Bemutatkozás

blog.profile (1).png

Üdvözlöm! A nevem Turi Tamás. 2007 óta foglalkozom számítógépes képalkotással, Photoshoppal, Illustratorral, tipográfiával. Ezekben a témákban dolgozom, ismereteket terjesztek a blogon. Több mint húsz éven át aktív zenész voltam, így hang- és videoszerkesztésben is jelentős tapasztalattal és múlttal rendelkezem. A blogon a grafikán kívül még hang- és videoszerkesztési tippeket, trükköket sajátíthat el a tanulni vágyó. Szakmai ötleteken kívül néhány személyes bejegyzés is helyet kap a blogon.

• Legfrissebb
• Archívum
• Utolsó kommentek

Támogatás

Ajánlom magamat!

Már kapható!

audacity-ad.png

REGULA!

Hozzászólások

Ének felvétele házilag – mire lesz szükségem?

2012.08.24. 12:55 BonFire

Mivel egyre nagyobb igény jelentkezik, hogy otthon, házi körülmények között is tudjunk éneket rögzíteni viszonylag elfogadható minőségben, szükségünk van egy minimális hardveres konfigurációra, amibe (ha tetszik, ha nem) be kell ruházni, vagy az egész vállalkozásból nem lesz semmi. Mivel sok kérdést látok ezzel kapcsolatban fórumokon, és úgy látom, az emberek a legalapvetőbb dolgokkal sincsenek tisztában, megpróbálok néhány dolgot elmagyarázni, na nem úgy szakzsargonban, hanem úgy, hogy azt egy laikus is megérthesse.

Éppen ezért előrebocsátom, hogy nem kívánok az elektronika mibenlétében a kelleténél jobban elmerülni. Inkább egy kis összefoglalót készítek, és általam hasznosnak ítélt cikkekből fogok egy az egyben idézni ahol szükséges, és természetesen ott megtalálható lesz a teljes cikkhez vezető link is, ha valaki a részletekre is kíváncsi. Nézzük hát!

Mikrofon

Addig talán mindenki eljut gondolatban, hogy első körben szükségünk lesz egy mikrofonra. Na de milyenre? Hobbiénekléshez feltétlenül muszáj-e nagyobb beruházás? Mire kell figyelni a mikrofon kiválasztásakor?

A mikrofonokat alapvetően két nagy csoportba soroljuk. Vannak dinamikus mikrofonok, és kondenzátor mikrofonok. A dinamikus mikrofonokat leginkább élő előadás hangosítására használjuk. Általában közelről (1-2 cm) kell beléjük beszélni, a jelszint a távolság növekedésével drasztikusan csökken. Színpadra ideális megoldás, hiszen nem veszi be az egyéb színpadi zajokat: lábdobogást, dobokat, nyikorgást, csörömpölést. Ez az előnye stúdióban inkább hátrányára fordul. Bár hangszerek felvételére továbbra is ideális bizonyos esetekben a dinamikus mikrofon, mi most itt elsősorban az ének felvételére koncentrálunk.

A kondenzátor mikrofon fő jellemzője (mindenféle működési elv nélkül), hogy remekül használhatók „térmikrofonnak”, vagyis nagy távolságra elhelyezett mikrofon is képes felvenni akár a légyfingot is. Stúdióban egy asztalra kitett kondenzátor mikrofon ideális akár több szereplő párbeszédének felvételére is a magas érzékenysége miatt. Ének stúdiókban kizárólag kondenzátor mikrofont szoktak használni. Ezzel nem azt mondom, hogy dinamikussal egyáltalán nem lehet felvenni, de azt szinte be kell kapni, az énekest a szabad éneklésben legtöbbször csak korlátozza. Döntsük tehát el, hogy színpadi (dinamikus) mikrofonra van szükségünk, vagy pedig stúdiózásra (kondenzátor).

És itt akkor most rá is térhetünk arra, hogy mit vásároljon a kezdő. Tele vannak a boltok mindenféle nóném borzalmakkal, amik csak a pénzt húzzák ki az ember zsebéből, felvételen elvéreznek. Ha kevés a pénzünk, de elfogadható minőségű kondenzátor mikrofont szeretnénk vásárolni, akkor az AudioTechnika AT2020-as modelljét tudom ajánlani. Ez egy nagy membrános kondenzátormikrofon, házi célokra, szárnypróbálgatásra tökéletesen megfelel. Volt alkalmam vele dolgozni, és hát tényleg. Ár/érték arányban a legjobb, amit a piacon meg lehet kapni. Idézet: „Az audio - technica AT2020 cardioid karakterisztikájú stúdiómikrofonja árkategóriájában a hangtechnikai piac talán vezető terméke, minőségben és megbízhatóságban egyaránt. A teszt során nagyon elégedettek voltunk a mikrofon teljesítményével, az otthoni stúdiók számára kiváló eszközt készített a gyártó. A felvételekre a természetes tisztaság a jellemző, rossz akusztikai körülmények között is garantálja a valósághű, elszíneződésektől mentes professzionális jellegű hangzást. A kis membrántömeg széles frekvencia átvitelt tesz lehetővé. Szóló jellegű felvételekre nagyon jól használható, valamint a nagyobb, csoport jellegű produkciók esetében is elfogadható hangzást biztosít. Gitár felvételeknél különösen pozitív élményeink vannak, csakúgy, mint az énekes alkalmazásokkor nyújtott minőséggel. Minden tekintetben nagyon jó vétel az AT2020.” a teljes teszt és cikk a hangmesteren Ma már az ára sem olyan vészes, 27 000 Ft körül be lehet szerezni, és egy ilyen darabot be is kell szerezni. Mivel a legtöbb ideális stúdiókörülményt úgysem fogjuk tudni biztosítani, ezért ez a mikrofon a minimum, amivel bármit is lehet kezdeni házilag. Aki az összeg láttán csóválja a fejét, az gondoljon bele, hogy ma már minden hangtechnikai hardverhez kapunk ajándék szoftvert is, amivel a felvételt elvégezhetjük. Ezek általában a legjobb stúdiszoftverek lájtos változatai, mindazonáltal kitűnően lehet velük dolgozni. Ha a produkciónkat későbbiekben publikálni szeretnénk, elengedhetetlen, hogy rendelkezzünk jogtiszta zenei szoftverekkel. Így ha beleszámoljuk a  grátisz szoftverek árát is, már rögtön nem olyan dermesztő az ár. Ezen kívül a mikrofon még csak az első eszköz, szükségünk lesz még egy kis beruházásra. Ha nem akarunk ennyi pénzt kiadni, akkor ne is olvassuk tovább a cikket. Fölösleges.

Mikrofon előerősítő (előfok, preamp)

 

A másik dolog, amit tudnunk kell, hogy a mikrofonoknak önmagukban rettentő kicsi a bemeneti jelszintjük. Megfelelő jelszint erősítés nélkül csak zajt fogunk rögzíteni. És most itt egy pillanatra felejtsük el a hangkártyánk mikrofonbemenetén található beépített előfokot. Úgysem azt a hangkártyát fogjuk használni! A jelet tehát fel kell erősíteni, és ehhez kell egy megfelelő előerősítő, ami az erősítésen kívül még tud egy-két számunkra hasznos dolgot. Ilyen pl a

  • +48 V fantomtáp. – A kondenzátor mikrofonok mindig külön tápellátást igényelnek. Hacsak nem rendelkezünk keverőpulttal, akkor bizony jó szolgálatot tesz az előfokba beépített +48 V fantomtáp kapcsoló. A fantomtápról bővebben
  • XLR és 6.3-as Jack ki- és bemenetek – A mikrofonok kétféle csatlakozóval kerülnek forgalomba. A komolyabb darabok egytől egyig XLR csatlakozóval, így ezt egy „mezei” hangkártyába bajosan tudnánk becsatlakoztatni.
  • +20 dB kiemelés – extra hangerőt lehet egy gombnyomással kiemelni, ha már a gaint teljesen kivezéreltük, és még mindig nem lenne elég a jelszint.
  • fázisfordító kapcsoló – bizonyos felvételi körülmények között szükség lehet a fázis megfordítására. Egy jó előfok ezt is tartalmazza.
  • limiter – végül, de nem utolsósorban… A limiter kapcsoló arról gondoskodik, hogy a felvételünk még csak véletlenül se lehessen túlvezérelt. A hangerőt úgy kell felvételkor beállítani, hogy a leghalkabb részek is megfelelő jelszinttel érkezzenek be. Viszont ilyen esetben a hangos részek könnyen túlvezérlésbe és torzításba csaphatnak át. Ezt hivatott leszabályozni a limiter. E nélkül szinte lehetetlenség dolgozni.

Egy jó előfok mindezeket tudja. Erre megoldást kínál a Behringer Tube Ultragain Mic200 csöves mikrofon előfoka. A beépített előfok szimulációk azoknak jöhetnek jól, akik valami miatt idegenkednek a Behringer hangjától. Sok vájtfülű hangmérnök nem szereti a Behringer cuccokat, mert szerintük nagyon „beleszól a hangképbe”, vagyis megváltoztatja a hangképet. Én mondjuk ezt nem tapasztaltam, kellemes meleg hangja van ennek a kis motyónak a csöves kivitelezésnek köszönhetően. Magyarországon is forgalmazzák, webshopokból beszerezhető, és nem drága. Belépőszintű cucc ez is, ami szintén nélkülözhetetlen. Egy ilyen, vagy ehhez hasonló előerősítő beszerzése kell hogy legyen a második sarkalatos pont.

