BonFire blogja

Minden, mi kreatív…

Adobe Creative Suite 4 magyarországi hivatalos bemutatója

2008. október 15. 14:50 - BonFire

A tegnapi napon Magyarországon is hivatalosan bemutatták az Adobe Creative Suite 4 szoftvercsalád újdonságait. A rendezvénynek több mint 800 résztvevője volt.

2008 október 14-én a Vasúttörténeti Park nagycsarnokában 9 órakor a regisztrációval kezdődött a nagy Adobe CS4 nap. Akik előzőleg már e-mailben regisztráltak (mint jómagam) névre kiállított stage-passzal léphettünk be a rendezvényre. Ez inkább figyelmesség volt a szervezőktől, hiszen a rendezvény ingyenes, így aztán kicsit furcsállottam, hogy belépőkártyát viselünk mindannyian.

10 órakor kezdetét vette a rendhagyó megnyitó. A 30-as évek Amerikáját idéző kosztümökben hús-vér színészek gengszterkedtek, virtuális géppisztolysorozatokkal, majd a műsorvezető hölgy gúzsba kötözésével és jókora műfüssttel. Az előadások folyamán aztán kiderült, hogy egy ebben a témában játszódó virtuális játékfilm köré kerítették a bemutatót. Olyannyira, hogy az Adobe még egy rövid filmet is készített, amivel a videoszerkesztési bemutatót lehetett prezentálni.

Az előadássorozatot Mirko Ledic nyitotta meg, az Adobe délkelet-európai regionális üzletfejlesztési vezetője. Utána Perhiniák Márton "Fedezzen fel új dimenziókat a digitális képfeldolgozásban" című előadása következett, amiben bemutatta a Photoshop és a Bridge CS4 újdonságait.

Kicsit csalódottan vettem tudomásul, hogy az előadások kizáróag arra az anyagra korlátozódnak, amiket már előbb meg lehetett tekinteni a szoftver.hu oldalán. Gyakorlatilag élőben előadták a videók tartalmát. Még a képek is ugyanazok voltak, mint amikkel a demóvideókban dolgoztak. Ez egy kicsit azt sugalmazta, mintha az intelligens technikai újításokat csak bizonyos képeken lehetne elvégezni. Ez különösen szembeötlő volt a tartalomfüggő átméretezésben. Az ezekről készült videókat bárki megtekintheti a cs4info.hu oldalán. Mivel elsősorban a Photoshopban vagyok érdekelt, erről számolok be bővebben.

Az egyik szembetűnő változtatás az a cs4-ben, hogy több egyidőben megnyitott kép esetén könnyebben tudunk a képek között váltogatni, egy új állapotsornak hála, amelyen, akár a tabokon, látható a fájlok neve. Nem a Window menüben kell váltogatni a nézetet.

Újdonság a korrekciós panel és a maszkok panel. Megmondom őszintén, ezeket egy kicsit túlzásnak tartottam először, és sokadjára is. Aki először ismerkedik a programmal, és fogalma sincs arról, hogy mit jelent a korrekciós rétegekkel non-destruktív üzemmódban dolgozni, annak egy külön erre gyártott panel még akkor sem lesz beszédesebb, ha a parancsok szép ikont kaptak. Mellesleg, ha rákattintunk egy korrekciós rétegre, a szerkeszthető rétegtulajdonságok immár ezen a panelen jelennek meg, míg a cs3-ban csak felugró ablakban voltak. A maszkok panel újdonsága, hogy akár az egész maszk Opacityjét, és a Feathert rugalmasan állíthatjuk. Ha úgy ítéljük meg, hogy túl lágy a perem, visszaállíthatjuk a csúszkán a kiinduló állapotba. Találunk még ezen a panelen egy Invert gombot, ami semmi mást nem csinál, csak invertálja a maszkunkat. Ez tényleg max. a kezdőknek lesz a keze ügyében, a gyakorlottabbak ugyanúgy gondolkodás nélkül a Ctrl+Shift+I-t fogják használni.

Szintén újdonságnak számít a Photoshopban a tartalomfüggő méretezés. Ez az intelligens átalakítás úgy működik, hogy "felismeri" a természeti elemeket, azokat meg tudja különböztetni a mesterséges elemektől, és úgy lehet transzformálni a képek oldalarányait, hogy a lényeges dolgok (emberek, járművek, épületek stb.), nem deformálódnak, ezzel szemben az égbolt, a föld, a tenger és a hegyek torzulhatnak, de mivel ezek a formák amúgy is szabálytalanok, emberi szem nem fedezi fel, hogy egy kicsit át lett méretezve a kép. Mindenesetre kíváncsi lettem volna többféle képre is, hogy hogyan működik ez az algoritmus. Sajnos, csak a már fent említett 2-3 demóképen mutatták be.

