BonFire blogja

Minden, mi kreatív…

Layer paletta

2008. február 11. 00:08 - BonFire

A Layer paletta a Photoshop munkái során a legfontosabb szerkesztő paletta. Itt láthatjuk a rétegeket a hozzájuk kapcsolt rétegmaszkokat, a nézeteket, az effekteket, keverési módokat, színcsatornákat, vektorgrafikus útvonalakat. Ebben az ablakban tudjuk a rétegeket kiválasztani, sorba rendezni, újakat létrehozni, másolni törölni.


 

 

 

 

 

 

 

 

A Layer paletta felépítése



Ablakok

A Layer paletta egy gyűjtőpalettaként funkcionál. Alapbeállításként három fülre (tab) osztahtó fel. Layers (rétegek), Channels (színcsatornák); Paths (útvonalak). Ezek a tabok tetszés szerint rendezhetők külön is, vagy akár egy palettára. Az tabok között elválasztófülek mutatják az tabok neveit.

Rétegek


A Photoshop munkák során úgynevezett rétegekkel dolgozunk. Az egész szerepe abból áll, hogy egy kép több egymásra helyezett rétegéből építhetjük fel a képet. Tulajdonképpen a dokumentumunkat úgy kell elképzelni, akár egy asztalt, rajta színespapírból kivagdosott darabkákkal. Így értelemszerűen mindig az a réteg látszik, amelyik a palettán legfelül helyezkedik el, a felső réteg az alsót eltakarja. A rétegek kezelése azért hasznos, mert így a kép elemeit külön-külön mozgathatjuk, színezhetjük, effektezhetjük.

Új réteg létrehozása

Ha új rétegre van szükségünk, a paletta alján lévő szamárfüles "Create a new layer" ikonra kattintva kérhetünk újat. E művelet gyorsbillentyűje egyébként a Ctrl+Shift+N.

Rétegek sorrendjének megváltoztatása

A rétegeket úgy tudjuk csereberélni, hogy a Layer palettán egyszerűen megfogjuk az egérmutatóval, és egy másik alá-fölé húzzuk.

Réteg törlése

Ha egy réteget törölni akarunk, ismét csak az egérrel megragadva húzzuk bele a kukába, vagy kattintsunk rá a kuka ikonjára. Ilyenkor megkérdezi, hogy tényleg törölni akarjuk-e.

Helyi menü


A helyi menü a legfontosabb menüpontokat tartalmazza, amelyeket a fenti Layer menüben is megtalálhatunk. Fontos tudni, hogy a helyi menüben mindig változhatnak a menüpontok, éppen az adott réteg beállításainak megfelelően. Ha valamit sem a helyi menüben, sem jobbgombos kattintással a rétegen nem találunk, akkor a fenti menüből kell kiválasztani az aktuális műveletet. A helyi menü annyiban segítheti a munkát, hogy a lényegesen kevesebb menüpontjával egy-egy műveletet nem kell sokáig keresgélni a fenti Layer menüben, ugyanis amaz lényegesen több menüpontot tartalmaz.

Blending Mode (keverési/fedési mód)

A Blending mode tulajdonképpen egy átfedési vagy takarási üzemmód. Tulajdonképpen arról van szó, hogy egy réteg valamilyen szinten áttetszővé válik, és látszik az alatta lévő réteg tartalma is. A keverési mód igen sokrétű, mindegyik üzemmód más és más részletét, másképpen jeleníti meg az alatta lévőnek. Ezek működhetnek színszűrőként, vagy fényszűrőként, vagy akár mindkettőként egyszerre. Az üzemmódokat a legördíthető ablakban tudjuk megváltoztatni.

Effektek vagy Rétegstílusok (Blending Options)

Ezek a rétegek tulajdonképpeni "ríltájm" effektjei. Az ikonja nem véletlenül egy "F" betű. Az angol "effects" szóból származó FX rövidítés származéka az F. Ezt legalább könnyű megjegyezni ;) Lásd még, SFX - Special Effects. A real-time effektek, vagyis a valósidejű effektek, tulajdonképpen rugalmasan kezelhetőek. Nem keverednek bele a tényleges réteg képpontjaiba, hanem mintegy függelékként kiegészítik őket. Ennek hála, egy-egy tulajdonságot nem kell belementeni az eredeti képbe, később ezeket meg lehet változtatni, vagy az egészet törölni is. Ezeket az effekteket a Photoshopban valamilyen rejtélyes módon Blending Options-nek hívják, a magyar verzióban pedig rétegstílusoknak. Így tehát erre hivatkozunk, ezt emlegetjük, és kár is keresgélni a menüben, sehol nem találkozunk az "effect" szóval, habár a "Filter" is lényegében ugyanaz mintha effektnek hívnák. A réteg effektek paneljei külön egy fejezetet érdemelnek tehát erre itt nem térek ki részletesebben. Itt a Layer palettán csak annyit kell megjegyeznünk, hogy az effektek csoportosan, vagy külön-külön is ki-bekapcsolhatóak a szem alakú ikon segítségével, illetve a már említett módon törölhetőek a palettán a rétegből.