Hangkártya

És el is érkeztünk az egyik legfontosabb hardverhez. „Minek vegyek én hangkártyát; van a gépemben hangkártya, az miért nem jó?” – halljuk minden egyes ilyen jellegű topicban a kérdést. Nos, röviden összefoglalva: azért, mert az alaplap beépített hangkártyája nem zenei felvételre való! Durván kisarkítva a dolgokat: az alaplapi hangkártya arra való, hogy megszólaltassa a rendszerhangokat. Esetleg még a médialejátszót is, aztán slussz. Sokan tudják, hogy pl egy jobb házimozi megszólaltatásához különféle házimozis (5.1, 7.1) hangkártyák szükségesek, különben nem azt fogjuk hallani, amit szeretnénk. Na, hát tudomásul kell venni, hogy zenei felvételhez meg megint másfajta hangkártya kell. Egy 5.1-es super Dolby Surround házimozi hangkártya sem feltétlenül felel meg erre a célra. Nincs mese, ki kell adni rá legalább tízezer forintot.

A zenei felvételre tervezett kártyákról ne a PCI-os belső hangkártya jusson eszünkbe! Igaz, egy időben ilyeneket is gyártottak (sőt, ma is forgalomban vannak), de sokkal jobb egy külső egység, ami mondjuk USB-n kapcsolódik a géphez. A belső kártyák képesek összeszedni a számítógép elektronikájából keletkező zajokat, az úgynevezett „zizit”, és mindenféle fura cicergés és ciripelés jelenhet meg a felvételben, amelyeket utólag nehéz, vagy nem lehet megfelelően kiszűrni. Alapvető kívánalom tehát, hogy a külső hangkártya (amit inkább interfésznek nevezünk) elkülönüljön a gép házától. Egy zavaró tényezőt kiküszöböltünk.

A másik nagy rejtelmes dolog a monitorozás és a vele járó latency. Lássuk, mit is jelentenek ezek.

Monitorozásnak azt nevezzük, amikor a gépbe bemenő jelet visszaküldjük a fejhallgatónkba, hogy a zenei kíséreten kívül a saját hangunkat is halljuk felvétel közben. Monitorozni muszáj, süketen nem lehet sem hangszeren játszani, sem énekelni, hacsak nem profi valaki, de még akkor sem nagyon… A monitorozás bekapcsolható vagy a felvételt végző programból és elvégezhető szoftveresen, vagy megoldható hardveresen, amennyiben a hangkártyán van közvetlen monitor kapcsoló. Utóbbi eset még ideálisabb, hiszen a számítási teljesítményt csökkenti, ha nem szoftveresen monitorozunk. Viszont ha egy alaplapi hangkártyával kezdünk el monitorozni, azt vesszük észre, hogy a hangunk késik. Méghozzá eléggé zavaróan sokat. Ez pedig megengedhetetlen. Ezen a késésen próbál segíteni az ún. ASIO driver. Amennyiben egy hangkártya ASIO-s, úgy a driver segíthet lefaragni ezt a késést (latency). Azonban a beépített hangkártyáknál egy bizonyos érték alá nem fog tudni menni, és a processzort is rendkívül megterheli, annyira, hogy egyáltalán nem lehet vele dolgozni. Ezért törődjünk bele, hogy ének (vagy a későbbiekben bármely hangszer) felvételéhez kell venni egy külső hangkártyát, nincs mese. Erre szintén a Behringertől kaphatunk megfizethető árú megoldást. A kütyü neve Behringer U-Control UCA200 USB Audio Interface, és tízezer pénzért egy rakás webshopból beszerezhető. Én évek óta használom legnagyobb megelégedéssel. Tényleg ez az indulási alap, ennél olcsóbbat kerestem, de nem találtam. Mit tud ez a kis hangkártya?

  • USB-vel csatlakozik a géphez, így az adatátvitel sokkal gyorsabb és nagyobb, mint analóg módon, ráadásul külön tápellátást sem igényel, az USB-n keresztül látja el magát „kakaóval”.
  • Sztereó fejhallgató kimenettel és hozzá tartozó független hangerőszabályozóval rendelkezik.
  • Optikai kimenettel CD lejátszóhoz, digitális konverzióhoz és egyéb eszközökhöz.
  • Közvetlen monitoring kapcsoló. Ezt bekapcsolva a hangkártyából tudunk monitorozni a felvevő szoftver megkerülésével.
  • Ultra alacsony latency – tapasztalataim szerint akár 8 ms-ra le lehet faragni a jelfeldolgozásból fakadó késést. Ez már a legvájtfülűbb zenészeknek is megfelelő.
  • RCA sztereó be- és kimenettel rendelkezik.

Mindössze ennyi beruházás szükséges első körben. Később majd úgyis kiderül, hogy elkél egy viszonylag zajmentes vagy hangszigetelt helyiség, ami el van szeparálva a számítógéptől, kell mikrofonállvány, rezgéscsillapító kengyel, popfilter, zárt kialakítású fejhallgató (nem fülesbogyó!) és egyéb kellékek. Ez viszont már nem tartozik szorosan a témához, mindenki maga tudja, milyen vastag a pénztárcája.

Remélem, ezzel az irománnyal sikerült néhány hasznos információt megosztanom a kezdeti induláshoz. Sok sikert a felvételekhez!

103 komment

Címkék: kütyük zeneszerkesztés házi stúdió

A bejegyzés trackback címe:

http://bonfire.blog.hu/api/trackback/id/tr904729316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

BonFire 2012.08.28. 16:40:15

@fervik2010: Természetesen lehet. Univerzális eszköz, és nem véletlenül van bele építve megannyi előfok szimuláció. Billentyűs, gitár és ének előfok szimulációk. Gitárral a normál 6,3-as jack aljzatba mész bele, az előfok választón kiválasztasz egy gitár előfok szimulációt (vagy hagyod az alapértelmezetten, az is jó...), feltekered a Gaint és már mehet is a felvétel. Minden passzív pickupos hangszerhez jó.

Elvileg egyszerre két eszközt is ráköthetsz, mivel van egy jack és egy normál mikrofon (XLR) bemenet, csak gyakorlatban nincs semmi értelme, hiszen mindkettő egyetlen csatornában fut, és nem tudod külön-külön gainelni. Így nem használható. A gitárnak más a jelszintje, mint az éneknek. Ne legyél mohó, amiről te beszélsz, ahhoz már minimum egy kicsi keverőpult kell. Viszont jó hír, hogy mini keverőpultból is gyárt a Behringer, ilyet is próbáltam már, igaz, hogy csak élőben, nem felvételre. Ez olyan 15–20 000 Ft körül szerezhető be. LINK: www.behringer.com/EN/Products/802.aspx

De egyelőre házi felvételhez mindenképpen kihagynám a keverőt. Nem tudod kihasználni. Ez az előfok sokkal többet tud, igaz, csak egy csatornás, de van benne limiter, ami nagyon kell. Az éneket meg úgyis külön kell felvenni, meg a gitárt is. Ahhoz tökéletes egy előfok. Koncertezni meg más kell, de ott úgyis van külön gitármotyó, meg énekmotyó.

fervik2010 2012.08.28. 17:59:05

Erre gondoltál?(AudioTechnika AT2020)
www.hangszerdiszkont.hu/hu/shop?page=shop.product_details&category_id=367&product_id=6306%3D0
Ez még "árzuhanás" után is jóval drágább a cikkben jelzettnél!

BonFire 2012.08.28. 18:13:16

@fervik2010: Igen, ez az, de nem tudom, miért van a Hangszerdiszkonton ennyire túlárazva. Az Árgépen lévő boltokban annyi, amennyit írtam:

www.argep.hu/product_757190.html

Nem kell mindent egy boltban megvenni. Én ugyan szeretem a Hangszerdiszkontot, de ha 25–30%-kal olcsóbban máshol megkapom az árut, akkor nem onnan vásárolok.

fervik2010 2012.08.28. 20:12:33

Közben találtam egy ilyet is!:)
www.hangszerdiszkont.hu/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=28&page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=2580&category_id=438
Ezek szerint az USB-s ennyivel drágább lenne? És van lényegi különbség a 2 között?

BonFire 2012.08.28. 20:25:27

@fervik2010: Nem veszünk USB-s mikrofont! Hová dugod az USB-t az előfokba? Ha nem számítógépen használod, akkor nem is tudod használni. Rendes XLR-es mikrofont kell venni. A hangkártya megoldja az AD/DA konverziót, az USB sebesség különbsége ilyenkor nyugodtan figyelmen kívül hagyható.

Tehát normál XLR-es mikrofont kell venni.

lyrics 2012.09.03. 11:17:41

Nagyon hasznos kis írás volt erről a témáról. Azt szeretném kérdezni tőled, szó volt már itt a pc hangfelvételről, de mi a véleményed a digitális felvevőkről. Használtan már 50-70 ezerért is lehet kapni. PL: Boss BR-600, Roland VS 880

BonFire 2012.09.04. 13:45:06

@lyrics: Jó cuccok voltak ezek _a számítógépek előtt_! A legnagyobb bajuk, hogy korlátosak. Pl csak nyolc sávod van rögzítésre. Kevés a beépített effekt, nem bővíthető pluginokkal, mint egy szoftver. Harmadsorban pedig (és nekem nagyon számít), nem látod, amit csinálsz! Fülre kell kikeresni a dolgokat és szerkeszteni, sokkal kényelmesebb, ha látod magát a hanghullámot kellő részletességgel, és úgy vághatsz bele.