Szintén fejlődött a 3D a Photosopban. A 3D-s objektumokat sokkal könnyebb, gyorsabb és egyszerűbb kezelni és textúrázni, mint a cs3-ban. Akár a 3D-s objektumra közvetlenül is festhetünk ecsettel, a minta egyből három dimenzióssá válik. Modellezni még mindig nem lehet a 3D objektumokat, csak importálni. A bemutatóban szereplő autómodell 200 000 körüli poligonból épült fel, de az előadó szerint a program könnyen megbirkózik a másfélmilliós poligonszámú objektumokkal is. A 2 dimenziós réteget is 3 dimenzióssá lehet tenni, és akár animálni is. Mindazonáltal nem hiszem, hogy aki komolyan foglalkozik a 3D-vel, az Photoshopban fog ezúttal dolgozni. Ez még eléggé gyerekcipőben jár. Arról nem beszélve, hogy a 3D, vagy a videoszerkesztési feladatok kizárólag ismég csak az Extended változatban elérhetőek, ami azért elég drága mulatság hobbi célra.

Egy újdonság, ami a szabadkézi rajzolóknak és a digitális táblákat használóknak kedveskedik, a nézet elforgatása funkció. A képet immár úgy el tudjuk forgatni, akár a rajzlapot rajzolás közben, mikor melyik ív, hogyan esik jobban kézre. Ha pedig absztrakt művet festenénk, egy iránytű gondoskodik róla, hogy mindig tudjuk, melyik a kép teteje.
Nem egészen ide tartozik, de a témába vág egy jópofa találóskérdés, hogy mi a szignó?
- A szignó az az aláírás, amit a festő azért biggyeszt a kép aljára, hogy a műértők nehogy véletlenül fordítva akasszák fel a falra a festményt ;)

Direkt hagytam a végére a cs4 ama funkcióját, ami a legjobban tetszett. Aki használja már egy ideje a Photoshopot, az bizonyára ismeri azt a problémát, hogy ha a nagyítás nem a 100% fele-negyede-nyolcada, hanem egyéb tört szám, pl 66,67% akkor a pixelek rondán elcsúsznak. Én csak úgy hívom a jelenséget, hogy "rohad a kép". Nos, ezt a betegségét végre kikezelték a Photosopnak. Bármilyen nagyítási fokozatban vagyunk is, a kép pixeljei mindig simák maradnak, mert a nagyítási feladatokat immár a videokártyák végzik, és nem a program. Ezáltal az egér görgőjével végzett zoom sem darabos többé, egyszerűen lenyűgöző a közelítés/távolítás fokozatmentessége. Ha másért nem, ezért mindenképpen dicséret illeti a Photosop CS4-et.

Ezt a bemutatót Tamási Ákos Adobe szakértő előadása követte "A törje át a gátakat az online és az offline kiadványszerkeztés között" címmel, amelyben az Illustrator és az InDesign újdonságairól esett szó.

A programban meghirdetett előadási időt sajnos nemigen tudták az előadók tartani, szinte mindent csak dióhéjban ismertettek, és még így is minden előadás egy kicsit hosszabbra sikerült a tervezettnél.

Kíváncsian vártam, a video és audiokategória előadására, amelyet Meichl Mátyás Adobe szakértő adott (volna) elő "Szalagszakítás" címmel. Azonban Murphy törvénye és a technika öröge közbeszólt, így az előadás azzal telt el, hogy az előadó az előre szépen megkomponált bemutatóit próbálta elindítani, a hiányzó fájlokat megkeresgélni, valamint az Adobe Premiere-t újraindítani. Ez annak köszönhető, hogy habár elvileg a CS4 termékcsalád már piacon van, az előadók még mindig kénytelenek voltak a programok béta verzióit használni ezen a napon, amivel ugye az ilyen dolgok meg szoktak történni.

Az előadáson még képviseltették magukat a Xerox, az Epson, a Samsung és a Canon is. Hatalmas, már-már ipari méretű nyomtatókkal nyomtattak óriásplakátokat, bemutatták a piacvezető monitorokat, digitális rajztáblákat. Két gépen pedig a Photoshop CS4 futott, amit ki lehetett próbálni, de amint elnéztem, rajtam kívül nemigen piszkálta senki. Miért is? Nos, eléggé figyelmetlen módon a létező összes gép Apple volt. Jó, tudom, hogy a nyomdai előkészítésben ilyeneket használnak, és a "jobbaknak" is Apple laptopjuk volt, azért Magyarországon mégis leginkább a PC van elterjedve. A két rendszer pedig legjobb esetben is csak hasonló, nem ugyanaz. Amint a videószerkesztési előadásban is láttuk, hogy ha számítógép elromolhat, akkor el is romlik, ebben a tekintetben teljesen függetlenül attól, hogy Apple-ről, vagy PC-ről van szó.

Ebédszünet után folytatódtak az előadások, amelyeket már sajnos idő híján nem tudtam megnézni, mert még hosszú utam volt hazafelé. Minden távozó vendég figyelmességképpen egy kis ajándékot kapott, egy termékkatalógust, és egy szép krómozott Adobe CS4 névjegykártya tartót, a programok ikonjaival gravírozva. Ha lennék valaki, talán névjegyet is tartanék benne ;)

Szó ami szó, az Adobe és a rendezvény partnerei kitettek magukért, illetve miértünk, fehasználókért, üzletemberekért, szakemberekért, és műkedvelőkért (potenciális vásárlókért). Kávé, üdítő és svédasztal jellegű ebéd, több mint 800 résztvevőnek ingyen, az ajándékok, és a résztvevők között kisorsolt CS4 szoftvercsomag több, mint amennyit ténylegesen elvárna az ember. És ez még a csarnokban mindenütt lengedező gépzsír és kátrányszagot is feledtetni tudta.

