akkoriban még ezeket nem használtam, de ha már csak ezeket az "apróságokat" kell a rendszer helyreállítása után megtenni, szvsz már az is nagy segítség lehet, főleg, ha gyorsan újra használhatóvá kell tenni a gépet.

Hogy pontosan hogyan működik a dolog, jelen pillanatban nem tudnám megmondani, én is csak egyszer használtam eddig, de ha érdekel, szívesen utánanézek, illetve megkérdezem pénteken a klubban.

BonFire 2008.06.26. 02:42:29

Nagyon igazad van, azt hiszem rátapintottál a lényegre! A gépet a saját ízlésünk és logikánk szerint rakjuk össze. Ezért hívják personal computernek, mivel személyes, sőt személyre szabható. Ezt szeretik a felhasználók, és ez tette lehetővé a pc széleskörű elterjedését, nem csak a professzorok kegye ma már. Viszont mindennek az üzleti logikának szögesen ellentmond az Apple. Ott nem úgy van, hogy leszeded az oldalál, belenyomsz néhány giga RAMot, urambocsá' merevlemezt.

Volt a tévében egy dokfilm erről, két gépet lehajítottak direkt az emeletről. Egy pc-t és egy Apple-t. Hasonló bajuk esett, az alaplap tört össze, a többi ép volt. A pc esetében a fickó bement az 50 méterre lévő pc-szaküzletbe, és kábé 20 000-ért (Ft) vett bele egy újat, berakta a gépbe, rá a drótot és már üzemelt is.

Az Apple-hez nincs ilyen bolt sehol. Előbb a tudakozónak telefonált egy napig, míg kapott egy telefonszámot a szakszervíztől. Azt mondták, hogy olyan nincs, hogy ő belenyúlkáljon a gépbe, ellenben várt egy hetet, kijöttek a szakemberek. A törött gépet elvitték, a szervizben megműtötték, és a másik héten már házhoz is szállították. Így kábé két hétig nem volt gép, és a kifizetett összeg is jóval tetemesebb volt. Szóval annál a cégnél minden üzleti titok, a tulajdonosnak semmibe nincsen beletekintése, és beleszólási joga. Mindenesetre furcsa üzletpolitika. Mivel még nem volt szerencsém Almához, nem tudok vitát nyitni, hogy melyik a jobb, de meg kell nézni a statisztikai adatokat, hogy a világon milyen az Apple/PC megoszlási arány. A számok magukért beszélnek, és nem hazudnak.

Azt ki is felejtettem az előbb, hogy játéknak nevezhető dolog nemigen van a gépemen, kivéve azt a néhány valamit, amit a Win amúgy is felrak. Ezen kívül csak egy sakkprogram van a gépemen. Okosabb mint én, és nem is túl nagyok az igényei. Néhány kilo vagy Megabájt mindössze. Ebben az a zseniális, hogy sosem tudom megunni. Arra meg rájöttem, hogy azért aki komoly játékokat futtat, aminek a hardweres és szoftveres igényei is nagyok, arra muszáj egy külön gépet rendszeresíteni. Annál is inkább, mert ha csak egy gép van a családban, abból veszekedés lesz, hogy mikor ki használhassa. Ilyenkor meg úgyis a gyereké lesz, az kisírja magának.

A múltkoriban is nekiálltam a video editálásnak, aztán rájöttem, hogy az is egy külön gépet kíván, amin semmi más nincs, csak a célprogram. Természetesen egy 5-10 perces videót össze lehet rakni, amit felteszünk a YouTubera, de azért az még nem Hollywood. Meg kell csak nézni, hogy ott egy film vizuális effektusainak elkészítésekor mekkora apparátot műköktetnek, rengeteg emberrel, és rengeteg hardverrel. Rettentő gépigényes programjaim vannak, akár képet, akár hangot vagy videót szerkesztek, némelyikkel már sikerült kifektetni a gépet. Persze, a Photoshop ismertetőjében is az van írva, hogy elfutkározik 256 Mega RAMmal, de ideális az 512 lenne. Ennek ellenére néhány automatizált műveletnél beadta a kulcsot, holott van 1 Giga RAM benne, és bőkezűen bánok a virtuális memóriával is.