Kitöltések

Az Opacity (átlátszatlanság) és a Fill (kitöltés) gyakorlatilag majdnem ugyanazt szolgálja. A rétegek átlátszóságát, vagy átlátszatlanságát állíthatjuk be százalékos tartományban. Minél kisebb a szám, annál áttetszőbb a réteg. A számokat a mezők melletti ablakok csúszkáival is állíthatjuk, de magára a feliratra kattintva és jobbra-balra húzva a mutatót, ugyanúgy működik, mint a csúszka. Ha úgy kényelmesebb, az ablakba kattintva be is gépelhetjük az értéket. Egyetlen jelentős eltérés van a kettő között. A Fill kizárólag a réteg színezetéért felelős, ha ez 0% attól még a rétegre alkalmazott effektek ugyanúgy látszanak (körvonal, vetett árnyék, glória stb). Ha viszont az Opacityt vesszük le 0%-ra, akkor a Blending Options-ben beállított effektek is áttetszővé/átlátszóvá válnak.

Zárak (lock)

A "lock" szó jelentése lakat vagy zár, mindkettő megfelel. A zárak egy-egy funkcióját blokkolják az adott rétegnek.

Lock transparent pixels

Ez a zár az átlátszó képpontokat védi. A lelakatolt átlátszó területeket nem lehet kitölteni és ecsettel festeni.

Lock image pixels

Ez a zár a kitöltött rétegeket védi. A lezárt kitöltött területekből nem lehet kiradírozni egy pixelt sem.

Lock position

Ez a réteg helyét rögzíti. Ebben az esetben a réteg nem mozgatható.

Lock all

Ez, a réteg minden tulajdonságát rögzíti. A rétegből sem törölni, sem festeni, sem mozdítani nem lehet ebben az üzemmódban. Ha nagyon megpróbálunk vele szívóskodni, valami ehhez hasonló lesz a jutalmunk.

Ami tulajdonképpen annyit jelent, hogy "Nem használható az ecset eszköz, mert a réteg le van zárva". Ha ilyennel találkozunk, nézzük meg, hogy véletlenül nem kattintottuk-e be a zárat.


Láthatóság ki és bekapcsolása

Ezzel a kicsi szem alakú ikonnal egy-egy réteget a munkánk során láthatatlanná tehetünk. Ha útban van, mert éppen az alatta lévőn szeretnénk dolgozni, kattintsunk az ikonra.

Rétegmaszkok

A rétegmaszkok a kitöltött réteg egy bizonyos részeit letakarják, így átlátszóvá téve a kimaszkolt részt. A rétegmaszk a hozzátartozó ikonnal kapcsolódnak a réteghez, de ezeket a kapcsokat nem szabad összetéveszteni a különálló rétegek kapcsaival.

Rétegmaszkok ki és bekapcsolása

Ha a munkánk során ki akarjuk kapcsolni a rétegmaszkot, a maszk bélyegképére jobb gombbal kattintva egy felugró menüben a "Disable Layer Mask"-ra kell kattintani. Ekkor a maszk bélyegképén piros X-szel áthúzott ikon jelenik meg. Ha újra be akarjuk kapcsolni ugyanazzal a módszerrel az "Enable Layer Mask"-ra kell kattintani. Ezt megtehetjük a Shift billentyű lenyomása mellett a maszk bélyegképére kattintva is. A műveletkor ügyeljünk arra, hogy a maszk bélyegképe legyen kiválaszva, mert a réteghez tartozó helyi menüben teljesen más menüpontok jelennek meg.