34 komment
Címkék: cs4

A bejegyzés trackback címe:

https://bonfire.blog.hu/api/trackback/id/tr36715345

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lyrics 2008.10.16. 07:49:28

Köszi a beszámolót.
Aggódtam érted már azt hittem lebetegettél és
nem tudtál elmenni.
Megnéztem a 4 oldalon a videókat, nagyon tetszik az új és régi 5.0 Rawkonverter. Nem tudod elérhetővé teszik a régebbi verzokhoz, mert
megnéztem az Adobe oldalát és csak a régi van fent.

◄ViZion 2008.10.16. 10:01:58

Köszi az írást.
Nem tudtam menni, sok a dolog, mert az ünnep miatt torlódik a meló...

◄ViZion 2008.10.16. 13:01:30

Több kép egyszerre megnyitása: Valószínűleg kényelmesebb az új módszer, de nekem az eddigi eljárás is megfelelő volt, hiszen általában a "forrás" képeket előkészítve csak áthúzom a hirdetés felületére, és ott folyik a további munka.
Korrekciós panel: teljesen igazad van, attól, h külön panel, még nem tudja használni aki nem ismeri. A kijelölés invertálás val.szeg azért kell, mert sokan nem ismerik a bill.kombókat, pedig az a gyorsabb szerintem. Ha gondolod van egy PS shortcuts nevű .pdf file-om valahonnan, ha kéred elküldöm, és fel tudod rakni az oldaladra akár.
Minden méretben pontos kép...? ehhh, nem lesz több rágott font, darabos vonal (ami 100%-on szép, síma volt).
Szerintem mindanyiunk életét ez keserítette meg leginkább. Nevetséges volt, h örökké nagyítani kellett, h síma képet lássak, majd a teljes képhez 66,67%-ra kicsinyítva jöt ez a rágottszélű sz¤r... Ez már 5 éve is kellett volna. NAGYON.
2D-ből 3D, 3D rétegek alakítása, festése: kellemes lehet -akár képek manipulálásakor- ha valami szép effektet akarunk, vagy a térben életszerűbben kell elhelyezni egy másik képből kivágott alakzatot. Néha nekem is kellene ez, de a síma, fokozatmentes zoom mindíg jóljönne...
Köszi az infókat mégegyszer.

BonFire 2008.10.16. 17:04:20

Szívesen! Azt hiszem, valamikor novemberben fog hivatalosan is felkerülni a CS4 az Adobe oldalára, addig előrendelésre lehet feliratkozni. Gondolom, akik upgrade-elni akarnak. A nagyítás ami a legjobb a CS4-ben, ez kellene nagyon, de csak ennyiért nem biztos, hogy upgrade-elek, mert nem 2 forint.

Egyébként minden programmal úgy vagyok, hogy általában kihagyok egy verziót és megvárom a következőt, akkor több újdonságot kapok egyszerre. Tehát lehet, hogy megvárom a CS5-öt, és addigra még jobb lesz minden, és pénzem is lesz rá. Egyelőre úgy vagyok, hogy van néhány dolog, amit én is hitelre vettem, és a mostani pénzügyi helyzetben nem tudom, mennyivel fognak megdrágulni a dolgok. Úgyhogy húzzuk egy kicsit a nadrágszíjat.

◄ViZion 2008.10.17. 08:41:47

Hát igen... az upgrade 785 $, ami itthon gyakorlatilag bő 1 havi fizetés, míg kint, aki ezzel dolgozik, annak ez egy heti kb.
Másrészt a cégeknek ez ugye költség, bár CS2-ről nem hiszem, h bevállalja a főnök...
Ha kiadnának vmi patch-et a korábbi verziókhoz, h a zoom fokozatmentes és síma legyen, akkor nem is kellene a cs4... hehe ez persze csak álom.

varga istván 2008.10.17. 13:03:31

szia bonfire egyszer írtam neked hogy hogy én a cs3 master colectiont használom és nagyon jo most sikerült megkaparintanom az Adobe.Creative.Suite.4.Master.Collection és nagyon jo mindenkinek csak ajánlani tudom

◄ViZion 2008.10.17. 13:58:54

"megkaparintanom" ... vagyis crackelt? Ehh, ezt cégnél nem engedik, de otthonra jó lenne...
Mellesleg ha jól tudom ez már a GPU-t is használja, nem csak a CPU-t, vagyis gyorsabb minden... Így van-e?

BonFire 2008.10.17. 16:30:49

A videokártya valamilyen Open GL szolgáltatásáról van szó, vagy miről. Ennek mibenlétéről fogalmam sincs. A videokártya eddig annyit sem érdekelt, mint egy lyukas zokni. Tudniillik sosem játszottam a számítógépen (max. sakkot), úgyhogy mindig elég volt az alaplap integrált videokártyája, anélkül, hogy tudnám, milyen paraméterekkel rendelkezik.

