BonFire blogja

Minden, mi kreatív…

Az eszközök használata IV. Maszkolás

2008. február 18. 15:59 - BonFire

A maszkolás az egyik legősibb fényképészeti eljárás. Tapasztalatból tudom, hogy a kezdőknek olykor kimondhatatlan nehézségeket okoz, hogy megértsék a lényegét, valamint hogy használni is tudják. Kezdő koromban én is rengeteg problémába ütköztem, ezért egy cseppet sem meglepő, hogy másoknak is hasonló gondokat okoz. Íme hát egy teljes anyag, amiben megpróbálom részletesen is leírni a maszkolás folyamatát. Rögtön az elején a félreértések elkerülése végett, szeretném tisztázni, hogy elengedhetetlennek tartom magát az elméletet is ismertetni, ezért a cikkben több lesz a leírás, mint a fényképes illusztráció. Ugyanis, ha megtanultuk az elméletet, a gyakorlati kivitelezés is egyszerűvé válik.

A maszkolás technikája jóval régebbi a számítástechnikánál. Tulajdonképpen már a legősibb fotográfia kezdetén megjelent az a kívánság, hogy egy kép nemkívánatos részeit (pl. a hátteret) eltüntessék a képről, és a helyére egy tetszőleges hátteret illesszenek be. Az ötlet még a vásári ünnepi fotósoktól ered, akik felállítottak egy tetszőlegesen megfestett díszletet, és a fényképezkedni vágyó turisták a díszletbe vágott lyukakon át keresztüldughatták az arcukat, esetleg a fejüket és néhány végtagjukat. Ilyeneket ma is láthatunk külföldi filmekben, és érdekes módon ez a szórakozás még napjainkban is közkedvelt.
 
A filmek készítésénél ezt úgy oldották meg, hogy a szereplőket egy RGB kék színű háttér elé állították, és felvették a jelenetet, majd egy másik filmre felvették a hátteret, a kék színt pedig különféle szűrők segítségével kiszűrték a szereplős filmből. A képen ez fekete lett, és a másik háttérre rámásolták az így kimaszkolt szereplőket. Ennek módját nem kívánom a továbbiakban taglalni, a technikai megoldások tökéletesítése évtizedeket vett igénybe, amíg ki nem fejlesztették azt a kamerát, amely képes kettős expozícióra, tehát ugyanarra a képkockára két felvételt tud készíteni. Ebben az esetben a fekete, vagyis szűz területekre az új háttér került.
 
A színes filmek térhódítása és tökélesedése hozta később magával, hogy a továbbiakban ne kizárólag csak a kék hátteret használják. Ez sokáig nem volt lehetséges a különböző típusú filmek miatt, ugyanis ahányféle film létezett mindegyiknek más és más volt a színhőmérséklete. Néhány példát felsorolnék azért a teljesség igénye nélkül. Az Agfacolor film  színhőmérséklete túl sok vörös és ságra árnyalatot tartalmazott. A Fujicolor esetében pompás ragyogó volt a kék és a zöld, a német Orwo pedig (véleményem szerint) kimondottan csúnya volt, a maga bíborszínű vöröseivel. Az első Kodak filmek hozták meg mindenki számára az elfogadható kompromisszumot. Ezek a filmek mindhárom árnyalatot szépen jelenítették meg.

Miután az egységes színes technika kialakult, az RGB kéket néha fel kellett cserélni RGB zöldre. A háttér azóta hol RGB zöld, hol pedig kék. A filmtrükk neve furcsa módon sokáig még megmaradt "blue-box"-nak (kék doboz), manapság inkább "green screen" (zöld képernyő) néven emlegetik az eljárást. És hogy miért pont az a szín? Ezt is elárulom.