Szóval nincs annyi hardver, amennyi elég lenne a világon! Ha megvesz az ember egy igazán komoly programot és elkezd vele dolgozni, rögtön kisül, hogy kevés a nafta. Gyorsan kinőjük az erőforrásainkat. Ilyenkor vagy siránkozunk, hogy mindenkinek működik, csak nekünk nem, vagy beleinvesztálunk, ha van miből, vagy valamilyen kevésbé költséges elfoglaltságot keresünk magunknak.

CSiPet · http://csipetpage.extra.hu 2008.06.26. 08:59:29

Nah szóba került a Ghostolás, ez egy remek kis dolog! Én sem vagyok rendszergazda, de amíg xp-m volt rendszeresen használtam.

Ghostolás annyit jelent, hogy a friss winre felraksz pár programot, ami ezer százalék, hogy egy-két év múlva is kelleni fog (office, photoshop, vírus, spywareirtó), majd fogsz egy ghostolásra alkalmas programot (újabb nerok pl tudják), és csinálsz a rendszerpartícióról egy ghostot. Ilyenkor minden egyes bit ami a partíción van lementődik, és ha a rendszered összeomlik, néhány perc alatt ebből a ghostból teljes egészében visszaállítható az eredeti partíció. Természetesen minden dokumentum, minden a ghostolás után történt változtatás elveszik, ezért jó, ha a fontos programokat már belefoglaljuk a ghostba, a dokumentumainkat meg eleve másik partíción tároljuk (legalábbis elég sokan vagyunk így vele)!
Nem tom ki hogy van vele, de amíg nekem xp-m volt, egy komplett rendszerinstall progikkal együtt 4 újraindítást jelentett, és körülbelül 2óra 45percet (végén már mértem :D)! Egy jól átgondolt ghosttal ez redukálható 20-30percre! Ezért használják a rendszergazdák!

Most hogy áttértem vistára, még nem csináltam ghostot, mert van néhány dolog, ami még nem világos az oprendszerben, sajnos még nem érzem annyira staiblnak mint az xp-t, bár gyorsabb, így elég valószínű, hogy hamarosan erről is készítek egy ghostot! Javaslom mindenkinek, tényleg jó dolog...

◄ViZion 2008.06.26. 13:09:15

Igen, a Ghost jó dolog... Pici hátránya a dolognak, hogy ha pl. 10 Giga a C:, akkor a Ghost is legalább ekkora lesz.

A rendszer visszaállítás tul. a registry-t állítja vissza, dokumentumokat, file-okat NEM töröl.

A személyes dolgokat EGYÉRTELMŰEN külön partícióra kell rakni, így tutira nem hal meg a format c:-től... Persze a plug-in-ek, ecsetek, stb..... hát igen, én a fontokat szoktam menteni, meg ezeket, ill. a doc-settings-be a játékok mentéseit másolom a másik partícióra rendszeresen, ugyanis már volt, h format c: után kerestem 1-2 játékállást.... :(

BonFire 2008.06.26. 14:58:48

Hát igen, egy totál rendszerinstall bizony időigényes. De tulajdonképpen nem azzal megy el a sok idő, míg az XP felmegy. Az megy automatikusan, közben lehet tévézni vagy egyebek. Az igazi feladat utána következik. Elő kell bányászni minden program installját, egyesével telepíteni, elvégezni a beállításokat stb. A böngészőbe importálni a könyvjelzőket, aztán ellátogatni a regisztrált oldalakra, és belépkedni, már csak azért, hogy újra el legyenek mentve a nickjeink és jelszavaink. Aztán meg a programok frissítése a legújabb verzióra, mind-mind időtrabló dolog. Tehát végül is úgy néz ki, hogy az OS telepítése 2 óra, de míg mindent beállítgat az ember, hogy úgy legyen ahogyan azelőtt volt, néha eltart napokig is. Hogy mást ne mondjak, a telepítés után 2 nappal jöttem rá, hogy a Total Commandert még fel sem raktam.