Amióta a hardverek elérték azt a fejlettségi szintet, hogy felvételt lehet készíteni házilag, azóta kissé idejétmúltnak tartom ezeket a készülékeket. Ráadásul piszok drágák.

lyrics 2012.09.05. 09:00:36

Azt hittem, hogy ezt használják felvételre, aztán amikor elkészült a felvétel, akkor átrakják pc -re és ott matatnak benne. Ezek szerint ezek már lefutott dolgok. Talán arra érdemes használni, aki koncertezik a helyszínen rögzíti az elhangzottakat. Nekünk mezei szobagitárosoknak meg ott van a pc.

Előjegyzésbe vettem a mikit amit ajánlottál, még gyűjtök rá. A következő lesz a limiter.

BonFire 2012.09.05. 11:43:50

@lyrics: Ne egyszerűen Limitert vegyél, ugyanis kapható mint effekt külön is, de hát elsősorban előerősítő kell mikrofonhoz. Abban pedig van beépített limiter is.

A hordozható recorder tényleg élő koncertek hanganyagának rögzítésére lehet jó, hacsak ott a helyszínen nincs egy digit pult, amiről egyesével le lehetne húzni a hangszereket. Bár nem tudom, hogy ha bedugjuk ebbe a cuccba, akkor hogy adjuk tovább a pulthoz, ugyanis csak egy sztereó kimenete van. Mindenesetre ennek utána kéne bővebben járni.

lyrics 2012.09.05. 16:40:36

Azt csöves limitert fogom megvenni amit ajánlottál. Sajnos a kísérletezéseim folyamán kiderült a külső hangkártyám (alesis IO2) hibás. Egyszerűen annyira zajos, hogy használhatatlan. Megnéztem a U-CONTROL UCA222, tetszik, de hol lehet itt a gitárt betolni, nem látok egyetlen 6,3 dugaszt sem, csak rca-kat látok.

BonFire 2012.09.05. 18:13:56

Én úgy használom, hogy 6,3-as jack aljzatból jövök ki az effektpedálomból, abba van dugva egy 6,3-3,5 jack-sztereó RCA átalakító, ebbe meg egy RCA-RCA sztereó kábel! :D De mivel a gitár monó, az egészet meg lehet spórolni egy ilyen 6,3-as jack aljzat->RCA dugasz átalakítóval.

bolthely.hu/piramistechnika/id/01750_Atalakito_6_3_jack_alj_-_RCA_dugo

Pár száz forint. Egyik RCA aljzatba beledugod. Általában a monót a balba szokták. Csak felvételkor figyelni kell, nehogy a jobb oldali forrást válaszd ki, mert abból nem jön hang.

lyrics 2012.09.07. 15:40:31

Tegnap megjött a hangkártya és a mikrofon. Az előerősítő csak jövőhetén valamikor. Természetesen rögtön belekezdtem a kipróbálásba. A hangkártya, U-CONTROL UCA222, egy pici kis jószág, kisebb mint a képeken, de az első tesztek azt mutatták, hogy nincs zaj. Úgy működik ahogyan kell. A mikrofon beizzításához előbányásztam a kis yamaha keverőt azon volt fantom táp. Aztán megtörtén a csoda .... nem recseg nem ropog, nem sistereg, nem kell közelről belenyelni. Maga a hang, már tetszik, magasak-mélyek a helyén vannak, középen is szép a hangkép. Nagyon várom a csöves kis előfokot.

Most egyébként, hogy szépen kezd összeállni a házisitudó, kiderül, hogy a kontroll már nem lesz jó. Eddig nem is volt csak a fülest használtam, de tegnap első felbuzdulásomban előkotortam a pincéből egy kidobott aiwa minitornyot amin a rádiós és cd rész már tönkre ment. Auxra kötöttem a kimenetet, de ezek a hangszórók nem igazán szólnak. A mélyek alja teljesen hiányzik. Valamit ki kell találnom, mert most már hiányozni fog.

BonFire 2012.09.07. 23:16:35

@lyrics: Keverni nem lehet fülesben. Éjszakai munkára jó, de aztán nappal meg kell hallgatni normális hangrendszere. Igazából a hificucc sem az igazi, mert _csak_ szépen szól, nem _hanghűen_! Egy lineáris frekvenciamenetű stúdió monitor pár kéne, csak annak darabja kábé ötvenezer. És ezt nem sokan engedhetik meg maguknak hobbiból. De addig is egy háromutas hifi megteszi.

Úgyse hallgatja meg a kutya se! :D

lyrics 2012.09.09. 15:24:50

Valami mást kell kitalálnom, mert ennyi pénzem nem lesz stúdió monitorokra, utána nézek valami olcsóbb megoldásnak.

Úgyse hallgatja meg a kutya se! :D Hát igen :)

Más, van a neten olyan hely ahol dobmintákat lehet lelni, mert nem találom. Running Up That Hill, keresném dob alapjait. Arra is gondoltam, legyártom, de sajna még nem tartok ott, hogy megtudjam csinálni.

fervik2010 2012.09.09. 16:39:33

Mert milyen progival gyártanád le?:)

BonFire 2012.09.09. 19:12:29

@lyrics: Az ilyen dolgokat sajnos újra kell nekünk szerkeszteni, ha szükségünk van rá. Esetleg egy dobos kolléga segítségét kell kérni abban, hogy leszedje a témát. Aztán mondjuk Sonarral vagy Cubase-zel + Addictive Drums pluginnal megcsinálni a dobokat.

lyrics 2012.09.10. 15:41:20

Igen pontosan az a bajom, hogy nem tudom leszedni. Egy csomó dologhoz nem értek és ez az egyik :)

BonFire 2012.09.11. 11:29:53

@lyrics: Miért? Nem tudsz dobolni? Akkor biza nehezen fog menni. Mi az a szám, aminek kéne a dobja? Belehallgatnék. Linkeld be ide!

Ezért mondtam, hogy kell egy dobos, ha nem tudsz dobolni, leszedni sem fogod tudni.

BonFire 2012.09.12. 13:19:24

@lyrics: Hát pedig ebbe még dob sincs, csak egy dobgép, az is egyetlen loopot ismételget! :D De itt van az egész MIDI-ben.
www.findmidis.com/download.go/2252/Running_Up_That_Hill-by-Kate_Bush
Betőtöd, meghaxereled, örülsz.

lyrics 2012.09.13. 14:31:36

@BonFire: Köszönöm, közben már a nagy keresgélésben letöltöttem, olyan jó lesz ez kapanyél valamire metodikával.

Közben egy órája megérkezett a kis csöves előfok, este próbaüzem lesz. Ebben egyébként milyen cső van, remélem nem kell sűrűn cserélgetni.
Érdekes ez a kütyűt az internetes képen látva kisebbnek gondoltam, valóságban olyan helyes féltégla :)

BonFire 2012.09.13. 17:29:36

@lyrics: Hát nem okostelefon. Rendes emberi kézhez tervezett eszköz. Akkorák rajta a gombok, hogy kényelmesen lehessen vele dolgozni, nem zsebbedugós lom.

Egyébként a csövek évekig is bírják. Én még nem hallottam, hogy miki előfoknak csövet kellett volna cserélni. Ez nem gitárcucc, ahol a nagy teljesítmény és masszív igénybevétel miatt egy idő után elöregszenek a csövek.

Egyik zenész barátomnak van egy full csöves Mesa feje. Abba egyszer cserélt csöveket, és a készlet volt vagy százezer bele. De a régi csövekkel is szólt, csak ő kihallotta a különbséget. Én nem hallottam, pedig én is vájt fülű vagyok, nyilván ő érzékenyebb volt rá. De erre nincs recept. Ha nem ipari körülmények között van használva, szerintem nem kell benne csövet cserélgetni.

lyrics 2012.09.14. 13:19:54

@BonFire: Valóban nagyon kényelmesen lehet tekergetni, mondhatnám tenyérléptékű az előfok.

Nos tegnap áldoztam egy kis időt az élvezkedésekre és a káromkodásokra. Az élvezkedés a kis csöves beüzemelése, és sonár sávjaiban való tobzódás. Eddig ugyanis csak olyan egysáv egyszálgitárének egyben ment próba képpen. Most volt két ének sáv egy gitár és egy midi zongora.

Aztán jött vulgarítás sorozat, mivel valahol tudtam, hogy mi lesz, de azért mégis kiakadtam, hogy képtelen vagyok a kísérő gitár, valamint a zongorát hibátlanul ütemre feljátszani. Pedig nem volt bonyolult a nóta.

Jobban fel kell készülnöm. A kiscsőves jól működött, tetszik.

BonFire 2012.09.14. 22:18:39

@lyrics: Ez má' stúdiótechnika. Két eset lehetséges: vagy hagysz magadnak annyi időt, hogy normálisan kigyakorolhasd, vagy pedig felveszed darabokba, és összeilleszted. Én utóbbi módszert használom, mert ahogy jön az ötlet, rögtön veszem is felfele, el ne felejtődjön.