A "megkaparintás" tényleg csak a magánszemélyeknek járható út. Munkahelyen nem lehet, mert nagy bünti jár érte. Mellesleg, a személyes véleményem az, hogy ha egy munkahely ilyen dolgokkal foglalkozik, akkor illik beruházni a legújabb fejlesztésekbe, különben lemarad. És nem kizárólag crackelt programokról van szó. Rengetegen a munkahelyről viszik haza "kölcsön" az install lemezt, ami aztán már le is van másolva. Nem sokkal később pedig a torrentre is felkerül. Ez ellen nem nagyon lehet mit tenni, hiszen ugyanolyan kategóriába esik, mintha a szomszédtól kérné valaki kölcsön az installt és lemásolná magának. Így terjedtek már 20 éve is a hanglemezek, a videofelvételek. Olyan sosem volt, hogy mindig mindenki megvette a "gyárit". A fenéket! Elkérte a szomszédtól, vagy a havertól.

Egyébként amit manapság a torrenten fel lehet lelni, az még mind a béta változat, hivatalosan még nem jött ki a program, csak előrendelést lehet fölvenni rá. Azt olvastam a tutorial.hun, hogy valamikor novemberben lesz a boltok polcain is elérhető mindenki számára. Ebben van egy kis üzletpolitika is, ugye jön a karácsony, meg minden, ilyenkor adakozóbbak az emberek, mint az év más időszakaiban.

Pitta 2008.10.19. 16:35:55

Kedves Bonfire!

A tartalomfüggő méretezés egy nagyszerű fejlesztésként volt pár éve a Siggraph-on, az Adobe pedig megvette. Itt egy link: www.youtube.com/watch?v=c-SSu3tJ3ns

BonFire 2008.10.20. 00:38:00

Köszi az infót! Ugyanerről van szó pepitában. Na, erről is látszik, hogy nemigen van új a nap alatt; ez a videó is 2007-es.

Többek között ezért is mondtam, hogy én, mint kispénzű műkedvelő, nem fogok most hanyatt-homlok rohanni a boltba egy CS4-ért. Ahhoz nekem kevés az újdonság benne. A leginkább megfelelő szót egy cikkben olvastam a fejlesztésekről: ráncfelvarrás.

Arról nem beszélve, hogy biztosan van már talonban egy halom olyan ötlet, amit már felvásároltak, de majd csak 2-3 vagy még több év múlva fognak beépíteni a programba. Így maradok a kis döcögős CS3-asomnál, ami azért Extended, tehát tud.

◄ViZion 2008.10.20. 15:19:39

Na én arról beszéltem, h amikor valamit csinálsz PS-ben, azt alapvetően a CPU számítja ki, majd a GPU csak a kész képet rakja a monitorra.
Ezért nem volt feltétel a komolyabb Videókari a programhoz, míg a CPU és a RAM meghatározta a sebességet.
A CS4 újítása, hogy már a GPU "erejét" is hasznosítja -ma már a gépekben lévő GPUk olyan számítási teljesítménnyel bírnak, hogy számolni érdemes vele.
egy tesztből idézet: "GP GPU acceleration only applies to certain components of CS4, but I noticed that CS4 loads about 20% faster on my Gateway GT5628 than CS3, which indicates that the program code has been overhauled. Some components, such as image blending, also worked noticeably faster."
Néhány komponenst gyorsít, az indulás 20%-al gyorsabb, és a rétegek keverése is gyorsabb.
forrás: www.tgdaily.com/content/view/39433/140

Az átméretezés folytonossága mellett ez szerintem a legfontosabb újítás benne. Ez nem azt jelenti, h a régi PSek rosszak. Aki nem dolgozik nagy fileokkal, sok réteggel, az nem tudom mit érezhet ebből.

BonFire 2008.10.20. 16:15:14

Ez a grafikus gyorsítás és a méretek GPU-val történő renderelése nagyon tetszett. Rém fokozatmentes a zoom, ott állítjuk meg a görgőt, ahol akarjuk. Akkor egy pillanatig homályos, majd gyönyörűen tiszta lesz a kép.

Azt is említették, hogy az egész program eleve gyorsabban töltődik be; ezt nem volt alkalmam kipróbálni; néhány gépen már futott a PS, nem láttam mennyi idő alatt töltődött be.

n00b 2008.10.21. 08:41:08

Nekem még mindig nem világos ez az új vga támogatási mizéria, mindenhol ez tünik fel. Ahol felsorolják az újdonságokat ez biztosan az első helyen szerepel és mutatják a beállitásokban, hogy: "látjátok ott szerepel milyen vga-d van és a ps felismerte".
Cs3-nál is ott szerepel, ott a kapcsoló hogy hardveres gyorsitás engedélyezése, ráadásul cs3-nál is az ajánlott hardverek között az openGL 2.0-ás vga-k szerepeltek. Most akkor ez a kitétel mi volt, egy átverés és csak a cs4-l jön el a kánaán?

BonFire 2008.10.21. 16:25:28

Szerintem vagy te olvastad anno rosszul, vagy tényleg átverés volt. A CS3-nál egyáltalán nem mindegy ugyanis a nagyítás mértéke. Ha a 100%-ot felezgetjük, akkor szépek és simák a pixelek. De a nagyobb képek általában egyből ilyen arányban töltődnek be, hogy 66,67% vagy 33,33%. Na, ilyenkor a CS3 összehajigálja a pixeleket. Arról nem beszélve, hogy ha az egér görgőjével scrollozol, vagyis zoomolsz, csak az előre meghatározott és programozott nagyítási méretek között váltogatsz. Ezért a fokozatosság. A CS4-ben viszont ez a fokozatosság eltűnt, a nagyítás olyan, mintha csak analóg eszközt használnánk.