Egyébként meg rá kell szánni az időt. Ne akarjunk már olyan kényelmesek lenni, hogy miden kell de tüstént! Annak idején az 386-os gépekre feltenni a Wint, egy egész napi munka volt. Ráadásul nem is kell ezt minden nap megtenni, csak igen ritkán. Akkor meg szánjuk rá az időt. Természetesen tudom, hogy egy rendszergazdának sürgős a dolog. Ha weboldalt üzemeltet, akkor nagyon nem mindegy, hogy mennyi ideig tart a leállás. De úgy tudom, hogy a szervereken éppen emiatt használnak olyan OS-t ami stabilabb mint a Win, mondjuk Linuxot. Ezenkívül azért a szervert nem használják játszónak, nem telepítgetnek rá kétnaponta új dolgokat, csak hogy kipróbálják, aztán meg letöröljék. Az nem a kísérletezésre van, hanem hogy kiszolgálja az adatforgalmat. Kísérletezésre egy másik, mondjuk az otthonit használják, legyen az egy asztali, vagy egy hordozható PC.

Dranzer 2008.06.26. 21:03:22

Sziasztok! Nem biztos, hogy ez a legmegfelelőbb hely, de kérnék egy kis segítséget... Olyan problémám van nekem, hogy régebben MSNen rákattintottam egy linkre és felszedtem valamilyen vírust. Olyan dolgokat csinál /vagy legalábbis szerintem miatta van/, hogy pl. pár weboldalt nemtud megnyitni, meg olyan ablakok jelennek meg a hírdetések helyén, hogy: "Tevagy ennek az oldalnak a 928734924-ik látogaja! Nézd meg mit nyertél!" és ehhez hasonlók... Próbáltam vírusírtást /AntiViral Toolkit Pro-val/ rendes üzemmódban meg csökkentettben is /futtatás-msconfig-hibakeresési üzemmód...ugye?:D/, de nemtalált semmit. Néha megtalálja és jó egy darabig, de utána megint előjön. Tudtok valamit tanácsolni? Előre is köszi a segítséget!

Dranzer 2008.06.26. 21:06:08

Még olyan ablak jön fel, hogy: your computer may be infected with spyware.

BonFire 2008.06.27. 02:05:01

Nem biztos, hogy vírus a tettes. Elsősorban mindenképpen ajánlatos egy vírusdetektor programot beszerezni, ami elég megbízható, folyamatosan fut a háttérben, és rendszeresen frissül. Azzal ellenőriztetni kell, és ha nem talál semmit, az még mindig nem jelenti azt, hogy nincs is! Én az AVG8-ast használom. Ahhoz képest, hogy shareware, eléggé jól tudja azonosítni az ártalmakat, és utólag a naplóban is meg tudod nézni, hogy mit talált. A múlt héten pl betettem egy CD-t a meghajtóba, amit már évekkel ezelőtt írtam, és egyből talált rajta egy trójait! Persze, ha van rá pénz, jobb beszerezni a kereskedelmi verziót, az képes arra, hogy figyelje a böngészést, leellenőrzi a linkeket, a bejövő emileket, stb. Ez a dolgok egyik része.

A másik dolog a reklám, amivel már mindannyian találkozhattunk, a "Te vagy az oldal 10 000 000-ik látogatója, és nyertél egy Kapuvár-Zsurk menettértit!" Ezt nem kell komolyan venni, ez egy buzi reklám, és csak arra van, hogy vásárolj meg valamit. Be kell csukni és kész! Esetleg olyan böngészőt használni, ami valamennyire szűri a reklámokat, mint pl a FireFox, és hagyni, hogy blokkolja az előugró ablakokat, ahogy alapból be van állítva.