Persze az se baj, ha kissé érleli az ember a nótát, mint a jó bort szokás.

Ha meg midizel, akkor lehet kvantizálni, amivel oda rakja az elcsúszott hangokat ütemben a helyére. Persze így lőttek az arpeggióknak is, de lehet külön kijelölt szakaszokat is kvantizálni.

lyrics 2012.09.15. 08:19:02

@BonFire: Szóval azt mondod ne harapjak elsőre nagyokat, hanem apró lépésekkel, lassan részenként, ahogyan a csillag megy a réten ...............
Köszönöm a tanácsot, megfogadtam.

BonFire 2012.09.15. 10:58:15

@lyrics: A zene készítés egy folyamat. Ha zenét készítesz, közben jössz rá az eszközök nagy részére, hogy ez és ez tulajdonképpen mire jó. Lehet pl Punch-in funkciót használni az elrontott részek újravételezéséhez, ha meg mindig elrontod, akkor kijelölni azt a szakaszt, loopra állítani, és layer on layer opcióban felvenni 10×. Aztán a 10-ből az egyik már biztos jó lesz.

lyrics 2012.09.19. 09:29:12

Első hallásra is érdekes az említett layer on layer opció, kifogom próbálni. Mi vannak :)

BonFire 2012.09.19. 17:07:19

@lyrics: Ráadásul az új Sonarban (X2) meg már nem is egy sávba veszi a rétegeket, hanem külön „alsávokba” (lane), nem tudom máshogy kifejezni, de állítólag átláthatóbb az egész szerkesztési művelet.

Itt egy másfél órás videóban a két Jedi az új Sonart mutatja be egy komplett projekt elkészítésén keresztül. Érdemes megnézni.

www.youtube.com/watch?v=k3eeSD9uPqw

fervik2010 2012.10.30. 15:11:55

@lyrics! Hol tartasz a stúdiózásban már? Jól műxenek a vásárolt eszközök? Én is nagyon "szemezgetek" a Bonfire által ajánlott/összeállított stúdiószettel!:)

LASZI 2012.11.12. 16:02:54

Szia Bonfire!

Hangot szeretnék bevinni számítógépembe, nem ének hangot, csak narrátor szöveget.Van egy Yamaha MG8/fx2-es keverőm. Abban kérném a segítségedet, hogy miként csináljam, hogy működjön a Dell Precission T5400-as munkaállomással. Eddig videokamerán vettem fel a hangot, majd azt egy Sony DSR 11-es recorderrel vittem be a gépbe. Ezt szeretném kiküszöbölni a jövőben. Mikrofonom az egy Electro-Voice RE50B dinamikus kézi mikrofon.
Segítségedet előre is köszönöm

BonFire 2012.11.12. 16:31:29

@LASZI: Tulajdonképpen minden adott hozzá, hogy közvetlenül a géped merevlemezére készíts felvételt. A mikrofon egy minőségi darab, és a keverő is tudja, amit tudnia kell. A mikrofont egy XLR kábellel az első két csatorna bármelyikére fűzöd, beállítod a Gaint, hogy megfelelő legyen a jelszint, majd a keverő Masterén a kimeneti hangerőt. Utóbbit nem kell túl hangosra venni, ezt ki kell tapasztalni, mert a hangkártya bemeneti jelszintjét is lehet állítani.

Nyitsz egy hangrögzítő programot és a jelszinteket úgy állítod be, hogy ne klippeljen. Gyakorlatilag ennyi az egész.

LASZI 2012.11.12. 17:22:41

Köszi a gyors reagálást!

Tehát akkor nem szükséges hozzá hangkártya külön, elég az ami integrálva van a pc-ben?

BonFire 2012.11.12. 18:32:47

@LASZI: Mivel narratív szöveg lesz, nem szükséges valós időben visszahallgatni (monitorozni), így bármilyen beépített hangkártya megfelel a célnak.

Arra viszont ügyelni kell, hogy a megfelelően előerősített jelet -- ha lehet -- ne a mikrofonbemenetre küldjük, hanem a vonalbemenetre, amennyiben van a hangkártyán ilyen. Ha nincs, marad a mikrofonbemenet, viszont itt figyelembe kell venni, hogy a mikrofonbemenet sokkal érzékenyebb a vonali bemenetnél, mert legtöbb alaplapi hangkártya tartalmaz a bemeneten egy előerősítőt. Tehát nagyon könnyen az örök vadászmezőkre küldhetjük nagy jellel a hangkártyát. Ezért érdemes csatlakoztatáskor a keverő Masterjét 0-ra állítani, majd fokozatosan adagolni a hangerőt.

LASZI 2012.11.12. 20:53:09

Ok. Akkor először is kell szereznem egy kábelt melynek egyik végén két jack dugó van a másik végén egy kis stereo jack, ugye? Majd a mikrofon xlr bedugom az első csatornába,
a nagy jack-es kábelt pedig a left-right keverő ST out-ba?

BonFire 2012.11.12. 22:06:06

@LASZI: Így van. Mikrofon az XLR-es, az egyértelmű. Kimenet az lehet 3,6–3,5-es jack-jack kábel, ami a hangkártyába csatlakozik, vagy van azon a keverőn egy RCA sztereó kimenet, ami 10 dB-lel kisebb kimenő jelet ad, erről is le lehet venni. Ehhez egy szimpla RCA–3,5-es sztereo jack kábel kell, ilyen: www.argep.hu/trend/35JA/3-5-jack-RCA-kabel.html

És mehet a felvétel.

Érdemes mikrofonos felvételnél kipróbálni a keverő beépített kompresszorát, hátha kicsit megpucásítja a hangot. (Jó az a kis Yamaha pult, elfogadnám szívesen.)

BonFire 2012.11.12. 22:07:10

3,6–3,5 az 6,3–3,5 akart lenni…

LASZI 2012.11.13. 09:43:17

@BonFire: Bocsika, hogy ennyit kérdezgetek, de a keverőkhöz tök hülye vagyok, eddig még nem dolgoztam velük. Amire még kíváncsi lennék az, hogy melyik hang progit ajánlod: audacity vagy adobe audition, ez a kettő van. a másik dolog amit kérdeznék, hogy az az RCA sztereó kimenet amiről beszélsz az ami alatt azt írja, hogy -10dbu. A beépített kompresszort, hogyan tudom kipróbálni? Még egyszer bocs a hülye kérdésekért....

BonFire 2012.11.13. 13:16:05

@LASZI: Én mindenképpen az Adobe Auditiont ajánlom, már csak azért is, mert nincsenek benne megkötések, sokkal több lehetőséged van hangszerkesztésre. Gyakorlatilag mindent tud, amit kell. Érdemes hát beszerezni. Emellett ebben tudok neked jobban segíteni, lévén magam is ezt használom már évek óta.

A kompresszorral egyelőre ne foglalkozz, csak akkor érdemes kipróbálni, ha nagyon egyenetlen a jel. Kompresszálni utólag is lehet (és kell is) programból.

A cuccot a kép szerint állítsd be: kepgep.hu/2012/11/13/main/yamahafx2_setup.html

Bocs, a képgép lekicsinyítette, de talán minden látható rajta.

LASZI 2012.11.14. 03:25:45

@BonFire: Beszereztem egy RCA mini jack kábelt a Media Marktból és az Audition 5,5-ös is megvan. Máris beüzemelem a gépet, meglátjuk mit tud.

LASZI 2012.11.14. 04:36:11

@BonFire: Nos összedugdostam a kábeleket, ahogy mutattad, a mikrofont is, majd a pc mikrofonbemenetébe a stereo mini jacket. Bekapcsoltam a keverőt és mikrofonomat megütögettem az ujjammal de semmi reagálást nem látok a keverőn. Hogyan tovább?

LASZI 2012.11.14. 08:13:32

@BonFire: No megoldottam, most már van hangom is. Csak kellett játszadoznom a keverőn egy kicsit. Esetleg tudsz beállításokat ajánlani az audience progin?

BonFire 2012.11.14. 12:32:22

@LASZI: Audition. Nincs vele sok dolgod. A felvétel jelszintjét a Windows hangerőszabályozójában kell beállítani a Felvevőeszközök között. Itt a mikrofont kell birizgálni, hiszen a mikrofonbemenetbe csatlakozol.

Ha több hangkártya is van a gépen, akkor az Auditionben előfordulhat, hogy nem az van kiválasztva, amelyik kellene. Az Edit menü Audio Hardware Setup... pontjában tudod kiválasztani az aktív hangkártyát a listából, amelyről fel szeretnél venni.

Amikor létrehozol egy új, üres fájlt, nyomsz egy F10-et, ezzel aktiválod a Level Metert, és láthatod, mekkora a bemenő jelszinted.

Nagyjából ennyi.

LASZI 2012.11.14. 13:00:38

@BonFire: Igen Auditionra gondoltam én is. Kipróbálom a beállításokat és köszi szépen a segítségedet, így már boldogulni fogok vele.

fervik2010 2012.11.18. 15:30:53

BonFire! A fentebb említett eszközöket(mikrofon, előerősítő, hangkártya) Te ki is próbáltad, vagy esetleg valamelyik meg is van neked?

fervik2010 2012.11.18. 19:18:58

Bónuszkérdés: A fenti mikrofonhoz milyen kábelt ajánlanál? Tudom, hogy nagy jelentősége van, mert a gitárnál is ég és föld a különbség,.....