Az eljárás lényege, hogy a zöld háttér felülete teljesen homogén legyen, tehát ne legyenek rajta ráncok, foltok, elszíneződések, árnyékok. Erre azért van szükség, mert ha csak egy ránc is megjelenik rajta, a kiszűrése nem lesz tökéletes, vagyis a ránc (árnyék stb.) ugyanúgy meg fog jelenni a később felvett háttéren is. Ezt különféle megvilágításokkal, és derítésekkel oldják meg a filmstúdiókban. Továbbá a szereplő nem viselhet semmilyen a háttérrel megegyező színű ruhadarabot, mivel azokon a helyeken "lyuk" keletkezik, és esetleg eltűnhet a szereplő egy-egy testrésze. Például a hasán a gombok, amin aztán átlátszik a háttér. Ez a szín viszont a természetes körülmények között, szinte sohasem jelenik meg egy emberen, állaton, járművön stb. így minden további nélkül ki lehet iktatni a filmből. Azért azt itt még meg kell jegyezni, hogy abban az esetben ha a szereplőnek kimondottan RGB zöld vagy kék ruhadarabot vagy jelmezt kell viselnie, mert a szerep így kívánja meg, mindig azt a színt használják, ami nincs a szereplőn. Zöld kosztüm esetén kék a háttér, kék esetén pedig zöld. Így be is zárul a kör, nincs olyan szín amit nélkülöznünk kellene. (A vörös pedig soha nem jöhetett szóba, mivel az ember bőrszíne, legyen akármilyen színű, mindig tartalmaz több-kevesebb vörös árnyalatot.)
 
Ezek után térjünk rá gyakorlatban is, hogy a Photoshopban milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre ehhez a művelethez.
 
A Photoshopban a gyorsmaszk és a rétegmaszk közül válogathatunk. Mindkettőnek megvan a maga gyakorlati haszna. A gyorsmaszk akkor jön jól, ha a kijelölésünket közvetlenül a főrétegen hozzuk létre, és kézzel festjük meg a kijelölést. Ennek az eljárásnak az az előnye, hogy "gyors", amint azt a neve is mutatja, valamint, hogy szabadkézzel dolgozhatunk rajta. Hátránya viszont, hogy kézzel maszkot festegetni eléggé babra munka, hacsak nem áll a rendelkezésünkre digitáslis tábla, amin az egérnél jóval pontosabban dolgozhatunk. Én ugyan nem rendelkezem vele, de nagyon sokan használják napjainkban, az ára pedig nem elérhetetlen. Akik bővebben kíváncsiak a véleményekre, azoknak ajánlom a tutorial.hu fórumán a digitális táblákkal foglalkozó felhasználók véleményeit elolvasni. www.tutorial.hu/forum/digitalis-tabla-t1215.html

A gyorsmaszk használata a következőképpen történik. Készítünk a Lasso Tool-lal az alakzat körül egy nagyjából durva kijelölést, ami szaggatott vonallal jelenik meg körülötte. Ekkor lenyomjuk a "Q" betűt (Quick Mask), és a kijelölésünk szaggatott vonalában a kijelölt területek piros színűre váltanak. Ezután fogunk egy fekete színű ecsetet, és a fölösleges területeket lefessük vele. Ha véletlenül belecsúsznánk a tárgyba, fehérre váltjuk a festőszínt, és visszafestjük. Ha elkészültünk a munkával, kilépünk a maszk festési üzemmódból a "Q" ismételt megnyomásával, és láthatjuk, hogy a kijelölésünk körvonala most már tökéletesen körülveszi a kijelölt tárgyat.

A kijelölő eszközök használatáról bővebben olvashatsz itt bonfire.blog.hu/2008/02/11/eszkozok_hasznalata_ii_kijelolo_eszkozok
 
Mire kell figyelnünk a gyorsmaszk üzemmódban?

Amikor lenyomjuk a "Q"-t a gyorsmaszk festéséhez, több csalhatatlan jelből is észrevehetjük, hogy mikor melyik üzemmódban is vagyunk. Érdemes tehát szétnézni a munkafelületen is.

a. Az eszközpalettánkon beállított elő- illetve háttérszínek átváltanak fekete-fehérré, továbbá a gyorsmaszk ikonja aktiválódik.
 


 
 
 
 
 
b. A dokumentumablakunkon az RGB helyett a Quick Mask felirat jelenik meg.
 

 
 
c. A Layer palettánkon a réteg neve színtelenné vált, ezáltal mutatva, hogy más szerkesztési üzemmódban vagyunk.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
d
. A History palettánkon megjelenik az Enter Quick Mask (belépés a gyorsmaszkba) cím.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ha már ennyire belelendültünk, fogjunk is hozzá a tényleges munkához. Először is nyissunk meg egy képet. Az első próbálkozásoknál lehetőleg ne egy szálkásszszőrű pincsikutyáét, mert azokat a szőrszálakat valami horror lenne ecsettel körülfesteni. Lehetőleg valami olyan kép legyen, amin a főszereplő jól elkülönül a háttértől.