Vírusok előszeretettel bújnak meg ActiveX-videovezérlőkben. Ha meg akarsz nyitni egy videót, felajánlja, hogy telepíti. Rohadtul agresszív bír lenni, mert ha bejön a panel, abból még ki sem enged lépni egy megszokott "Mégsem"-mel. Olyankor tetszik, nem tetszik, ki kell nyomni a szemét a gépnek. (Ebből az a tanulság, hogy nem kell pornóoldalakat látogatni, és nem kapunk vírust ;)

Ha bizonyos oldalakat következetesen nem nyit meg, amit régebben megnyitott, akkor lehet, hogy kapásod van! Én úgy vettem észre, hogy a Gmailt nem nyitotta meg. Ha meg egérrel egyszerre több fájlt akartam kijelölni, egyszerűen kifagyott. Ilyenkor utólag már a vírusdetektor sem ér semmit, ha egyszer már beleíra magát a rendszerbe. Formázd meg a meghajtót, az a biztos módszer. Ezt a hibakeresési mizériát, meg a csökkentett módot nagy ívben el kell felejteni! Semmire sem jó! Mentsd el a fontos fájlokat, ha kell állj neki lemezt írni, és ha minden megvan akkor jöhet a format, és az új OS telepítés. Lehet, hogy meg lehetne oldani kacifántosabb módon is, de ahhoz zseninek kéne lenni, vagy rengeteg időbe tellne. Az új telepítés hamar megvan, egy-két nap alatt teljesen rácba lehet szedni a gépet. Szóval gondold meg!

Dranzer 2008.06.27. 09:26:28

Köszi a segítséget!

Szerintem is a format lesz.

Dranzer 2008.06.27. 09:47:56

Megtalálta és le is törölte! Végre megint jó.

◄ViZion 2008.06.27. 15:16:44

Dranzer:
Van olyan vírus, ami az MSN partnereidnek küldegy linket (lehet Te is iet kaptál) aminek a tartalmát csak akkor látod, ha megadod az MSN jelszavad... muhaha, máris tudnak a nevedben a Te címlistádon lévőknek is szennyet küldeni...

Megoldás: Jelszó változtatása, jó vírusírtó (Panda, AVG, esetleg NOD), időnként vmi spykereső futtatása, jelszavak nem beírogatása...

Pl. ha vki egy mailt dob, amiben nincs szöveg, akor törlöm. Képet, linket kevesen dobnak levélben/msn-en előzetes beszélgetés nélkül...

Legyen MINDENKI gyanús!

◄ViZion 2008.06.27. 15:17:21

BonFire: Nemtod' mi van Monabona-val? Eltűnt az oldala is...

BonFire 2008.06.27. 17:22:47

Van egy áthidaló tuti módszerem az ilyesmik elkerülésésre. Nem MSN-ezek és kész! Mindenféleképpen jobban szeretek levélben kommunikálni, egyrészt többet írhatunk, van időnk fogalmazni és átgondolni amit írunk. Másrészt mit sem rühellek jobban, amikor éppen el vagyok foglalva valamivel, és XY hülyegyerek benyom az orrom elé egy smileyt! Ha meg nem válaszolok rá, akkor én vagyok a bunkó.

Szóval van e-mail, van fórum, személyes kapcsolatra meg ott a telefon, esetleg az internetes, mert az inygér van! Az MSN úgysem tud többet nyújtani, mint egy internetes telefon.

Néhány szabályt pedig meg kell tanulni. Nem nyitunk meg ismeretlen feladójú levelet, nem engedjük az ActiveX vezérlőket telepedni. Ha ezt a kettőt betartjuk, máris sokkal kisebbre csökkentettük a kockázatot.

Vi Z, Mona el van tűnve. Mostanában érettségizik, vagy már leérettségizett, még akkor leveleztem vele, amikor éppen belefogott, és azt írta, hogy sajnos már nemigen lesz ideje az oldalát fenntartani. Az érettségi után jön neki a fősuli, úgyhogy akkor meg azért nem fog ráérni. Sajnálom, mert igazán jó fotókat és képeket készített. De reméljük, hallani fogunk még róla.