Szóval az openGL a CS3-ban nem igazán szerepel jól, a CS4-ben pedig kitűnő. Már csak az a kérdés, hogy honnan lehet megtudni, hogy az én kártyám jó-e hozzá vagy sem. Mivel mozgóképpel nem foglalkozom, nekem mindig megfelelt az alaplapra integrált videokártya (amikor még nem volt integrált, akkor egy szerényebb). Van ugyan valahol, valamilyen cikkben a támogatott videokarik listája (valahol olvastam, már nem tudom, hol, talán az Adobe oldalán) De a gépet attól még lusta vagyok szétbuherálni, csak hogy megtudjam, milyen kártya van benne. Utálok az asztal alatt bujdosni, az egészet meg szétcincálni nincs kedvem :)

n00b 2008.10.21. 21:26:07

Sajnos már a szoftver.hu-n is a cs4 adatait találom, nem olyan rég még ott a cs3 figyelt. A hardver követelmények között szerepelt az openGL 2.0 tudású vga kártya. Bár lehet ez programcsomagra vonatkozott, olyanra amiben benne volt az Adobe Effect is és emiatt irták oda.
Mindenesetre a cs3 beállitásában most is ott figyel hogy milyen vga-d van és engedélyezheted vagy tilthatod a hardveres vga gyorsitást, feltételezem ennek van szerepe. De ezek után kiváncsi lennék, hogy mi?
Ez a roncsolásmentes nagyitás pedig lehet nem az új(?) vga támogatás fügvénye, hanem amit Pitta mond Siggraph fejlesztés és a cs4-be került bele elöször.
Vga támogatásnál elöször ugye arról volt szó, hogy majd csak az nvidia kártyákkal használható ki teljes egészében a cs4. Ebböl annyi lett, hogy az extended nvidia quad kártyákon használ valami cuda gyorsitást (nem tudom mit takar) de sima ps-nél nincs erröl szó, nvidia vagy ati mindegy, openGL 2.0 és Shader Model 3.0.
Ezt az információt megtudnhatod szoftveresen is (pl. www.techpowerup.com/downloads/1207/TechPowerUp_GPU-Z_v0.2.8.html ) nem kell szétszedni semmit, szerintem az openGL 2-öt látatlanban meg lehet neki szavazni, a shader model 3 kérdéses, de nem hiszem hogy gond lenne. Vagy megmondod milyen lap ez és megnézem az integrált vga milyen tulajdonságokkal rendelkezik.

BonFire 2008.10.22. 02:56:28

Na, akkor tényleg feltúrhatnám a házat, ha az alaplap doksiját akarnám előbogarászni ;)

Úgy láttam, hogy a PS beállításaiban a GPU settingsben a kártyás gyorsítás kizárólag a 3D-re vonatkozik. Tehát akkor, ha valakinek Extended CS3 van, és 3D modellekkel dolgozik. A nagyításnál roncsol keményen.

n00b 2008.10.22. 11:35:13

Igazad lesz, bár nálam sima ps, viszont egy kipróbálás ereéig feltettem az extended verziót, majd rövid időn belül el is távolitottam. Azóta a sima ps fejlécében ott virit hogy extended, ezek szerint a 3d gyorsitás is azért figyelhet a beállitásokban. Ezen kivül viszont egyértelmüen sima ps, tehát az extended verzió plusz szolgáltatásait nem tudom használni (mondjuk nem is akarom).
Az alaplapodat megnevezi az everest program, de tényleg kár ezzel foglalkozni. Egyrész olyan amilyen, változtatni úgysem tudsz rajta, másrészt meg nem hiszem hogy pl. az sm3 hiánya akkora gondot okozna, hogy csak emiatt le kellene mondani a cs4-röl.

BonFire 2008.10.22. 15:22:39

Amint lesz egy értelmes trial, azt ki fogom próbálni, és 30 napon keresztül ki fogom facsarni. De nem hiszem, hogy beruházok egybe. Tényleg lényegében csak ráncfelvarrás történt a programban. A pálmát igazából az viszi el a CS4-ben, ahogy a többi program kommunikál egymással. Egységesebbek lettek a kezelőfelületek is. Ez állítólag azért jó, mert azt mondják, aki megtanul dolgozni az egyikkel, az tudni fog a másikkal is. Na, ezt például nem hiszem. Van nekem Dreamweaver CS3, meg Flash CS3 is, mégsem tudom őket használni, pedig egy a pofájuk. Szóval ez csak kacsa. A videoszerkesztés meg a hangszerkesztés pedig megint külön tudomány. Attól, hogy valaki jól bánik a Photoshoppal, a Soundbooth-szal jól el fog pöcsölni, hidd el. Ez épp olyan, mint ha kijelentenénk, hogy aki egyszer megtanult biciklizni, az tud úszni is, holott ez nem igaz :)

◄ViZion 2008.10.22. 15:55:16

BonFire maximálisan igazad van.
A Dreamweaver-hez azért nem árt a HTML/XML/JavaScript/stb. ismeret sem. A Flash talán kis (inkább sok) gyakorlással mehet, ha jól ismeri az ember a PS-t. Zenei/videós cuccokhoz szintén több kell, mint az átlag PS vagy adobe felületek, ikonok ismerete...
Vagy ott az InDesign... ismerem a PS-t, vérprofinak nem merném nevezni magam, bár évek óta ezzel dolgozom, mégis pl. az InDesign egy másik világ, nem is erőltettem, a munkatársamnak meg nevetve megy (mivel tanulta is)... szal. az egységesítés dícséretes, de abból még nem lehet megélni...