1.  A Lasso eszközzel nagyjából rajzoljuk körbe az alanyt a tanultak szerint. Ezzel csináltunk egy durva kijelölést, amit módosítani fogunk. Az sem baj, ha egy kicsit belelóg az alakba, úgyis megváltoztatjuk.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2. Nyomjuk le a "Q"-t. Ekkor megjelenik a kijelölésünk körvonala, vörös-áttetszőn. Ilyenkor láthatjuk a munkafelületeken történő változásokat, amelyeket fent szemléltettem.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3. Válasszuk ki az ecsetet, állítsuk be a fenti eszköztárban a nagyságát és a puhaságát, majd fekete színt kiválasztva fessük le a fölöslegesen maradt fehér területeket. Ha festés közben belecsúsznánk az alak körvonalába, az "X" lenyomásával cseréljük fel a festőszínt fehérre, és fessük vissza amit elrontottunk. Figyelem! Minden esetben csak feketével vagy fehérrel fessünk, mert ez maszkolás. Ha valamilyen szürkeárnyalattal festünk, ott a terület áttetszővé fog válni. Festés közben mindig nagyítsuk ki jól láthatóan a területeket, és a részleteknek megfelelően változtassuk az ecset méretét. Ha készen vagyunk, nyomjuk le ismét a "Q"-t, hogy visszaváltsunk normál szerkesztési nézetbe. Láthatjuk, hogy a kijelölésünk körvonala immár tökéletessé vált.
 

Innentől kezdve több lehetőségünk van a háttér eltüntetésére a további munkához. Nézzük meg ezeket.
 
a. Véglegesen töröljük a hátteret. Ebben az esetben meg kell fordítanunk a kijelölésünket, vagyis invertálni kell, -  ezt megtehetjük a Select menü Inverse pontjával, vagy egy gyors Ctrl+Shift+I billentyűkombinációval - és utána nyomni egy Delete-et. Ennek a lehetőségnek csak egy hátránya van. Ha egyszer kitöröltük a hátteret, később már nem nyerhetjük vissza, ha esetleg változtatni szeretnénk rajta. A képből mindenképpen meg kell tartanunk az eredetit is, mert ha egyszerűen felülírjuk, utólag már bánkódhatunk a meggondolatlanságunkon. Ötlet elvetve!
 
b. A hátteret nem töröljük, csak a kijelölt területet új rétegre másoljuk, és később mint feleslegest, kikapcsoljuk, vagyis láthatatlanná tesszük. Ebben az esetben nem kell invertálni a kijelölésünket, elég csak egy Ctrl+J gyorsbillentyűt nyomni, és a kijelölt terület máris egy új rétegen landol. Előnyére írható, hogy így nem veszítünk el semmit, a hátránya viszont, hogy a megduplázott réteggel növekszik a fájlunk mérete. Ha nincs rá szükség, minek mentsük el a munkánkba? A mai tárolókapacitások mellett ugyan azt gondolná az ember, hogy nem számít az a néhány kilo- vagy ne adj isten megabyte, de gondoljunk arra, hogy a sok kicsi sokra meg. Le vele!
 
c. A harmadik lehetőség, hogy nem másolunk, és nem is törlünk, csak a fölösleges területet letakarjuk, vagyis eltüntetjük a képről egy réteghez kapcsolt maszk segítségével. Néhányan, a kezdők közül ritkán szeretik ezt a megoldást választani, mert egyszerűen nem tudnak mit kezdeni magával a fogalommal. Nos, ha valaki eddig figyelmesen olvasott, annak valószínűleg  nem fog problémát okozni ez a megoldás. Ez a tuti módszer (szerintem). A továbbiakban megmutatom azt az előnyét is, hogy miért is ez a legjobb választás.
 
4. Kattintsunk a Layer palettán található rétegmaszk ikonra. Ha valaki véletlenül még nem alakította volna a hátterét (Background) réteggé, az még most megteheti. Egy dupla kattintással a Backgroud rétegre, okézza le a felugró ablakot, és máris réteg lesz belőle. Ez a lépés már csak azért is erősen ajánlott, mivel a Background üzemmódban nem is lehet hozzákapcsolni a maszkot. ;)

Amint ezt megtettük, rögtön láthatjuk, hogy a háttér eltűnt. (Azért megvan az, nem veszett el semmi.)
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A rétegünkhöz kapcsolt maszk, a Layer paletta Channels ablakában megtalálható, mintegy virtuális csatorna. Ezt az egyébként láthatatlan színcsatornát Alfa csatornának hívjuk. Ha szeretnénk csak a maszkunk képét látni, akkor Alt lenyomása mellett a maszk bélyegképére kell kattintani. Ha vissza akarunk térni az eredeti képhez, ugyanezt a lépést kell megismételni.
 