BonFire 2012.11.18. 23:55:27

@fervik2010: A posztban felsorolt eszközökkel mind dolgoztam, illetve a Behringer UCA222-es hangkártyát használom most is.

Kábel? Mikrofonkábel legyen. Hirtelen ennyi. XLR. Bármilyen gyárilag szerelt kábel megteszi, márkák között nincs különösebb eltérés. Szimpla árnyékolt kábelek. (Egyik haverom ifjúkorában villanydrótból fabrikált magának gitárkábel, hát, mit ne mondjak... kissé zajos volt.) Normális kábel mind jó. Nem sok elbaszni való van rajta, a lényeg az, hogy megtanuld helyesen feltekerni, és helyesen tárolni, akkor sokáig kitart. És ha lehet, nem taposni rajta.

Ha nem tudod, hogy kell helyesen kábelt tekerni, azt is megmutatom.

LASZI 2012.11.19. 14:12:13

@BonFire: Hali!
Most egy olyan problémával zargatlak, hogy a felvételt amit készítettem az auditionban egy kissé visszhangos. Mit és hol kell beállítanom, hogy ez ne így legyen? Audition cs5.5-öst használok. Segítségedet előre is köszönöm.

BonFire 2012.11.19. 20:50:27

@LASZI: Milyen felvétel, és mit jelent nálad, hogy visszhangos? Mit vettél fel, hol vetted fel és mivel?

LASZI 2012.11.20. 16:30:28

@BonFire: Bekötöttem a Yamaha keverőt ahogy tanácsoltad, majd feltelepítettem az Adobe Auditiont.Narrátor szöveget vettem fel, de az eredményben egy kis visszhangot vélek felfedezni. Az auditionban vagy a keverőn tudom ezt korrigálni és hogyan?

BonFire 2012.11.21. 01:11:11

@LASZI: Egymástól két elkülöníthető hangot hallasz időbeli eltéréssel? Mert ez a visszhang. Nem kapcsoltál be a keverőn egy visszhang effektet? 1–8-ig zengető program van, 9-10 pedig visszhang effekt. Ellenőrizd, hogy a Digital Effect részben az ON kapcsoló ki legyen kapcsolva, illetve a csatornán a fehér poti le legyen tekerve, az ugyanis az effekt szintje.

Szerintem véletlenül bekapcsolva maradt. Ezeket kapcsold ki, majd ismételd meg újra a felvételt.

Ha csillapítatlan szobában készíted a felvételt, akkor úgy lehet kiküszöbölni a nem kívánt szoba hatást, hogy alacsonyra veszed a mikrofon érzékenységét, és egész közelről beszélsz bele. Persze ilyenkor elkél a mikrofonra egy szélfogó szivacs, vagy egy popfilter, különben a p, t, b, d hangok nagyon puffogni fognak, a sziszegő hangok meg szelesek lesznek. Ezekre figyelni kell.

LASZI 2012.11.21. 12:14:02

@BonFire: Köszi szépen a tanácsokat a probléma megoldódott. A keverőn a Digital Effect be volt kapcsolva ez okozta a visszhang hatást. Mégegyszer köszi a segítségedet, ha valami problémám adódik még, akkor kereslek.OK?

BonFire 2012.11.21. 12:32:41

@LASZI: Állok rendelkezésedre!

lyrics 2012.12.20. 22:23:13

@fervik2010: Amit BonFire ajánlott minden jól működik. Egy házi-stúdióban tökéletesen megfelelő. A probléma nem az eszközökkel, hanem a tudással van. Mert nagyon hallatszanak a hibák, a rutintalanság a pontatlanság.

Most lubickolok a gitár a zongora és a felvételkészítés tanulásában. Nincs vége neki, illetve végtelennek tűnik a folyamat. Egyszerűen csodálatos :) :)

Várom a karácsonyt, mert van egy ígéretem a jézuskától egy multieffektre.

Boldog Békés Karácsonyt, BonFire és fervik2010.

BonFire 2012.12.21. 02:17:41

@lyrics: Én ha választani lehet effektek közül, mindenképpen egy jó kompresszor-limitert, egy de-essert és mikrofon preampot akarnék.

Nem tudom, a gyártók minek építik bele gyárilag minden eszközbe az EQ-t, egyet sem adnék oda egy jó kompresszorért.

fervik2010 2012.12.25. 00:56:08

Bonfire & @lyrics! Meghitt, békés karácsonyt kívánok Nektek!

BonFire 2012.12.25. 01:12:15

@fervik2010: Nagyon szépen köszönöm. Neked is!

fervik2010 2013.01.26. 14:55:21

Szia BonFire!
A következő gondom van. Segítenél?! Adobe Auditionnal akarok felvenni szöveget. Behringer UCA 222 külső "hangkártyám" van. Egy "füles" mikrofonról menne a szöveg. A füles miki végén 2db mini jack van. Azt hogyan csatlakoztassam a Behringerhez, hogy működjön a dolog? Az Auditionnál milyen beállítás szükségeltetik ebben az estben? Köszönöm, ha tudsz segíteni!

BonFire 2013.01.26. 16:34:28

@fervik2010: Ehhez adapter kell, egy jack-rca. Ilyen: www.ebolt.hu/common/big_img_wm/4/48920.jpg – mivel az UCA222-be csak RCA-t tudsz dugni, szükséged lesz rá.

Először a Windowsban kell beállítani az UCA222-t alapértelmezett felvételi eszköznek.

Az Audition Audia Hardware Setupjában pedig külön lehet eszközt beállítani az Edit nézetnek, illetve a Multitrack nézetnek. Mindkettőhöz beállíthatod az UCA-t, a mellékelt kép szerint. Ha nem jelenne meg a mikrofon az eszközök között, akkor a Control panelre kattinva ki kell választani az eszközt egy X-szel a jelölőnégyzetbe.

www.kepfeltoltes.hu/view/130126/behringer-uca222.mic.setup.audition_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

fervik2010 2013.01.26. 17:19:07

Nálam ez látható.
kepfeltoltes.hu/130126/Edit_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Az általad belinkelt adapternél a mikrofon 2 db mini jackja közül melyiket kell csatlakoztatni?

BonFire 2013.01.26. 17:26:12

@fervik2010: Nézd meg az Audio Hardware Setupot, lehet, hogy bedugták a Preferences menüpont alá. Nekem 3.0 van, én csak azt tudom megmutatni.

A jack-punciba meg a headset mikrofoncsatlakozóját kell dugni. Az pedig a piros. A zöld a fejhallgató csatlakozója, az átalakító nélkül mehet az UCA fejhallgató aljzatába.

fervik2010 2013.02.24. 10:43:57

Bonfire! Nagyjából nekem is kezd összeállni egy szerényke "házi stúdió". Ma akarnám összerakni, de nem szeretném az elején már elszúrni, nehogy valamelyik cuccost tönkrevágjam(túvezérlés vagy "mittudomén" hogyan) Tudnál segíteni a helyes sorrend összeállítása és a beállítások terén? Szóval van: egy Behringer U-Control UCA222 USB Audio Interface, a PC-n(win7) egy Adobe Audition CS5.5(ezzel akarok felvételeket készíteni gitárról), van egy ZOOM G2.1Nu gitár multieffekt, van természetesen egy elektromos gitár, aztán egy Behringer Tube Ultragain Mic200, egy audio-technica dinamikus sztereó füles(ATH-T200), kábelek, átalakítók. A mikrofon folyamatban. Ezeket a dolgokat természetesen nem egyszerre vettem,....több dolog már megvolt. Bónuszkérdés: Az UCA222-n az összekötések után a "MONITOR" ON vagy OFF állásban legyen. Ezt a funkciót eddig még nem használtam. Üdv: F.

BonFire 2013.02.24. 12:24:40

Sorba kell őket összekötni. Jack- jack kábel megy a gitárból a multieffektbe, majd onnan a kimenetről egy jack-RCA az UCA222-be. A direkt monitorozást kapcsold ki, hiszen a gitár hangját mem csupaszon akarod hallani, hanem effekttel együtt.

Éppen ezért Auditionben bekapcsolod a monitoringot, és azt hallgatod vissza az összes effekttel együtt, amit a sávra pakolászol.

A multieffektet kizárólag a csupasz jel előerősítésére használd. Egy kicsi kompresszor finoman lehet rajta, meg hangerő, más ne legyen. Az erősítő szimulációkat programból rakjuk rá. Használhatsz erre a cElra Amplitube-ot, vagy GuitarRiget. Az effekten a Control rész alatt szabályozhatod a bemeneti jelszint mennyiségét. Ha túl hangos, lejjebb tekered a potit.

Körülbelül így megy ez.

fervik2010 2013.02.24. 13:58:34

Köszönöm! Ha jól értem, akkor a multieffekt ki is iktatható!? Mivel-ahogy írtam is-van egy Behringer Tube Ultragain Mic200 is. Igaz, elsősorban majd a miksihez lesz, de én a gitárhoz is ezt gondoltam előerősítőként. Akkor a helyes sorrend: Gitár megy a Behringer Tube Ultragain Mic200-be nagy jackkel. És utána a Behringer Tube Ultragain Mic200 megy az UCA222-ba nagy jack-RCA átalakítóval!? A gitár előerősítése kapcsán milyen beállításokat kell végeznem a Behringer Tube Ultragain Mic200-ben? Az általad említett erősítő szimulációkat ugyan úgy lehet használni az Adobe Auditionnál, mint anno a Sonar 8.5-nél?