BonFire 2008.10.22. 19:02:26

Egyébként megsúgnám, hogy azért ha egy nagy világcég elsősorban a grafikával foglalkozik, és abból jó jövedelemre tehet szert, még nem biztos, hogy a hangszerkesztésben is a legjobbat tudja nyújtani. Az olyan stúdióprogramok mellett, mint az évtizedek óta töretlen népszerűségnek örvendő Cubase, Pro Tools, Cakewalk és társai, ez az Adobe Soundbooth eléggé nevetségesnek tűnik. Ezekről meg lehet nézni a videókat a YouTube-on, vagy van még egy viszonylag új stúdióprogi, a Mellodyne, ami úgy kezeli az audiofáljt, mintha csak MIDI lenne. Ugyanez a technológia fedezhető fel a Cubase Sonar programjába épített Roland V-Vocals effektje. Az szinte hihetetlen, hogy mit meg nem lehet maszturbálni a hanggal ezekkel a progikkal.

Az Adobe egy csomó dolgot már eleve készen vásárolt fel. Nem saját találmány. Ilyen, amit Pitta is említett, a tartalomfüggő méretezés, habár ez csak egy technika. Megvett viszont komplett cégeket is, ilyen a Macromedia, ami azért jó ideig önállóan fejlesztette a saját kis dolgait, pl a Flasht vagy a Dreamweavert. Nekem van egy Macromedia Flash 8-asom, nem tudom, hogy az Adobe szériában az hol helyezkedik el, de úgy tippelem, hogy a CS3 körüli. Dreamweaverem is van, annak már CS3 a neve. Mindazonáltal a weboldal szerkesztéséhez és a Flash-hez tukó vagyok.

n00b 2008.10.22. 20:46:04

Cool Edit Pro hangszerkesztő neve ismerősen cseng? Egyik legkomolyabb progi volt anno, baromi drága beépülökkel. Ezt vette meg az Adobe, lett belöle Adobe Audition, feltételezem ebböl pedig megszületett a Soundbooth.

BonFire 2008.10.22. 22:51:20

A mai napig napi szinten dolgozom vele :D Nem csak egyszerű wav editor, hanem multitrack editor is, vagyis komplett stúdiómunkákra is használható. Egyedüli hátránya, hogy a többcsatornás hangkártyát nem támogatja. Így aztán, ha olyat kell felvenni, ami szimultán jönnek a jelek, de külön sávokra, akkor a Cubase vagy a Pro Tools használható. Azokban minden egyes sávot meg lehet címezni, hogy melyik bemenetről vegyen. De ezt egyedül a dob felvételénél muszáj. Az összes többi hangszer felmegy egyesével. Arról nem beszélve, hogy az effektjei a legélethűbbek, millió audiofurmátumot tud kezelni, és nem igényel nagy vasat, mint pl a Cakewalk Sonar, ami bika program ugyan, de eszi is a vinyót meg a Ramot rendesen.

Bojack 2008.10.24. 02:37:54

Bonfire , te mit dolgozol?
Rég óta érdekel , és még nem tudom :D

BonFire 2008.10.24. 05:08:17

Régen a magamfajtát magánzónak hívták, manapság naplopónak ;) Most komolyan. Jelenleg (kábé 4 éve) nincs hivatalosan munkaviszonyom. Beszereztem néhány csúnya betegséget, ami nem halálos ugyan, de nagyon leszűkíti a munkavégzés lehetőségeit. Ezt nevezik csökkent munkaképességűnek. És mivel Szabolcsban élek egy 14 000-es kisvárosban, elhelyezkedni még az egészségesnek is nehéz. Vannak nálunk nagyüzemek, lehet dolgozni szalag mellett, betanított munkásként 3 műszakban minimálbérért. Ez jut az iskolázatlannak. Aki elvégez egy fősulit, az elmegy minimum a megyeszékhelyre, de van úgy, hogy még távolabb is lakni.

És mivel abba nyomorodtam bele, hogy mindig olyan munkát végeztem, amire nemigen voltam alkalmas, ma már csak olyasmit csinálok meg, amihez kedvem van, meg értek is hozzá. Mivel nincs az ilyen alkalmi dolgokban rendszer, és az éves jövedelembevételem egy bizonyos határ alá esik, nemkő belőle adózni. Csak bevallani ;)

Egyébként soha nem ülök ölbe tett kézzel. Nálam az ébrenlét mindig valami értelmes elfoglaltsággal párosul. Vagy tanulok (böngészek és olvasgatok a neten), Photoshoppolok, torrentezek, filmeket fordítok, tanácsot adok másoknak, meg ilyesmi. Este 2-3 órát tévézek, ez a passzív ébrenlétem, a többi időmet igyekszem hasznosan eltölteni. 2000-től 2006-ig megváltozott tudatállapotban voltam, úgyhogy most annál inkább igyekszem az akkor elvesztegetett időt bepótolni. Kábé ennyi.