Itt egyébként szükséges még megemlíteni azt az apróságot, hogy a Channels ablakban mindig csak az az egy maszk jelenik meg, amit ahhoz a réteghez hozzákapcsoltunk. Jelen esetben ezzel nincs is gond, mivel csak egy réteggel dolgozunk, de a későbbi munkák során valószínűleg több réteghez is kapcsolódik majd egy-egy rétegmaszk. Ebben az esetben, ha változtatni akarunk rajta, mindig a megfelelő réteget kell kiválasztani (vagyis ráállni), és úgy váltani a Channels ablak nézetbe. A maszkot a további munkák során ebben az ablakban szerkeszthetjük. A képen világosan mutatja, hogy a maszk jelenleg nem látható, de ha láthatóvá tesszük az előtte elhelyezkedő jelölőnégyzet bekapcsolásával, máris megjelenik a képünkön, ugyanolyan vörös-áttetszőn, ahogyan azt a gyorsmaszk festése közben is láthattuk. Így aztán az ecsettel a fent tanultak szerint módosíthatjuk.
 
Új háttér készítése


Eljött az idő, hogy a képre új hátteret helyezzünk. Végül is ennek a folyamatnak az alapvető koncepciója az, hogy a szereplő másik háttéren jelenjen meg.

5. Nyissunk meg egy tetszőleges képet a programban. Az "F" billentyű többszöri lenyomásával átállíthatjuk a munkafelületünk nézetét, úgy hogy egyszerre mindkét dokumentumablakot láthassuk. A "V" lenyomásával válasszuk ki a mozgató eszközünket, és a háttérképet a saját ablakából, húzzuk át a kimaszkolt alak ablakába. Ettől kezdve a háttérfile-ra nincs szükség, zárjuk be, hogy ne zavarjon.

6. A hátteret áthúztuk az alakra, de mivel most a háttérrétegünk van legfelül, értelemszerűen eltűnt a főszereplő. A háttér réteget a Layer palettán egy mozdulattal húzzuk a főszereplő rétege alá.
 
Immár új háttéren van az alanyunk, de a hatás még közel sem tökéletes. Megfigyelhetjük, hogy a határvonalak élesek, és az alak nem simul bele szépen a háttérbe. A körvonalat lágyítani kell tehát a továbbiakban.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
7. A Layer palettán kattintsunk az alany rétegéhez kapcsolt rétegmaszk bélyegképére. Azért nem magára a képre, mivel a módosításokat nem a képen, hanem magán a maszkon fogjuk végrehajtani. Válasszuk ki a Filter (szűrő) menüből, a Blur/Gaussian Blur (életlenítés/gauss életlenítő) effektet.
 
 
 
 
 
 
 
8. Ha tényleg a maszkot választottuk ki, az effekt előnézeti képén csak a maszkot szabad látnunk. Állítsunk a csúszkán néhány pixeles lágyítást, miközben a képen egyből szemmel követhetjük is a változásokat. Ne a számokkal törődjünk, hanem a tényleges képpel. Ha elégedettek vagyunk az eredménnyel hagyjuk jóvá.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Immár szépen belesimul az alak a háttérbe. Ettől kezdve a réteg Blending Optios-ben úgy effektezhetjük az alakunkat, mintha ténylegesen le volnának vágva a fölösleges területek.
 
Egy kis próbálkozással játszadozzunk el, a Blending Options effektjeivel. Néhány kattintással nagyon különleges hatásokat érhetünk el. Továbbá ennek az eljárásnak van egy olyan előnye, hogy később ezeket az effektezett paramétereket bármikor megváltoztathatjuk (színek, belső és külső árnyék, belső és külső ragyogás, textúrázás, domborítás stb.), vagy ha úgy döntünk, akár az egészet is kidobhatjuk a kukába, így visszanyerve az effekt nélküli sima réteget.
 