Kapcsok (Links)


A kapcsok segítségével több kijelölt réteget fűzhetünk össze. Ezeknek a mozgatáskor, valamint csoportos átméretezéskor, és átalakításkor van igazi szerepe. Ha több rétegből épül fel az alakzatunk, összekapcsolva az egészet egyszerre mozgathatjuk, átalakíthatjuk, és torzíthatjuk a Free Transform (szabadkézi átalakítás) segítségével, valamint átméretezhetjük az ablakon belül. (és akár azon kívül is, kilógva)

Csoportok (Groups, Layer Set)

A csoportok ugyanúgy működnek, mint a mappák. Én csak batyunak szoktam hívni, így esik jobban. A régebbi "Set" (készlet) elnevezést, a CS2-től felfelé már Groupoknak hívják. De lényegében mindkét elnevezés ugyanazt szolgálja. Ha a munkánk során harmincegynéhány réteggel dolgozunk, néhány összetartozó réteget nem árt egy-egy mappába rendezni az átláthatóság végett. Néhány esetben pedig azért célszerű a használatuk, mert azokat a rétegeket, amelyeket belehelyeztünk, egy kattintással kapcsolhatjuk ki és be. Az ikonra kattintva a Layer palettánkon az aktuális réteg fölött megjelenik egy mappa ikon, és abba sorban bele kell húzgálni a rétegeket. Azok a rétegek, amik egy csoporton belül helyezkednek el, megtartják a blending módjukat, de a csoport keverési mód ablakában megjelenik a "Pass Through" (átenged) felirat. Ezt ugyanúgy állíthatjuk százalékosan mint a keverési módban, de a csoportban lévő összes rétegre hatást gyakorol. Ha pedig más keverési módot állítunk be, a rétegek saját keverési módjaihoz ez pluszként fog hozzáadódni. Azt még meg kell említenünk, hogy egy csoportba csak azok a rétegek rakhatóak, amik közvetlenül egymás alatt helyezkednek el. Ha két réteg közé beékelődik egy harmadik amit nem akarunk beletenni, akkor a középső réteg helyet fog cserélni az alsóval, és ez nem lehet mindig jó. Nem árt tehát végiggondolni, hogy mikor és mit akarunk csoportba rendezni. Az átláthatóság semmiképpen nem mehet a munka rovására. Inkább legyen a palettánkon hárommal több réteg, minthogy megváltozzon az egész kép látványa.

Adjustment (korrekciós) réteg

Az Adjustment (korrekciós) réteg egy olyan réteg, ami ugyanazokat a beállítási módokat tartalmazza, mint az Image/Adjustment menüje. Így tujaldonképpen egy manipulátor réteg kerül a rétegeink fölé, ami az alatta lévőkre hatást gyakorol. A réteg előnye az, hogy ez is real-time üzemmódban működik, tehát a rajta végzett beállításokat bármikor megváltoztathatjuk. A legnagyobb hátrányára írható viszont az a tulajdonsága, hogy nem lehet kizárólag csak egy-egy réteghez hozzárendelni. Minden alatta elhelyezkedő rétegre kifejti a hatását, ezért gyakorlati használata erősen korlátozott, néhány kivételes helyzettől eltekintve. Olyan munkákban vehetjük hasznát, amelyek egy-két rétegből állnak. Ez a eset viszont ritkaságszámba megy, többek között ezért is tettem ezt a réteget a fejezet végére.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bonfire.blog.hu/api/trackback/id/tr68367182

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Monabona · http://www.monabona.eoldal.hu 2008.03.15. 11:20:57

Szia! Ezt a dolgot most láttam a Tutorial.hun hogy ilyesmit is csináltál. Feltüntettem egy linket az oldalamon róla, remélem hogy nem gond :) (erről beszélek www.monabona.eoldal.hu/oldal/retegek )

BonFire 2008.03.16. 08:20:19

Persze, hogy nem gond, végül is ezért van a net. Használd nyugodtan, azért csináltam, hogy egy helyen meg legyen a legfontosabb eszköz. Csak utólag dátumoztam vissza, hogy időrendben jó helyen legyen.

n00b 2008.06.24. 17:02:13

Nekem egy - remélhetőleg - egyszerü kérdésem van, mi a különbség az Opacity (átlátszatlanság) és a Fill (kitöltés) között? Mikor van jelentősége kifejezetten az egyiket vagy a másikat használni? Irod, hogy gyakorlatilag egy és ugyanaz, szemre nekem is úgy tünik a PS készitői mégis tartották annyira fontosnak hogy ezek külön szabályozhatóak legyenek.