◄ViZion 2008.10.27. 11:45:49

"megváltozott tudatállapotban voltam" ezt fejtsd ki kérlek :)
Szerintem érdemes lehetne távmunkában gondolkodni.
Van egy barátom, épületeket tervez, kb. 2hetente/havonta megy a "mukahelyére", minden megy neten...
Amit most dolgozom lehetne elvileg távmunkában, de a főnök nem akarta - neki kell, h itt üljek egy retkes szűk lyukban (kb 18 m2 és ezen 5 fő...)
Szal a távmukához is fel kellene nőni a vállalkozóknak...

A fent leírt munkakörülmények (60 ezerért 3 műszak, ingyen túlóra és ünnepnap) nem szabolcsi kuriózum, ez ma az álltalános. Anno voltam a teszkóboltban 2 hónapot (nem szeretek munkanélküli lenni, ezért amíg találtam vmit...) mindenki sírt, h a pénz, meg a ingyen túlóra, etc. mondtam h karácsony előtti napokban üljünk a bejárat elé, és tárgyaljunk... a percenkénti sok százezres veszteség miatt nyerő lehetett volna, de mindenki fél, nincs szakszervezet, etc...
velkámtuhángeri

BonFire · http://bonfire.blog.hu 2008.10.27. 12:55:03

Hát, ha mindenütt ilyen a helyzet, az lehangoló. Azt hittem, azért a fővárosban, vagy urambocsá' az ország nyugati felében jobb. Tudod, itt senki nem meri vállalni a felelősséget. Nem a szakszervezetre kell várni. Elmondok egy történetet, ki-ki okuljon belőle.

Miután leszereltem, elmentem egy helyi nyomdába dolgozni. Semmiféle előképzettségem nem volt. Csak mint betanított munkás dolgozhattam volna. Holott ez a szakma annyira összetett, hogy a 4 év iskola mellé még kell vagy 6 év gyakorlat, mire valaki tényleg gépmesterré válik.

Nekem a második hónapban már önállóan kellett dolgozni. Ha valami rosszul volt beállítva a gépen (van rajta kismillió alkatrész, amit be kell állítani) nem haladtam a munkával. Addig pedig, amíg el nem készült, nem volt vége a munkaidőnek. Természetesen a vállalkozó nagylelkűen kifizette a túlóráimat zsebből, de hiába könyörögtem, nem volt hajlandó egy váltótársat felvenni, holott voltak olyan napok, hogy 27 és fél órát dolgoztam egyhuzamban, és a stressz miatt egy falat kaját nem tudtam lenyelni.

Egyszer aztán úgy döntöttem, hogy ez úgy hiányzik, mint egy púp a hátamra, tehát távozom. A távozásom is jó volt. Egy többmilliós megrendeléskor egyszerűen nem mentem be dolgozni. Nem vettem fel a telefont, és nem nyitottam ajtót, pedig keresett a főnök. (akkoriban még nem volt mobiltelefon) Később találkoztam vele. Hát, mit ne mondjak, nagyon félreállt az orra.

Én azt mondom, hogy igenis az egyénnek ki kell tudni állni a saját jogaiért, nem pedig mindenféle szakszervezetekbe tömörülni, mert a szakszervezetek is elveszítették a valódi céljaikat. Profitorientáltak, nem spontán módon jönnek létre szolidaritásból. Ez nagy különbség. Ha pedig nincs szakszervezet, akkor jön a jó régi módszer, ráborítjuk a főnökre az asztalt! ;D Van egy még jobb tippem, ha láttad a Harcosok Klubja c. filmet, hogy kell emelt fővel és némi különjuttatással távozni a munkahelyről. He. He.

n00b 2008.10.27. 17:36:19

Hát ezt megcsinálhatod ha te vagy az egyedüli elérhető munkaerő, de ha "van a helyedre ezer" akkor már sok értelme nincs. Úgyhogy marad a szakszervezet, persze szakszervezete válogatja hogy mennyire hatékony és hogy a vezetőik legföbb célkitüzésük mi is pontosan, de gyakorlatlag nem nagyon van más megoldás mint a tömörülés.
Jól gondolod hogy a fővárosban magasabbak a fizetések, de a költségek is. Sokan nem azért jönnek fel vidékröl mert vonzó a magasabb fizetés, hanem mert egyszerüen nincs munkalehetőség a környékükön.
Akikról biztosan tudom hogy ki vannak szipolyozva pl. a picérek, szakácsok napi 12-re veszik fel őket heti egy szabadnappal, ami persze nem 12 hanem jobban közelit a 16 órához és néha 'sajnos' szabadnapra sincs lehetőség. Na most képzeld el hány szórakozóhely tulajdonos lenne bajban, ha ezeknek lenne egy ütős szakszervezetük és hétföről keddre egyik sem menne be dolgozni. De ezt egyénenként megszervezni lehetetlen, megkapod a jól ismert választ: 'ha nem tetszik akkor séta, van a helyedre ezer' (és ez most igy is van) de ha egy szszervezet állna mögöttük mindjárt más lenne a leányzó fekvése.
De hogy az oldal eredeti témájától se térjek el: nem tervezed hogy legyen az oldalon szavazás? Pl. eldöntöd hogy milyen jellegü tutorialokat csinálnál meg a héten vagy hónapban szivesen, ahogy időd engedi és azok közül (2-3-4 darab) lehetne szavazni. Vagy akár egy kifejezett ennek szánt rész ahol lehetne kérni tutorialt és amelyik kéréshez kedved van azt megcsinálod (bár sokszor valószinü elég lenne csak egy pár soros válasz is).