Játszadozzunk, állítgassunk bátran, bármit, semmit sem veszíthetünk, vagy ronthatunk el a képen. Csináljunk mondjuk egy amolyan Star Wars féle hologram hatást. Egész jópofa.
 
Csak most így a végén látom, hogy a szigorú tekintetű úriember bennem inkább valamiféle Terminátoros fílinget kelt, főleg a sivatagos-kaktuszos háttér miatt. Annyi baj legyen. Sci-fi ez is, az is. Ebből is látható, hogy a végén teljesen más koncepció is születhet, mint amilyet eredetileg elképzeltünk. Magán a képen csak szemléltetni akartam a maszkolást, és ez elég jó választásnak tűnt a homogén hátterével. Néha rutinmunka során születhetnek meg a legjobb ötletek, amelyekre nem is gondoltunk.
26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bonfire.blog.hu/api/trackback/id/tr20356801

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kalka 2008.03.28. 12:22:43

Köszönöm a segítséget! Megvilágosodtam ez ügyben végre. :)

BonFire 2008.03.28. 15:35:16

Ennek örülök! Remélem hasznosnak fogod találni a további bejegyzéseimet is.

Tankcsapas · http://www.tankcsapas.extra.hu 2008.03.31. 10:32:01

Köszönöm szépen BonFire!

Nagyon hasznos az oldalad és csak gratulálni tudok hozzá. Így tovább és "gyárts" nekünk minél több tutorialt-t. :D

További szép napot/hetet/hónapot/évet Mindenkinek!

Üdv: tankcsapas.

BonFire 2008.03.31. 15:38:42

Igyekszem, ahogy az időmből éppen kifutja. Elsősorban azokkal a dogokkal foglalkozom majd, amiket alapvetőnek tartok, vagy egy-egy olyan dolgot, amit érdekesnek találok.

Neked is hasonló szépeket!

Amatory 2008.04.13. 14:30:39

hello, azt szeretném megkérdezni, hogy hol találom a "blending options"-ot, mert nekem magyar cs3mam van és nemtom hogy mit jelent, se azt hogy hol találom, köszi előre is a válaszotokat

BonFire 2008.04.13. 20:11:48

Jobb gombbal kattintasz a rétegre, és ott találod. Magyarul talán keverési mód-nak nevezik. Ugyanezt megtalálhatod a Layer paletta alján látható kerek ikonnal, amin egy "f" betű van.

Ekkor megnyílik egy jó nagy panel, ahol balszélen az effekteket láthatod, a panel közepén pedig az adott réteg, szabályzásait. Ezek minden effekt esetében mások. Arra ügyelj, hogy nem elég a pipát az effekt neve elé tenni, hanem rákattintani a feliratozott mezőre és ott láthatod, hogy mivel, mit lehet kezdeni.

Találsz megvilágítási szög beállítást, színbeállítást, ezeknek a csúszkáit százalékos arányban és a keverési, vagyis a blending módokat, amelyek hasonlóan működnek, mint a Layer paletta egyes rétegeinek ablakában.

Egyelőre ennyit, erről nem írok tutorialt, mert 100 oldalon sem érnék a végére. El kell vele játszadozni, állítgatni ami állítható, és a képen rögtön láthatod a változásokat. Ez azért jó, mert a kép pixeljeibe nem keveredik bele, hanem egy függelékként (ríltájm) effektként rugalmasan változtathatók, vagy akár törölhetők, ha később meggondoljuk magunkat.

Ha ezeket beállítottad, rögtön láthatod is, az aktuális réteg alatt függve.

Remélem, ez segít elindulni, ma már többet nem leszek képben, mert közben az egyik zenekarnak csináljuk a lemezt, és L vagyok fáradva. Jól kialszom magam, és egy hétig képben leszek. A mailboxomat azért minden nap megnézem, és ha tudok, válaszolok is.

Na, hajrá...

Denny 2008.04.14. 17:48:45

mit és mennyire állítottad a blending optionsben a cuccokat hogy a legultolsó hologramos képet kapd?

BonFire 2008.04.15. 18:08:49

Ha megölsz, sem tudom, mert ezt nem mentettem el, de megpróbálom leírni. Tehát

1. Outer Glow (külső glória/ragyogás) ez egy sima kék szín pl#00BAFF. Feltoltam az áttetszőségét 100%-ra, hogy full ragyogjon, és növeltem a méretét. Ez mindig attól függ, mekkora képpel dolgozol.