BonFire 2013.02.24. 20:24:17

@fervik2010: Pontosan, ahogy mondod. Gitár->Ultragain->UCA. Általános beállítás nincs. A gitáron feltekered a hangot, beállítod a pickupot, majd pengeted, és az előfokon elkezded felfelé tekerni a Gaint. Látni fogod a jelszint mérőn, hogy mikor jó. A sárgába beleüthet a jel, akkor van jól kivezérelve, ha csak bele-beleüt a sárgába, pirosba semmiképp ne menjen.

Megnyitod Auditiont, a sávot felvételre állítod, és elkezded a hangerőt adagolni az előfok Masterén. Látni fogod a programban, hogy mekkora jelszint megy be. Itt is zöld legyen. Néha pici sárga elmegy, de vigyázni kell, mert tenyeres tompításkor, vagy csípéskor extra módon ki tud ugrani a jelszint, és a klippel, az nagyon csúnya digitális torzítást eredményez. Inkább legyen kisebb a jelszint, kábé 2/3-ig legyen kivezérelve, kábé -4 dB-ig, az már megfelelő.

fervik2010 2013.03.15. 12:32:01

BonFire!
Hogyan lehet egy teljesen ismeretlen dalról megtudni hallgatás közben, a legegyszerűbb módon, minimális zeneelméleti ismeretek birtokában, hogy az milyen hangnemben van? És ha már megvan a hangnem...........akkor a dal gitárakkordjait milyen szisztéma szerint érdemes a legpraktikusabb módon "összerakni"?

BonFire 2013.03.15. 15:41:08

@fervik2010: Öööö... nem értem a kérdést. Ott a gitárod, hallgatod a hangfüzért, összehasonlítod a gitárodon található hangokkal, megállapítod a hangnemet. Az esetek 99%-ban a jón vagy eol modális skálára épül, ez alapján megállapítható a hangnem. Amennyiben nem ebből építkezik, meg kell keresni a hangokat, megfeleltetni azt egy modális skálának, abból állapítható meg a hangnem.

Az akkord „összerakás” alatt mit értesz? Az adott. Nyilván amit lehet, azt igyekezni kell ugyanabban a fekvésben kijátszani, persze ha a pontos játék a cél, akkor nem kell összerakni, mert össze van rakva, ebben az esetben úgy játszod, ahogy eredetileg van.

Bocs, de ez most mindkettő nagyon láma kérdés volt. Mert ha valakinek van minimális zeneelméleti háttere, az nem kérdez ilyet.

fervik2010 2013.03.15. 17:02:27

Nem tudom milyen az a "láma kérdés",....pedig rá is kerestem, de nem találtam!:) Az viszont kiderült, hogy a láma nem olyan bárgyú, mint ahogy kinéz: sok nőt tart, sziklát mászik és köp mindenre, amit nem szeret. Lehet, hogy bárgyú volt a kérdésem?!:( Köpök rá!:) Kérdés volt,....továbbá az is kérdés, hogy a minimális zeneelméleti háttér kinek honnan indul és meddig tart!? Bocs,....de közben rájöttem, hogy láma kérdésre csakis láma válasz adható!!!

BonFire 2013.03.15. 17:12:10

@fervik2010: A minimális zeneelmélet pont lefedi a kérdést. Egy év szolfézs után fel sem merül, hogy egy dallamról nem tudjuk megállapítani, milyen hangnemben van.

Mondom: megállapítod, hogy milyen hangokból építkezik. Ez megadja, hogy milyen hangnemben van. Mivel két skálának nincs egyforma hangkészlete. Egy hangsor két hangnem lehet max. Ahogy írtam. Dúr vagy a moll párja. C-D-E-F-G-A-H ez a C dúr és az A moll hangsora. Ha már van benne egy F#, akkor az már nem C dúr, hanem G.

De mire ezt megtanulod, jó eséllyel táblázat és számológép nélkül fül után meg tudod állapítani, milyen hangnemben van.

Ha belinkelsz egy dalt, én megállapítom neked, milyen hangnemben van.

fervik2010 2013.03.31. 11:27:51

Bocsi, hogy nem jelentkeztem,.....de úgy gondoltam, annak semmi értelme, ha egy dalt belinkelek ide..........mi lesz a többivel!? Szóval egy picit gyúrtam a dolgokra, nem hinném, hogy nekem szükségem lenne 1 év szolfézsra, azt látom, hogy a lényeget pár óra alatt meg lehet tanulni olyan szinten, amilyen szinten nekem szükségem van rá. A többi meg jön magától,....elég sokat skáláztam már a gitárral......most már aprópénzre kéne váltani ezt a tudást is.....mert azt érzem, a dal hangnemének "eltalálásában" ez nagyon sokat segít/het.
BonFire! Kellemes húsvétot Neked!:)

Jakucs Jani 2013.11.18. 12:05:39

Kedves BonFire!

Olvastam a hardverek beszerzésével kapcsolatos igen hasznos tanácsokat.
Azt szeretném kérdezni, hogy kezdetnek az ára miatt az AudioTechnika AT2020 helyett a Behringer C-1 Studio Condenser mikrofon milyen választás lenne? Előre is köszönöm a választ!

Üdv! Jakucs Jani

BonFire 2013.11.18. 12:48:01

@Jakucs Jani: Szia!

Minőségben ez ugyanaz a kategória. Belépőszintű mikrofon, amivel nagyon ígéretes házi felvételeket lehet készíteni. Én bátran ajánlani tudom ezt is, bár vannak egyes vájtfülű hangmérnökök, akik fújnak a Behringerre, azt állítván, meghamisítják a hangképet. Én ezeket a dolgokat még nem tapasztaltam, persze az élő hangosítás teljesen más, mint a felvétel, én pedig csak az utóbbival foglalkozom.

Mindenesetre ha lehetőséged nyílik rá, be kell menni egy olyan üzletbe, ahol értenek is hozzá, és ki is lehet próbálni mindkettőt. Ugyanis előfordulhat, hogy az egyik ember hangjához az egyik jobban illik, mint a másik. Vagy egyszerűen csak neked jobban tetszik a másik hangja. Ez teljesen szubjektív dolog, ezért szokták meghallgatni. Viszont ha nincs lehetőség kipróbálni, a márkanév kötelez, tehát nagyon nem nyúlhatsz mellé. Jelenleg a kispénzűeknek a Behringer kínál megfizethető árú és használható cuccot. Ezért szoktam én is ezeket ajánlani.

Aztah8 2013.11.27. 15:32:30

Hello! Kérdésem lenne. A következő a helyzet. Van egy AT2020 mikim. Meg egy Focusrite Saffire 24 DSP interfészem. Szerinted dobna a minőségen egy Behringer Tube Ultragain Mic200 ? Vagy butítaná a Saffire-t?

Kutyóka 2014.08.19. 11:37:39

Üdv Bonfire!

Tetszik a téma, és milyen érdekes, kezdőként pont ugyanezeket vettem, amiket ajánlottál, de úgy, hogy amikor megvettem, még nem láttam ezt a blogot, csak így tippelgettem ,hoy nagyjából mit kell majd vennem, csupán megijedtem, mert valami hiányzott, elkezdtem keresgélni a Google-be megoldást a problémámra, majd itt akadtam ki.
Most már tudom is mi hiányzik a stúdiómból: Az előerősítő. Nos, még csak azt se tudtam, hogy létezik ilyen kütyü, de most már igen, és azt is tudom, mire jó. :D
Namost.Nekem ezek a kütyük vannak eddig.
AT2020, AT stúdió fejhallgató, UCA202, egy émes állvány meg egy popfilter, illetve szoftereim.
Kell az a fránya előerősítő. :D

Rá is térek a kérdésemre, mert amikor megjött a kis aranyos UCA202, csak nézegettem, hogy ez akkor most hogy is van. Ahogy leírtad, ugyanazok a csatik vannak rajta, gombok, minden lótúró. DE! Ezt az UCA202-t hogyan kötöm rá és hova az előerősítőn belül?
Gondolom ahhoz fog csatlakozni, aztán az USB meg a gépembe. És, ha a gitárt az UCA202-re is rálehet kötni, akkor az előerősítőre miért jobb? Vagy nem értem a különbséget. A lényeg az, hogy ha megveszem az előerősítőt, akkor az hogyan csatlakozik majd rá az UCA-ra? Köszi a választ előre is.

tyoma67 2014.09.18. 12:02:47

Kedves Bonfire!

Nagyon jó ez az írás, még nekem, mint totál laikusnak is sikerült eligazodnom rajta. Azt már látom, hogy a vokál mikrofonomhoz kell vennem egy külső hangkártyát és egy előfokot, hogy a számítógéppel késés és torzítás nélküli felvételt tudjak készíteni.

Két kérdés fogalmazódott meg bennem "csupán". Kell e valamilyen plusz vezetéket vennem a készülékekhez, hogy össze tudjam őket dugni, illetve mi a sorrend? Az USB-s külső hangkártyát nyilván bedugom a számítógépbe, de a hangkártyát az előfokkal milyen vezetékkel kötöm össze? Mert gondolom a mikrofont az előfokba kell dugjam ugye? Elnézést, hogy ennyire nem értek hozzá, de talán nem kell műszaki zseninek lennem, hogy be tudjam üzemelni őket :)

BonFire 2014.09.18. 12:21:53

@tyoma67: Milyen hangkártyát, milyen előfokkal?