BonFire · http://bonfire.blog.hu 2008.10.27. 18:10:23

Az a nagy büdös igazság, hogy mindig ötlethiányban szenvedek újabban. Szoktam nézegetni a külföldi oldalakat, hogy néhányat lefordítanék, de van ami annyira triviális, hogy azért nem csinálom meg, ilyenek pl a szöveges effektek. Azt úgyis ki kell próbálni mindenkinek magának, el kell vele játszani. Lehet, hogy írok egy pár soros cikkecskét, hogy kérjetek, amire kíváncsiak vagytok. Utánajárok, és megpróbálom leírni, ha igény van rá. Született már olyan tutorialom is, aminek az ötletét egy kész kép adta csupán. Nem tudtam, hogy készült, de kikövetkeztettem, mint Sherlock Holmes :)

Lyrics 2008.10.28. 07:35:23

Én is szeretek nyomozgatni, most például ép elakadásban vagyok az alábbi linken látott képekkel. Elsőre nagyon egyszerűnek tűnt, de nem az.

www.flickr.com/photos/maxash/

Addig lejutottam,hogy általában két képből kerül össze, a vizes részek hosszú záridősek. Az alaktalan vignettálás is oké. Amire nem tudok rájönni az a tónus beállítás a középső sárgából átmegy kékes szürkébe. Itt elakadtam mint a tuskóban a láncfűrész. Nem az átmenet a probléma , hanem a tónus.

◄ViZion 2008.10.28. 08:57:34

Hááát, ha magyarítani akarsz, és időd engedi, akkor ide rakom a kedvenceimet:
- nap: ezt használtam is, elég jó www.metacafe.com/watch/435644/make_very_realistyc_sun_in_5_mins_with_photoshop_cs2/R/xml__efplayer?cd=73681ce3bb7a30bbd9c0ba0e6afdd9de00500000403346basic
- ősziesítés: www.dphotojournal.com/autumn-colors-with-photoshop/
- "éjjelesítés": www.dphotojournal.com/turn-day-into-night/
- füves szöveg: psdtuts.com/text-effects-tutorials/create-a-spectacular-grass-text-effect-in-photoshop/
- vééééér: alxa.ru/2007/11/28/realistic_blood_by_alxa_ru.html
- portréból szobor: www.dphotojournal.com/photoshop-tutorial-turning-a-portrait-into-a-statue/
- zombi: www.rnel.net/tutorial/Photoshop/5519

nah, válogass...
a napnál sokaknak a fórumon a ctrl+i nem volt világos, illetve a ctrl+l... nem volt hozzá se' felirat, se' duma, de nem nehéz. Ebből én nem napot, hanem meteort készítettem, teljesen korrekt.

◄ViZion 2008.10.28. 08:58:44

hééé... fenébe, véletlenül nem a href-es rövid linkeket szúrtam be... ehhh, bocsika.

◄ViZion 2008.10.28. 11:52:24

yah, most éppen egy címlapos képet kellett "hegesztenem". Homályos, és sárga, ráadásul a menyecske áhitattal lesütötte a szemét... a szemét :)
kopi-pészt a nyitott szemet, ahol kb olyan szögben áll az arca, színeket összehozni, etc.
a képek homályosságát nagyon jól eltünteti a magasan áteresztő szűrő (High pass filter):
a képen ctrl+j, majd a szűrő kb 5-9 között ad jó képet. ha sok a körvonal, akkor "túlviilági" lesz a kép, ha kevés, akkor semmit nem csinál. Gyakorlással lehet látni mi a jó. Ezt a szűrt réteget átfedésre (overlay), itt is lehet az átlátszósággal (nem a kitöltéssel) játszani.
kész tutorial... :)))

n00b 2008.10.28. 12:01:53

Tudtam hogy egy lavinát inditok el :-)
Mindenkinek van egy (vagy több) elkezdett képe aminek mikor nekiült egyszerünek tünt aztán egy lépésnél elakadt mert sehogy sem jött ki a várt eredmény.
Mondjuk azt sem bánnám ha azt a szintet elérném hogy egyáltalán érteném amit Lyrics kérdez, én ezeknek a képeknek nekiesnék egyszerü telitettség csökkentéssel, vizre elmosás, fényekre lágy átfedés, szinátmenetre szintén és tuti hogy teljesen elégedett lennék az eredménnyel. De ez is csak azt bizonyitja hogy pl. Ő jóval több részletet vesz észre egy képen mint én.

BonFire · http://bonfire.blog.hu 2008.10.28. 15:40:03

Úúh, thanks you guys for the ideas! A nap, a vér és a füves szöveg eszméletlen tetszett, valamelyikbe belevágok hamarosan. Eszméletlen élethűek, a füvesben különösen tetszik, hogy 3D szerűen van megcsinálva, még árnyéka is van, mint holmi sövénynek. A vér meg totál élethű, mintha tényleg szájba vágták volna az illető hölgyet. Frankó!
süti beállítások módosítása