2. Color Overlay (színátfedés talán)Ugyanazt a színt használtam, mint a glória esetében, az üzemmódját (Blending Mode) pedig Colorra állítottam. Ettől lett kék.

3. A csíkokat külön kell elkészíteni egy rétegre, majd elmenteni patternnek. Egy fehér rétegre csinálj vízszintes karcokat a Filter/Texture/Grain
(szűrők/textúra/szemcsézet talán?)segítségével, ennél válaszd ki a vízszintes csíkozást. Váltsd át negatívra (Ctrl+I), hogy feketén legyenek a fehér csíkok, majd Edit/Define pattern (szerkesztés/mintázat meghatározása).

Ezzel megcsináltad a patternt, menj vissza a Blending Options-be, és kapcsold még be a Pattern Overlayt is. Ennek az üzemmódját pedig állítsd valamilyen világosra, amellyel csak a világos csíkok érvényesülnek Lighteen, Screen vagy Color Dogdge, Soft Light. Ennek a hatását pedig vedd le egészen kicsire 10-12%-ra.

Kábé valahogy így csinálhattam. Ej, de sajnálom, hogy nem mentettem el!... Ki gondolta volna, hogy egyszer még szükségem lesz rá!... Kár érte.

Joeyka 2008.05.12. 21:35:22

Csak így tovább nagyon jó az oldal nagyon sokat segített ez a leírás. Itt kaptam eddig a legtöbb segítséget. Még csak ismerkedek a programmal. Na szal írjál ha lehet még több ilyen jó leírást!!!:D

BonFire 2008.05.12. 22:41:41

Hát igyekszem - amennyire telik - kielégíteni mindenki kíváncsiságát. Ígérgetni nem szoktam előre, mert ha utólag nem tudom betartani, akkor az senkinek sem jó. Tehát ha eszembe jut valami téma, amit érdemesnek tartok, akkor azt leírom. De azért nem fogok olyan dolgokat megjelentetni, amiről már született kismillió leírás. Inkább igyekszem arra rávenni a használókat, hogy a meglévő és sokszor mellőzött, de ugyanakkor nagyon hasznos eszközöket használni tudják.

Épp tegnap éjjel nézegettem szét plugin-piacon, de az az igazság, hogy a CS2 már mindent jobban tud, mint a pluginok. Inkább csak azoknak jöhetnek jól, akiknek 7-es, vagy még korábbi szériájuk van. Habár, és itt megjegyzem zárójelben, hogy plugin ide vagy oda, ha eleve rossz egy kép, abból nem lehet csodát csinálni. Ugyanis, ha mondjuk egy kép éles, azt könnyen el lehet mosni, de ha életlen, akkor semmilyen csodafilter nem fogja élessé varázsolni. Ugyebár a botból is csak lefelé lehet faragni, visszafelé már nem nagyon megy. Mondjuk, elvileg, ha az összes forgács megvan az embernek, akkor abból még lehet bot, de a gyakorlatban azért ez koránt sincs így.

Teszem azt, ha életlen a kép, akkor információhiányunk van. Ha éleket akarunk a semmiből, akkor azt rá kell rajzolni. Ha pedig az nem megy, akkor nem is lesz éles soha.

Ugyanez a zajszűrésnél dettó.

Dranzer 2008.05.15. 16:14:04

Nagyon tetszik az oldal! Rendszeresen látogatója leszek. /nekem első látásra Uri Geller jutott eszembe:D/

BonFire 2008.05.15. 19:40:25

Miért pont Úrigeller? Honnan jutott ez eszedbe? Igaz, kanalat hajlítani úgy én is tudok mint ő, de hogy ő ért-e a PS-hez, azt nem hiszem! ;)

Dranzer 2008.05.20. 16:01:15

A TV-ben reklám közben néha beszokott jönni a sarokba /alatta, hogy szombaton xy időkor a Kiválasztott/és pontosan ilyen hologram effektje van.

BonFire 2008.05.20. 20:43:55

Ja, oké, egy kicsit sokáig tartott, mire leesett a húszfilléres :) Most már értem. A elmélet ugyanaz, képeket manipulálnak, csak annyi a különbség, hogy ezt utólag inzertálják egy videóba, vagyis tv-adásba. Ezek már több programnak a jellemzőit hordozzák. Elméletileg flash-sel is megoldható a dolog, ugye egyrészt van egy video, aztán van egy állókép, ami megjelenik, és az állókép animációja. Ezt az egész cuccot flas-sel meg lehet csinálni, viszont a tévéadásban egy kicsit másképp megy. Ott inkább videoeditorokkal, és hasonló programokkal dolgoznak. Arra a célra az a kézenfekvő választás.