Az a baj, hogy ha valaki fiatalon fog bele az ilyen dolgokba, azokat általában akkor szokta elhagyni, amikor már tényleg kötelezettségei vannak, és el kell kezdeni felnőtté válni, valamint önmagáról gondoskodni. Ha valaki már eleve megállapodott korában fog bele az ilyesmibe, az valószínűleg hosszú életű vállalkozás lesz, hiszen egy felnőtt ember csak akkor csinálja, ha az tényleg a hobbija, napi szinten foglalkozik vele, és van is rá szabad ideje. Én - hála istennek - dinasztiát nem alapítottam, úgyhogy nem zavar senki, mulatni nem járok, mert orvosilag el vagyok tiltva, úgyhogy az összes szabadidőmet a számítógépnek szentelhetem. Lehet, hogy egyesek ezért irigyelnek, de azért ennek is megvannak az árnyoldalai, amit szerintem nem sokan vállalnának.

Lehet, hogy a napokban dobok már egy mailt Monának, csak úgy udvariasan érdeklődve, hogy mi újság vele?

Donnie Darko 2008.06.30. 11:24:21

Sziasztok!

Olvasgattam a kommentjeiteket és mint kezdő nem sok mindent értek.

Az alapvető problémám az, h (pl.) nem tudom megcsinálni azokat, amiket tanácsoltok.

Írna valaki esetleg egy összefoglalót nem csak arról hogy mit? de arról is, hogy hogyan? (pl, h h lehet másik partíción lévő tempbe irányítani, h a lapozófájlokat h kell kezelni, stb...)

Nagyon nagy segítség lenne, előre is köszi!

◄ViZion 2008.06.30. 14:23:01

Donnie Darko:
Hát az ilyen jellegű piszkálásába a rendszernek csak akkor menj bele ha 1. tudod mit csinálsz, 2. van időd újratelepíteni a rendszert, ha teljesen hazavágod.

A temp áthelyezése (veszélytelen művelet) sajátgép/rendszertulajdonságok/speciális/körny.változók/ változó értékre megadod az új mappa helyét. Ugyanitt tudod a hibajelentéseket, távoli asztalt, távsegítséget kikapcsolni.

Vannak registry tweak-ek is, amihez vannak kész reg filejaim is, de otthon...
Ha full idegen a dolog, akkor használd pl. a
Tweak-XP progit, ez ingyenes 30 indításig, és sokat lehet vele piszkálni XPben különösebb háttértudás nélkül is.
www.totalidea.com/content/tweakxp/tweakxp-index.html

További hasznos olvasmányok:
windowsxpinfo.freeweb.hu/xp_other.html
érdemes ezeken böngészni.

BonFire bocs az off-ért, remélem hamarosan újabb tutorialodba írhatok majd kommentet :)
nézed a www.worth1000.com/default.asp -t?
naponta vannak contest -ek, még nem neveztem sehova időhiány miatt.

BonFire · http://bonfire.blog.hu 2008.06.30. 14:37:46

Hát igen, nagyon vakarózom már, hogy kellene új tutorialt írnom, csak az az igazság, hogy elvállaltam két munkát is, amiknek még nem értem a végére. De nemsokára ismét jön valami, ezt ígérhetem. Annál is inkább, mivel ezt a témát szerintem már alaposan kiveséztük.