BonFire 2008.06.24. 17:35:17

Amikor ez a tutorial született, még én is úgy gondoltam, hogy ugyanaz. De közben rájöttem, hogy mégsem. Viszont eddig még senki nem kérdezte, ezért is nem javítottam ki. De ezúttal megteszem.

Arról van szó, hogy az Opacity a réteg átlátszatlansága mindennel együtt. Vannak viszont olyan esetek, hogy a rétegnek semleges színt adunk, és a stílus hozzáadásával színezzük. Ez lehet egy gradient, de lehet mintázatos kitöltés is. Ekkor a kitöltést le kell vennünk 0-ra, hiszen így nem tud jól érvényesülni a rétegstílus. Ilyenkor tehát ha a Fill 0% is, a régegstílusban ráhúzott gradient kitöltés még érvényesül. Ha ezt használjuk, akkor viszont a Layer paletta szokásos keverési módjai hatástalanok lesznek. A keverési módot a stíluson belül határozzuk meg a gradientnek. Ott ugyanazok a keverési módok beállíthatóak mint az egyes rétegek esetében. Erre tehát szükség van, mivel egy üres réteghez nem rendelhetsz stílust, viszont a kitöltésre meg utólag nincsen szükség. Ilyenkor a Fillt lehúzzuk 0-ra és csak az a felület érvényesül, amit stílusban hozzáadtunk. Ha mindez megvan, az Opacityvel még globálisan is tudjuk állítani a réteg áttetszőségét, ha éppen arra van szükség.

Nem tudom, hogy mennyire volt ez így érthető, majd átírom ezt a cikket, és abból remélhetőleg mindenki megérti majd :)

Annyit még azért hozzátennék, hogy ez a CS széria előtt is lehetséges volt, habár a Layer palettán nem volt külön csúszka a kitöltésnek. A rétegbeállításokban kellett a kitöltést lehúzni 0-ra. A CS széria óta ez a kis csúszka rákerült a palettára, így egy kicsit kényelmesebbé vált a dolog, de hangsúlyozom, hogy ezt akár a 6-os Photoshoppal is meg lehetett csinálni, csak máshonnan.

n00b 2008.06.25. 11:20:11

Köszönöm a választ, mondhatnám hogy igy már világos, de nem :-) Na nem azért mert rosszul magyaráztad el, hanem mert én nem vagyok egyenlőre azon szinten PS-ben, hogy ezt megérthessem, egyszerüen ilyen jellegü, kategóriájú képekkel még nem dolgoztam. Ha eljutok odáig minden bizonnyal eszembe fog jutni az útmutatód és akkor fogom megérteni végérvényesen.

BonFire 2008.06.25. 18:03:02

Amint lesz egy kis időm, bele fogom szerkeszteni érthetően is ezt a fejezetet, mert tényleg nem mindegy, ahogy annak idején gondoltam. Most egy kicsit el vagyok úszva, elvállaltam szimultán két munkát is, úgyhogy azok elsőbbséget élveznek, de utána sort kerítek erre is.

Addig is, egy egyszerű példán próbáld ki!

1. Nyitsz egy fehér hátterű új dokumentumot.
2. Létrehozol egy új réteget, kijelölsz egy négyszögletes részt, és kitöltöd bármilyen színnel. Ajánlhatom a középszürkét, az semleges.
3. A rétegre teszel néhány effektet a rétegstílusok között, mondjuk egy vetett árnyékot (drop shadow) és egy szép körvonalat (stroke).
4. Most van egy fehér alapon szürke négyzeted piros körvonallal, és egy vetett árnyékkal. Próbáld ki, mi a különbség, ha az Opacity csúszkáját húzod le 0-ra, vagy a Fill csúszkáját!

Előbbi esetben az egész réteg eltűnik körvonalastól-árnyékostól, az utóbbi esetben csak a szürke kitöltés, a körvonal és az árnyék ugyanúgy megmarad.

Még látványosabban lehet demonstrálni, ha a háttér nem üres fehér, henem mondjuk egy kép. Nyiss meg egy képet, bármilyet, és próbáld ki azon is. Ha a négyszögnek adsz még egy #DFCD95 színkitöltést is (Color overlay), az üzemmódját pedig Colorra állítod, egy szépiahatás fogsz elérni. De a Fill legyen 0, tehát az eredeti szürke szín ne legyen látható! Az üzemmódokat pedig ebben az esetben nem a régegen állítod, hanem az rétegstílus panelen. Kiválasztod a Color overlayt, ezt a hexakódot beilleszted a színmezőbe, és átállítod Colorra az összhatást. Én az ilyen olyankor szoktam alkalmazni, ha non-destruktív módon akarom módosítani a képet. Ebben az esetben ez a réteg úgy fog viselkedni, mint egy színszűrő. Szóval el lehet vele ütni az időt, ha az ember éppen ráér!