Málna 2008.09.25. 19:54:43

Most találtam rá az oldaladra, egyszerűen szuper.:) Csak bíztatni tudlak,hogy folytasd mert nagyon nagy segítség ez szerintem sokaknak!

BonFire 2008.09.25. 20:39:56

Örülök, hogy tetszik. Mostanában eléggé el vagyok úszva, meg aztán ihlet sem nagyon van, ezért nem írok túl gyakran. Valószínűleg fogok egy-két külföldi tutorialt fordítani, és azokat leközölni. Majd meglátom, mi megy hamarabb. Saját kútfőből, saját képekkel egy saját tutort írni, vagy egyet lefordítani. Mostanában a CS4 után szimatolgatok, amint ki tudom próbálni, arról is lesz cikk.

Szaszcsy 2010.03.07. 23:05:46

Kedves Bon Fire! Nekem egy vizsga feladat gyanánt olyat kellene csinálnom photoshoppal hogy egy fiatal fiút kb. 60 évessé tegyem! Tudnál segiteni? Hogyan álljak neki? Köszöntem elöre is! Alecandra

BonFire 2010.03.07. 23:37:49

@Szaszcsy: Nem tudom, miféle vizsga; ha művészeti iskolába jársz, akkor még elmegy, habár ott nem elemi ismeret a Photoshop, ha pedig Ps tanfolyam, akkor nem fair a feladat, mert ehhez már nem elég a Program profi szintű kezelése, hanem művészeti (főleg rajz és festészet) tudás is kell hozzá, no meg egy minél jobb beviteli eszköz (digitalizáló tábla, ha lehet, nem a legolcsóbb...) + fantázia, valamint a program igen alapos ismerete.

Mindenesetre van ilyen tutorial, lefordítottam egy ilyet, mert kíváncsi voltam, hogy megy. Itt olvasható:

bonfire.blog.hu/2009/08/27/oregites

Gyerekből (fiatal fiúból) 60 éves aggastyán esetében még ennél is nehezebb a feladat. Ez már nem Ps ismeret, hanem fantáziarajz, vagy -festmény. Mivel egy gyereknek még a koponyája is másabb, mint egy felnőtt emberé, hogy a többiről már ne is beszéljek.

Ilyen vizsgafeladatot feladni nem fair, a fentebb leírtak miatt. Ha művészeti iskola, ahhoz túl magas a Photoshop-tudás követelmény, ha pedig Ps-iskola, ahhoz túl magas a művészeti-követelmény. Tudom, hogy a vizsgamunka nem képezheti sehol vita tárgyát, azonban tudnod kell, ha mégsem sikerül, nem a te hibád.

De hátha sikerül ihletet kapnod a tutorialból, akkor remélem, megírod majd, hogy sikerült a vizsgád. Én addig szorítok neked hozzá.

fadel 2011.01.29. 19:46:50

Kedves BonFire!

Szeretném megkérdezni, hogy hogyan lehet gradiensben használni a brightness/contrast beállításait. Úgy értem, hogy ha van egy kép, amin bizonyos részeket egy adott irányba haladva egyre erősebben szeretnék kontrasztozni vagy mondjuk sötétíteni, vagy például egy képen egy adott rész kihagyásával a környező területet a kép széle felé fokozatosan akarom kontrasztosítai vagy sötétíteni, mit tegyek? CS2-t használok. Előre is és az eddigieket is nagyon köszönöm!!!

BonFire 2011.01.29. 20:07:59

@fadel: Nem egészen világos, mit szeretnél. Fokozatosan átváltozó növekedő kontrasztot? Mondjuk így? www.kepfeltoltes.hu/110129/contrast.gradient_www.kepfeltoltes.hu_.jpg Egyszerű.

Lemásolod a kép rétegét, és full kitolod rajta a kontrasztot. Majd ráraksz egy rétegmaszkot, és a maszkot a gradient eszközzel fested átmenetesre. Így ilyen szépen összeolvad a normál, illetve az extra kontrasztos réteg.