Donnie Darko, annyit azért feltétlenül tudnod kell, hogy erről a témáról én külön nem fogok cikket írni, egyrészt mivel magam is csak felhasználó szinten bánok a gépemmel, másrétsz, ez a blog azért mégiscsak a Photoshopról szól. Természetesen néha, amint ígértem is, lesz egy-egy olyan téma, ami nem kimontottan ezt taglalja, nem is ragaszkodom hozzá annyira szigorúan, hogy csak a témába vágóan lehessen reagálni, de lassan visszatérünk - remélem - az eredeti mederbe, és ismét a PS-ről lesz szó az oldalon. Ezen a blogon meg egyelőre én írom a cikkeket, társszerzői jogot még nem adtam senkinek, úgyhogy itt legalábbis nem lesz ilyen téma. De ajánlhatom ezt az oldalt,pcforum.hu/tudastar/

Itt rengeteg mindent lehet olvasni, ami az ilyen kérdésekre választ adhat, továbbá az ott kommentelők jóval jártasabban ebben a témában, mint én. Én is onnan szoktam lesni. Vagy még érdemes ennek is figyelmet szentelni support.microsoft.com/

További szép napot!

Donnie Darko 2008.06.30. 15:36:39

köszi vi Z.
BonFire nem gondoltam, h írj erről cikket, nekem csak pont ennyire volt szükségem, amit most vi Z meg te segítettek. (amúgy én is a PS miatt olvasom az oldalt^^)
naköszi mégegyszer!

BonFire 2008.06.30. 16:08:04

Már meg is van a következő tutorial. A szövegszerkesztésről a PS-ben ritkán esik szó, de éppen most olvastam a Fórumon, hogy valaki ez iránt is érdeklődik. Néhány egyszerű szövegszerkeszési trükköt fogok bemutatni.

blackreactor · http://blackreactor.spaces.live.com 2008.07.11. 00:53:18

Üdv mindenkinek!
Ha reinstallra kerül a sor, az ember mindig azt hiszi, hogy most aztán minden meg lesz oldva, gyors lesz a gép, meg hogy most legalább 5 évig nem kell újratelepíteni. De ez sajnos az átlag "felhasználóknál" nem így van, előbb-utóbb úgyis bekap valamit és kezdheti előlről.

+ érdekesség (nem kommentálom, megvárom a véleményeket):
Egyik ismerőstől hallottam, hogy a Windows telepítője nem formázza teljesen le a winchestert, olyan beállításokat, fájlokat hagy rajta, amelyeket nem lehet visszakeresni, így minden formázáskor egyre több lemezterület vész oda, valamint az újonnan telepített windows sem fog úgy működni, ahogy elvárható.
Inkább a linuxos formázást ajánlja, mert az tisztára söpri a vinyót.

Mi a véleményetek erről?
BonFire! Jó a blog, sok sikert hozzá!

BonFire 2008.07.11. 02:33:19

Hát általában egy darabig még viszonylag rend van egy meghajtón telepítés után, vagy legalábbis illene. Azt is figyelembe kell venni, hogy a "rend" mindenkinek mást jelent. Nekem is. Néhány dologra rendkívül kényes vagyok, míg másokra kevésbé. Pl. ki nem állhatom, ha felteszek egy programot kipróbálni a D-re, azért még a C-re is csinál magának egy munkamappát, jól egymásbaágyazva a hetvenedik almappába. Márpedig a komoly programok mind így csinálják. Telepítés után azzal kezdem, hogy ezeket a munkamappákat olyan helyre teszem, ahol egyrészt biztonságban vannak, másrészt megtalálom őket.

Természetesen a reinstall sem örök életű, hacsak az ember nem próbál ki semmilyen új dolgot. Ha valaki csak a jól bevált programjaival dolgozik, akkor csak a munkafájlok gyarapodnak, meg max a multimédia. Én 5-6 programot használok állandó jelleggel. A Photoshopot, egy Wav editort, angol szótárat, böngészőt, videolopót, meg egy médialejátszót. Ezenkívül néha szükség van egy-egy jegyzettömbre, vagy számológépre, fájlkezelőre. Viszont van jó néhány olyan program, amit ritkán használok, mégis fel van rakva, hogy bármikor kéznél legyen. Ilyen pl a Nero is, annak ellenére, hogy fenn van a gépen, még nem írok minden nap vele CD-t vagy DVD-t. És van még egy-két olyasmi, ami a szívem csücske, zenei és stúdióprogramok, amikkel szívesen elütöm az időt. Ha minden alkalmazást összeszámolnék szép szám kerekedne ki. És akkor még meg sem említettük a különböző drivereket, amiket kénytelen az ember feltenni, és úgy fut, hogy tudomást sem veszünk róla.