BonFire 2014.09.19. 12:09:00

@tyoma67: Na, csak azért kérdeztem, mert készülékenként eltérő a bemenet/kimenet.

Amint a képen is látható, az előfoknak van jack és XLR-kimenete. A hangkártyának RCA bemenetei és kimenetei vannak. Ezért egy 3,5-es jack–RCA kábellel vagy XLR (mama) RCA kábellel tudod őket összekötni. A mikrofon XLR kábellel az előfok XLR bemenetére csatlakozik.

tyoma67 2014.09.19. 12:41:53

@BonFire: Köszönöm a segítséget.

Norbert8 2014.10.11. 20:08:57

Kedves Bonfire!

Prioritásom főként a hangfelvétel és keverés.
Most csak a rögzítéssel kapcsolatban szeretnélek kérdezni.

A következő eszközökkel dolgozok:
Egy minden gond nélkül működő laptop, platform az CuBase 5, hangkártya M-Audio M Track www.muziker.hu/hangtechnika/studio-eszkozok/usb-interfeszek/p/210556-m-audio-M-TRACK?gclid=CJWXi-yUpcECFRHHtAodcl4ArQ

A mikrofon Audio Technika AT 2035 www.hangszerdiszkont.hu/studio/studio-mikrofonok/audio-technica-at2035-kondenzator-mikrofon.html

Az akusztikai körülményeket sem mondanám rossznak. 5 centi vastag szivacsokkal van burkolva a fal a mikrofon környékén...

Tiszta és tényleg szép a felvétel, ritkán előfordulnak ugyan kritikus pattogások, reccsenések a felvétel közben és magán a felvételen is, ezt nem tudom mitől lehet, gondolom hangkártya probléma. Kíváncsi lennék mi okozza... :D

Mégis miután meg van a nyersanyag, kikeverem majd gyönyörű tisztán szól, de nincs meg benne az a dög, az a kaparós hang az acapellán, vékony az egész vagy hogy mondjam...

Ez előfok hiánya lehet? És ha igen akkor ehhez a rendszerhez mi lenne amit ajánlanál? Valamint ideális lenne cserélnem egy hangkártyát is?

www.muziker.hu/hangtechnika/studio-eszkozok/firewire-interfeszek/p/210408-focusrite-SAFFIRE-PRO-24-DSP

Ő gondolom egy az egyben megoldaná a bajom.

Előre is köszönöm ha tudnál segíteni!
Üdvözlet!

BonFire 2014.10.11. 20:26:41

@Norbert8: NEM! Nem tudnám nyugodt szívvel azt mondani, hogy vegyél ez százezres kütyüt, és jó kaparós lesz az ének. Ez nem feltétel, mert a mostani motyó is tökéletes párosítás ahhoz, hogy kitűnő minőségben vedd fel az éneket. Az M-audió interfész és az AT mikrofon is teljesen rendben van. Én ezeknél jóval egyszerűbb cuccokkal szoktam dolgozni.

A pattogásokat igazából nem tudom, mi okozza, mert ez tipikusan olyan jelenség, ami a kicsi pufferbeállításokból szokott eredni, de ez általában a kész mixben nem hallható, mivel nincs is benne a felvételben, csak a valós idejű lejátszáskor jelentkezik. Ha azonban a hangfelvételben is benne van (belenagyítva a hanghullámba igen tipikus mintákat okoz), akkor ott a számítógép teljesítményével vannak gondok. Első körben azt kéne megpróbálni, hogy kicsit nagyobb latencyt odatolni neki. Így nagyobb lesz a késés, de az audiopuffer kicsit könnyebben lélegez és a processzor is. Jó lenne hallani egy hangmintát, hogy be lehessen azonosítani a recsegést. SoundCloudra fel lehet tölteni ilyen dolgokat.

Az pedig, hogy a karc hogy kerül bele a kész mixbe, tényleg tapasztalat és keverés kérdése. A nyersanyag jó, mert az eszközök jó felvételt biztosítanak. Aztán, hogy abból te mit tudsz kikeverni, az már a te ügyességeden múlik. A karchoz egyébként parametrikus EQ-t javasolok a magas-közép tartományokon. Elindítod a zenét, az ének EQ-ján pedig egy pontot kiválasztasz, és nagyon szűk Q-val jó nagyot beleemelsz. Aztán végigfutsz (lassan) a középmagas frekvenciatartományon. Valahol ki fog jönni ez a karcosság, csak fülelni kell jó sokat hozzá.

Norbert8 2014.10.11. 21:12:52

Köszönöm a gyors választ!!! :))

Itt egy link a reccsenésekhez:

soundcloud.com/rencerlemez/recsrecs

Norbert8 2014.10.11. 21:25:51

Azt gondoltam, hogy biztos kell az előfok. Most meglepődtem! :D

Igen keveréskor pattog persze, az nincs benne export után, felvételnél 128-ra teszem a buffert, visszahallgatásnál meg 4096-ra.

Akkor nekem kell még fejlődnöm sajnos, sebaj az alázat meg van és a kitartás is! :)

Köszönöm a segítséget még egyszer!

BonFire 2014.10.12. 00:47:58

@Norbert8: Ez a reccsenés tipikusan a szűk pufferméret miatt hallatszik, csak nem kéne benne lennie a felvételben.

Addammss 2014.12.09. 21:22:45

Szia, BonFire!

Egy AT2020 mikrofon Behringer Xenyx 302USB-keverőn keresztül a számítógéphez kötve (E-MU 0404 PCI hangkártyám van) szerinted jó konstrukció lenne énekdemók felvételéhez? Van még szükségem másra is?
Köszönöm ha segítesz!

Tomi Vezér 2015.06.16. 20:24:51

Tisztelt BonFire!
Párszor láttam már Önt az egyik videómegosztón..és most a keresgetésben eljutottam ide is.
Szeretném azzal kezdeni, hogy gratulálok a tevékenységeihez és örömömre szolgál, hogy vannak még kreatív emberek akik segítenek másokon.

Természetesen én is egy kérdéssel érkeztem.
Van egy Jefe avl 2600 dinamikus mikrofon.
Itthoni felvételre szeretném használni. (olvastam, hogy a kondenzátoros jobb lenne, sajnos ez van)
Azt szeretném kérdezni, hogy létezik olyan interface ami rendelkezik saját erősítővel ami elég lenne a mikrofonnak?
Esetleg tudna ajánlani valami ár-arány bajnok kártyát?
Válaszát előre is köszönöm és még sok-sok "alkotást" kívánok.
Tisztelettel,
Tamás

Váradi Zoltán 2015.07.22. 21:34:36

Kedves Tamás!
Sokat tanultam a blogodból, és a videós tutorialjaidból. Most adódott egy problémám, szeretném a tanácsod kérni. Eddig egy Lexikon Alpha USB-s külső hangkártyát használtam egy Bayerdynamic TGV-70 dinamikus mikrofonnal az éneksávok felvételéhez. A felvétel Adobe Audition-nel törtébik, amit már Cool Edit verzió óta használok, és nagyon szeretem, és gyorsan tudok vele dolgozni. Nagyon jó eredményeket értem el, de szerettem volna még jobbat, ezért beszereztem az AT-2020-at, és a fantomtáp miatt nem szerettem volna egy keverővel emelni a zajszintet, úgy gondoltam vásárolok egy mikrofon előfokot, én mivel nem nagyon preferálom a Beringer márkát már egy ideje, ezért az ART Tube MP studió mellett döntöttem. Az eredmény katasztrofálisan nagy zaj a felvételek alatt. Nem tudom elképzelni, hogy egy új előfok alapból ilyen zajt produkáljon a láncban. Szerinted mi lehet ennek az oka? Válaszodat előre is köszönöm.

Mátyás Fehérvári 2015.08.10. 14:23:11

Helló Tamás!

Egy nagyon rövid, és egyszerű kérdésem lenne. Néztem, hogy neked egy Behringer UCA222 hangkártyád van. Erre rá tudok kötni mikrofont, úgy, hogy tudjak monitorozni? Van egy kondenzátor mikrofon, fantomtáppal. Illetve egy "sima" 3.5 mm-es jack csatlakozós mikrofon, ami közvetlen megy a gépbe. Remélem tudsz nekem segíteni! :)

BonFire 2015.08.10. 14:27:20

@Mátyás Fehérvári: Az előfok kimenetét a hangkártya bemenetére kötöd. Jack-RCA kábel kell hozzá.

Tamás1022 2015.08.19. 23:48:04

Szia BonFire,

Érdeklődnék, hogy a fent leírt eszközök (AudioTechnika AT2020, Behringer Tube Ultragain Mic200, Behringer U-Control UCA200 USB Audio Interface) megállják-e a helyüket így 3 évvel a cikk írása után is? Úgy értem, hogy ajánlanál-e árban egyező, de mondjuk jobb vagy modernebb dolgokat. Kizárólag hobbi éneklésről van szó, instrumentalokra való feléneklésről. Hálás lennék, ha pár mondattal segítenél elindulni, mert teljesen kezdő vagyok a témában.