Ha meg fokozatosan sötétíteni akarod, akkor csinálsz egy új réteget, kitöltöd feketével, majd az ellipszis kijelölővel csinálsz rá egy kijelölést. Ezt a kijelölést kitöltöd fehérrel, majd az egész réteg tartalmát teljesen elmosod a Gaussian Blur-rel.

Ezután már csak a megfelelő keverési módot kell megtalálni. Lehet Color Burn, vagy Linear Burn, de akár Multiply is. Nekem így sikerült:

www.kepfeltoltes.hu/110129/brightness.gradient_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

A réteg Linear Burn keverési módban van, 80%-os áttetszőséggel. Ezzel afféle lyukkamera effektet idéztem elő.

fadel 2011.01.29. 22:28:36

Pontosan így gondoltam és NAGYONNAGYONNAGYON KÖSZÖNÖM!!! Minden sikerült. További szép hétvégét!

OLol 2011.06.16. 12:08:20

szia! én az 5. -nél akadtam el! Azt szeretném meg kérdezni hogy hogy lehet új képet meg nyitni, h mind kettőt lássam! Köszi a segítséget!

BonFire 2011.06.16. 12:35:04

@OLol: Ha jól emlékszem, ez még a 8-as vagyis a CS Photoshoppal készült. Itt eleve keretben nyílnak meg a képek. Ha két képet megnyitsz, azok egymást fedve nyílnak meg, mint a Windows ablakai. A nézetbeállításoknál (View) be lehet állítani az elrendezést, hogy a kettő kitöltse a munkaterületet tile – vagyis csempeszerűen), vagy egyik a másikon feküdjön (collapse).

Pontosabban nem tudom, mert már rég CS4-et használok, abban megy egy kattintás a fejléc ablak elrendező ikonjára (Arrange Documents – dokumentumok elrendezése) és több módon is el lehet rendezni a képeket. CS5-ben is természetesen ugyanúgy, ahogy CS4-ben.

Miszter Pibadi 2011.06.17. 11:00:41

szia! köszi! a másik problémám, hogy odáig meg tudtam csinálni hogy ki jelöltem a képet, (ki maszkoltam). és át is sikerült húznom a háttere csak amit ki maszkoltam (alakot) , az baromira nagy.. hogy lehet kicsinyíteni a ki maszkolt dolgot? vagy nem tom mi gond lehet... Ja és nekem nincs olyan alakom mint a 8. rész.. :(

BonFire 2011.06.17. 12:08:48

Helló. Hát, ha még azt sem tudod, hogyan kell egy réteget átméretezni, továbbá nem tudod megkülönböztetni, hogy a kép vagy a maszk van kijelölve, addig én hiába magyarázom, mert előbb az alapokat kéne elsajátítani. Az oldal archívumában visszalapozva találhatsz kisebb, egyszerűbb tutorialokat. A maszkolás nem kis feladat annak, aki nem tudja, eszik vagy isszák a dolgot. Vagy kattints oldalt a Photoshop alapok címkére. A tutorialok ugyanis kategorizálva vannak.

Átméretezni egyébként a Free Transformmal kell minden réteget. Most vagy megkeresed magad, hogy honnan érheted el (és akkor garantáltan megjegyzed), vagy olyan tutorialt keresel, amelyikben le van írva. Kezdőknek szólót.

A 8-as képnél egyértelmű, miért nem azt látod, ami itt a képen látszik, csak neked fogalmad sincs róla, mi történik a szemed előtt, holott a 7. lépés az illusztrációval együtt magáért beszél. Ha így nem érted, nem tudom jobban elmagyarázni.

Onnan kezdd, hogy ismerkedés a munkafelülettel, az eszközök használata és a könnyűekkel.

pusimk 2013.12.19. 15:28:12

Kedves BonFire!

Nagyon köszönöm ezt a tutoriált, mert még az én nagyon kezdő PS tudásommal is megértettem, ami nem kis örömömre szolgált.

Most járok egy webdesign tanfolyamra. Mivel a mai világban jobb ha mindenki saját magára számít és a megélhetési forrását önállóan találja meg.
Én a webes szolgáltatás területét találtam ki magamnak.

Mivel ahol tanulok, az "csak" egy 6 hónapos tanfolyam, sok mindenre ott nincs idő kitérni. Így van ez a PS alapjaival is.

Ezért szolgált külön örömömre, hogy az oldaladon olyan jó "szájbarágósan" elmagyaráztad a maszkolás alapjait.:)