Egy szó mint száz, ha van rá lehetőség, akkor szívesen kipróbálok bármit. De ahhoz egy programnak nagyon tudni kell, hogy hosszabb életű legyen nálam. Így aztán, ha tetszik, ha nem, időnként úgyis rendet kell csinálni a meghajtón.

Arról még nem hallottam, hogy a Windows apránként lopná a helyet a meghajtóról, viszont szerintem mindenki tapasztalta, ha betesz egy üres vinyót a gépbe, az soha nem fogja azt a számot mutatni, ami a papírján van. Egy jó példával élve, nekem egy 200 Gigás van. Míg egy partíció volt rajta 192-t mutatott a Win. Most két partíció van, egy 30 és egy 170 Gigás (elvileg), de a gyakorlatban csak 24,4 és 161, amit akárhogyan is számolok, csak 185,4. Gondolom, vannak olyan szektorok, amelyeket a rendszer lefoglal, és így láthatatlanok.

Ha már a formázásnál tartunk, azt sem Win, sem Linuxból nem érdemes csinálni. Ha csináljuk, akkor tegyük meg parancssorból. Garantáltan csak az a szektor marad érintetlen, ami az elemi kommunikációhoz szükséges fájlokat tartalmazza, pl autoexec.bat; command.com; config.sys. Szerintem így kellene csinálni, és akkor nem fogyna el a vinyó lassan. Ha már én törölni akarok, akkor nekem abba egyetlen OS se szóljon bele, mert úgyis én vagyok az erősebb, és úgyis az lesz, amit én akarok. Egyelőre kettőnk közül még csak én tudok gondolkodni, és döntéseket hozni. A gépnek pedig muszáj úgy táncolni, ahogy én fütyülök, nem pedig megfordítva. Sajnos sokan már inkább szeretik ezeket a kényes dolgokat ráhagyni mindenféle sebgyógyító, romeltakarító és egyéb programokra, holott ha azokat is letörlöm, utánuk is marad szemét. Aki nem tudja rendesen megcsinálni, az keressen egy szakembert, aki segít neki. Az alternatív áthidaló megoldások idővel kimerülnek, és akkor úgyis meg kell csinálni rendesen.

Attila26 2008.09.09. 20:56:14

Sziasztok elolvastam mit irtatok.
A hejzet a ghost mint program,dos ban fut.
És én is sokat használom.
A lényeg az ujra állitás egy kb 4 gb os
minden felrakva xp-itt az alap
programokra gondolok
,driverek,kodekek,kis programok,+,office.

Ez belefér lazán 4 gb-ba visza állitása 2,5 perc.
És ezt már töbször megcsodáltam.
Vagyis 2,5 perc alat mindenem fentvan ami
a mindennapi használathoz kell.

A megtanulása pedig egyszerü mivel van
rola bemutató videóm.(Hozáteszem nem én
készitettem!)
A program amugy iso ban van,cd re kell
irni.
Cd röl kell bootolni mint xp
telepitésnél.
Egér támogatásal pár egyszerü kattintásal
viszaálitható az elmentett xp.
És utána kb max 10 perc alatt már kész
is.

Én elöször mindig felrakom a sima xpt és
elmentem ghost al.
Aztán felrakok mindent amire szuksege van
mindenkinek,az évek alatt elég szép
listám lett.
És erröl is csinálok mentést ha minden
tökéletesen megy.

Bocs ha off voltam,de sokat szoktam
segiteni embereknek hejre hozni a
gépüket,Én csak örülök ha valaki meg
akarja tanulni saját magától ujra tenni.

A ghost iso-ban és a videó hogyan
kell,itt érhető el:
attila26.extra.hu/

A videó és a iso linkje fel lett cserélve
süti beállítások módosítása