BonFire 2015.08.20. 19:45:53

@Tamás1022: Egy jó eszköz NEM AVUL EL három év alatt! Ez nem számítástechnika. Nyugodt lehetsz, hogy ezek nemhogy tartják az árukat, de azóta csak drágábbak lettek. Hogy mást ne mondjak, a cikk megírásakor az AT2020-as kb 24 ezer forint volt, most meg 36 körül van.

Az UCA222-nél OLCSÓBB USB-s audió interfészt azóta sem gyártott senki. Jobbat, szebbet, több bemenettel, szép ledekkel, aluötvözet-borítással 50-70-100 ezerért igen. De ilyen belépő szintű kütyüt azóta sem csinált senki a Behringeren kívül. A cikkben azokat a dolgokat szedtem össze, amelyek egy amatőr zsebét sem terhelik meg túlságosan, de ma is megállják a helyüket a piacon.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2015.08.25. 11:57:23

Szia Bonfire!

Nekem egy Rode VideoMic-em van, nem a PRO verzió szabályozható előerősítéssel, hanem a sima. Laptop integrált hangkártyájával illetve a belépőszintű Nikon DSLR-emmel (D5100) egyaránt csapnivaló a hangminőség ahhoz képest, amiket a teszteken hallottam a vásárlása előtt, így elkezdtem hosszasan guglizni hang témájábaan - így jutottam el ide is :)

Nézegettem a Zoom H1 hordozható hangrögzítőt, de nekem nincs szükségem hordozhatóságra, mert otthoni kamerába beszélős videókhoz kellene, és fölöslegesen nem költenék rá majd' 40 ezret. Szimpatikus lenne ez a Behringer cucc (UCA222) ha ez egymagában alkalmas rá, hogy jó minőségű felvételt tudjak készíteni. Vagy az előfokot így sem úszom meg? Mert ha már 2 cuccot kell vennem, akkor inkább a Zoom-ot választanám.

BonFire 2015.08.25. 12:16:50

@Gery Greyhound (Az eredeti, 1998 óta): Üdv! Jó látni téget. :)

Ha jól értem, akkor a mikrofon nem a kamerába lenne csatlakoztatva, hanem a számítógépbe? Akkor így magában nem biztos, hogy megoldható (ha jól tudom, ez a puska kondenzátormikrofon, tehát kell neki tápellátás), mivel ezene a kis Behringer kütyün kizárólag RCA bemenet van. Tehát ha még vennél is egy átalakítót, kérdéses lenne a fantomtáp. Az előerősítőt általában akkor kell a rendszerbe beépíteni, ha fantomtáp kell, vagy dinamikus mikrofon esetén kicsit „süket” a miki.

Viszont vannak olyan audió interfészek, amelyek fogadnak jack mikrofoncsatlakozót, és van beépített fantomtápjuk. A hangminőségük meg alapból 24 bit, 96 kHz és a többi nyalánkság. Neked elég lenne egy egycsatornás ilyen interfész. Jó a Lexicon Alpha is, de sajnos nincs benne fantomtáp. A Behringer UM2 U-phoria lenne ideális, de az meg országosan hiány. Talán meg kéne próbálni Németországból vagy Angliából beszerezni. Az itthoni ára 20 000 körül van, kintről talán még olcsóbban is meg lehet szerezni, ugyanis mindenhol kisebb az áfa, mint nálunk.

Ezekkel lehetne még barátkozni: Alesis iO Hub 2 ~ 25 000 Ft;
ART USB Mix 3 ~ 26 000 Ft.

Illetve vannak még jobb cuccok, csak már sokkal drágábbak, de te tudod, mekkora a pénztárcád.
www.hangszerdiszkont.hu/index.php?route=product/search&search=usb+audi%C3%B3+interf%C3%A9sz&page=2

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2015.08.25. 12:53:48

@BonFire: Köszi a gyors választ! Van a mikrofonban táp, legalábbis kell bele tenni egy 9 voltos elemet ahhoz, hogy egyáltalán működjön, az jó lehet szerinted egy jack-RCA átalakítóval? Elnézést a nagyon laikus kérdésért, bevallom, a hangtechnikához mindig is síkhülye voltam, nekem a videó a szakterületem, csak most egy olyan videós projekten dolgozom épp, amihez kellene jó minőségű hang is. A videóstúdióra szánt keretet nem kis mértékben túlléptem már eddig is, úgyhogy nem nagyon költenék, ha nem muszáj, legfeljebb majd miután visszahozta az árát a cucc - ezért lett szimpatikus a tízezres Behringer kütyü, annyim talán még akad.

BonFire 2015.08.25. 13:07:25

@Gery Greyhound (Az eredeti, 1998 óta): Ha elemes, akkor a tápellátás kipipálva, csak a felvételi hangerőszintet nem tudod szabályozni. Ezért is szoktak külön előerősítőt használni. Ha túl nagy a bemeneti jelszint, túlvezérelt lesz a felvétel, ha meg kicsi, akkor zajos.

Viszont ha van egy barátod, aki hobbielektronikával foglalkozik, néhány forintból összeállíthat egy nem túl szép, de használható előfokozatot. Egy bemenet, kimenet kell rá, meg egy jelszint szabályozó poti. Apám foglalkozott ilyesmivel, míg élt, egy hozzáértő maga meg is tervezi az áramkört és beszerzi az alkatrészeket hozzá. Akár egy szappantartóból is meg lehet építeni.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2015.08.25. 13:30:18

@BonFire: Ok, köszi. Akkor kipróbálom a UCA222-t, aztán ha még finomítani kell a jelszinten, akkor még jövök tanácsért :) Most egyelőre az a lényeg, hogy ne sisteregjen, mint a vadbarom.

BonFire 2015.08.25. 23:25:41

@Gery Greyhound (Az eredeti, 1998 óta): Egy RØDE mikrofonnak alapból nem lenne szabad zajosnak lennie. Egy felvétel akkor szokott lenni zajos, amikor alacsony jelszinttel veszik fel, és utólag normalizálják. Ekkor természetesen a felerősített zajt halljuk. Utólagos kompresszor is kihozhatja a zajt. Mert zaj mindig van, de a mikrofon megfelelő erősítésével kiküszöbölhető, vagy minimálisra csökkenthető.

Egyébként ezt a cuccot régebben nagyon dicsérték, csak ma már nem forgalmazzák – legalábbis idehaza. ART Tube MP Studio – csöves előfok. Ami nekem nagyon tetszik benne (és régebben nagyon szemeztem vele), hogy van benne egy optikai limiter, ami egyszerűen megakadályozza, hogy túlvezérelt felvételt készíts! Ha kicsit jobban beleordít valaki, akkor nem fog klippelni a felvétel, hanem a limiter leszabályozza. Ha veszel is előfokot (valamikor a jövőben), lehetőleg olyat válassz, amiben van limiter. Hosszú távon nagyon kényelmessé teszi a munkát, mert sok énekesnek nem lehet pont jól belőni a jelszintet.

www.musiciansfriend.com/pro-audio/art-tube-mp-studio-mic-preamp

Sajnos, azt nem tudom, itthon hogy lehet beszerezni. Pedig jó nagyon.

Mr.CrimeTime 2016.11.22. 18:01:01

Üdv!

Tényleg részletes, és érthető a blog, amit nagyon köszönök!
Viszont, nekem még lenne pár további kérdésem, ha szabad.

Reméltem hogy ezt az egész dolgot megúszom majd egy mikrofonnal, de tévedtem amint elkezdtem olvasni a blogot..:D
Nekem is a legfontosabb a tökéletes felvétel lenne.
Minap sikerült egy hatszáz ezer éves fejhallgató mikrofonjával, és az audacity nevű programmal felvenni egy ilyen demót, ami meg kell mondjam, baromi jóra sikerült:D Már már stúdió szintű. Ez mitől függ?

Nekem rappeléshez kell mikrofon, de erről magyar nyelvű oldalon nem nagyon találtam infót. Azt szeretném megtudni, pl a nagy repperek mint Eminem, hogy a francba csinálnak olyan hang effekteket, meg stb.. Ha tudnék ilyet csinálni hát tuti befutnék..:D Sajnos ehhez hülye vagyok. Ilyenekre gondolok pl hogy a refrénben több szólamú hang egymásra van keverve és tök olyan mintha többen beszélnének, pedig csak ő beszél. Nyilván ez már szoftveres történet, de érdekelne egy különóra ha nem probléma..:D

Illetve kérdésem lenne még, hogy rap-hez melyik a legideálisabb mikrofon? Gondolom hogy ugyanúgy a kondenzátoros. Vagy nem érdemes ezzel szarakodni, menjek el egy stúdióba? Ott úgyis profik vannak..

Sokszor úgyérzem hogy amit tudok, azt nem tudom kihasználni teljes mértékben. Ezt a monitorozás dolgot (amit évekóta keresek hogy hogy hívják) úgy oldottam meg, hogy felvittem az alap zene hangját, plusz mellé beraktam az eredetit, és rávettem a hangot, miközben szólt az eredeti hang. Visszajátszáskor meg csak engem lehetett hallani, de nem mindig vagyok vele megelégedve. Egy 40 rongyos mikrofontól jobbnak fogom érezni? Vagy csak én gondolom hogy nem vagyok rossz, és közben szar vagyok? :D:D Sok felvételen mintha jó lenne, de van pár szörnyű amitől eldobnám az agyam.. Hogy van ez? Csak a mikrofon hibája?

A lehetséges válaszokat előre is köszönöm!