Próbáld ki!

n00b 2008.06.27. 12:31:00

Kipróbáltam amit mondtál és igy már szembesültem a különbséggel és megértettem, köszönöm a magyarázatot.

n00b 2008.09.10. 19:28:00

Hello
Szeretnék választ kapni még egy kérdésre. Van egy több rétegböl álló dokumentumom, de kezd igazán átláthatatlan lenni a sok réteg miatt (és már a csoportokba rendezés sem segit). Van jópár réteg ami már biztosan nem változtatok, különböző rétegtulajdonságokkal (átfedés módja, mértéke, fx) rendelkeznek. Úgy döntöttem hogy ezeket a rétegeket a kezelhetőség és dokumentum méretcsökkentése miatt is egyesitem. De nem beállitott képet kapom ilyenkor eredményül, hanem egy olyat mintha nem venné figyelembe a rétegek átlátszóságának beállitását.
Hogy kell ezeket a rétegeket egyesiteni hogy az egyesités elötti hatást kapjam eredményül?

BonFire 2008.09.10. 20:22:43

Ha jól értem, azzal van a gond, hogy a rétegek különböző összhatásmódjait, ha egyszerűen egy Ctrl+E-vel olvasszuk megváltozik a látvány. Ez nem véletlen, hiszen lehet, hogy az egyik üzemmód a világos tartományokat, a másik a sötéteket részesíti előnyben. Van erre egy nem túl egyszerű, de megoldható javaslatom.

Csak azokat a rétegeket tedd láthatóvá, amit egyesíteni akarsz. Shifttel jelöld ki a régeteket a Layer palettán, majd egy Ctrl+A-val kijelölöd az ablak egész tartalmát. Ezután az Edit menüben van egy menüpont, a Copy Merged (másolás összeolvasztással) Ctrl+Shift+C. Aztán megszüntetjük a kijelölést és egy sima Ctrl+V-vel új rétegként beillesztjük az így összekevert rétegeket. Utána a többit ki lehet dobni a kukába. Így garantáltan nem változik az összhatásmód látványa.

Az egész műveletben tulajdonképpen csak "fejben" keveri össze a rétegeket, így tudunk belőle egy egészet csinálni. Hasonlít ahhoz, ha a Layers menü "Flatten image" menüpontját használnánk, csak így magunk tudjuk szabályozni, mi keveredjen össze, és mi nem.

n00b 2008.09.11. 15:14:30

Igen pontosan erre gondoltam.
Mielött feltettem a kérdést egy hónapig tököltem ezen hogy megtaláljam milyen megoldást kinál erre a ps, mert hogy valamit kinálnia kell az biztos, minden bizonnyal gyakori feladatról van szó.
A sima ctrl+a-s kijelölés eszembe sem jutott, pedig ha más nem legalább ez illett volna.
Olvastam jópár tutorialt és gyakran felmerült a Shift+Ctrl+Alt+E parancs. Ezt kipróbálva mégsem az eredeti állapotot kaptam és emiatt hanyagoltam is, mást megoldást kerestem. De most a te megoldásodat próbálgatva rájöttem hogy becsapom magam, ugyanis az ellenörzést úgy végeztem hogy az eredeti rétegek felett ki-bekapcsolgattam a Shift+Ctrl+Alt+E paranccsal létrehozott újat és a kép változott az eredetihez képest. És most jöttem rá hogy a parancs igenis jó, persze hogy változik a kép, hiszen az összeolvasztott rétegeknél egy egyszerü példánál maradva van árnyékolás valahány %-os átlátszósággal, ha feléteszem még egyszer ugyanazt akkor az árnyékolás kétszer akkora mértékü lesz és már változik is a hatás.
Azért ezt a parancsot még - ha van rá türelmed - visszaellenörizhetnéd, van az árnyékoláson kivül sok minden ami beleszólhat a hatásba (korrekciós réteg, keverési módok) ha azt mondod hogy ez erre jó, akkor bátran használom, de nem szeretném magam újra becsapni valamivel amit nem veszek észre.
Elnézést kérek hogy hosszú lett és köszönöm a segitségedet.
süti beállítások módosítása