Számtalanszor találkoztam már azzal a problémával, hogy azoknak, akik a program régebbi verziójával dolgoznak, hiányzik egy-egy filter vagy effekt a programból, amit a tutorial vagy egy kép elkészítése folyamán használni kellene. Jómagam szintén ezeknél estem gondolkodóba, mivel a program egy olyan régi változatát használom (6.0), amivel jószerével már nem is nagyon lehet találkozni. Ilyen esetben a szakmunkás csakis a találékonyságára hagyatkozhat, hogy ugyanolyan (vagy legalábbis megközelítően hasonló) eredményt el tudjon érni. A saját tutorialjaim során direkt nem szoktam olyan újnak számító dolgokat bevetni, amiket a program régebbi változatával nem lehet megcsinálni. Ilyenkor mindig ugyanaz a dolog ötlik fel bennem. "Szép-szép, de mi volt azelőtt, mielőtt még nem tudta a program ezt? Akkor nem is csináltak az emberek ilyeneket?" Dehogynem! Csináltak bizony, csak hosszasabb kerülőúton jutottak el arra az eredményre, amit az új verziókban egy-egy kattintással kényelmesebben meg lehet oldani. Ezért hát arra gondoltam, útjára indítok egy új fejezetet, amelyben ezekre a problémákra kínálok alternatív megoldásokat. Egyelőre nem tudom még, hogy hányan fognak érdeklődni a fejezet iránt, de időről időre készítek egy-egy bejegyzést az alternatív technikákról, elsősorban is azokról, amelyekre sokan keresik a választ. Ezután a kicsit hosszabb lélegzetvételű bevezető után térjünk is rá a tényleges tutorialra.
Tisztára véletlenül találtam ki ezt a technikát. Remélem másoknak is tetszeni fog a megoldás. A lényeg a következő: A Photoshop munkálatai során gyakran kell a szereplőt új háttérre helyezni. Ilyenkor a háttér, vagyis a környezet színharmóniája adott. Ha csak véges számú kép áll rendelkezésünkre az alanyból, annak is fel kell vennie a háttér színezetét, ami jelentősen eltérhet attól, amiben az alanyt lefényképeztük (ha csak nem áll rendelkezésünkre egy profi fotóstúdió, a maga zöld és kék háttereivel). De még ebben az esetben is az alanyon mindig tükröződnie kell, az őt körülvevő környezet színeinek, csak akkor fog jól illeszkedni a képbe. Ilyen esetekben az alany fényképének színvilágát kicsit a környezetéhez kell szabni, vagyis a színhőmérsékleteket egyeztetni kell. A Photoshop újabb változatai már rendelkeznek egy Photo Filterrel, és egy Match Color funkcióval, amelyekkel ezt a műveletet el lehet végezni. Itt nem kívánom ezeket ismertetni. Inkább azt, hogy mit is tehetünk, ha nem állnak rendelkezésünkre ezek a filterek.
És ilyen lett végül:
A fénykard csóvája két okból maradt le a képről. Az egyik, hogy azt úgysem lehet kijelölni a ragyogás miatt, a másik, hogy amúgy is lelógott a képről, tehát használhatatlan. Annak elkészítése nem kapcsolódik a témához, de rengeteg helyen találni rá jobbnál jobb tutorialt. Egy jó tipp: http://www.tutorial.hu/lezerkard-effekt/
Amint az a képen is látható, az erős ember szeret inkább vöröses környezetben fényképezkedni, mivel a vörös nagyon jól kifejezi azt, hogy ő milyen erős, meg vagány. Amint azonban az ehhez hasonló, kékes-zöldes fátyolszerű háttérre helyezzük, nem lesz jó az eredmény, mivel az eredeti képen a sisakján, és az öltözékén is visszatükröződik az eredeti háttér színe. Színezzük hát át.
Először is, a képet tegyük rá az új háttérre, majd maszkoljuk ki róla a fölösleges részeket. Ezt a műveletet most itt nem taglalnám, akit érdekel a téma, olvassa el Az eszközök használata IV. Maszkolás című bejegyzésemet.
Így mutat a képünk a Layer palettán. A háttér fölött látható a másik kép a hozzákapcsolt rétegmaszkkal. A maszknak ebben a tutorialban fontos szerepe lesz, ezért nem ajánlatos a fölösleges képrészleteket egyszerűen kitörölni. (habár maszk nélkül sem lehetetlen, de azt itt direkt nem fogom ismertetni;) Szokjunk rá arra, hogy maszkolunk, hacsak kimondottan nem jelent hátrányt a munkára nézve. (Noha ilyen esettel még nem találkoztam.)
A háttérről készítsünk egy másolatot, és azt kicsinyítsük le alaposan, az Image/Image Size (kép/ kép mérete) menüpontban. A szám itt nem fix, én jelen helyzetben egy 1152x864-es képet kicsinyítettem le a 25%-ára, így lett a kép mérete 288x216 pixel. Valójában bármekkora képpel is dolgozunk, úgy csináljuk, hogy sem a szélessége sem pedig a magassága ne haladja meg a 250 pixelt.
Menjünk bele a Filter/Blur/Gaussian blur (szűrő/életlenítés/gauss életlenítő) menübe, és toljuk ki a csúszkát a lehető legnagyobb értékre, 250 pixelre. Ezzel a módszerrel az egész képet összemossuk egyetlen homogén színné, amiből majd a színmintát fogjuk venni. Valamint így megkapjuk azt az egyetlen színt, ami a kép teljes színtartománya átlagának felel meg.
A Match Color effekt is hasonló módon dolgozik, fejben összeadja az egész kép összes pixelét, majd átlagolja, így kapja meg azt a számot, amiből kiindul. A gépnek annyival könnyebb dolga van, hogy egy kicsit gyorsabban tud nálunk számolni :)
Fogjuk az Eyedropper Toolt (szemcseppentő, pipetta eszköz), a gyorsbillentyűje "I", és kattintsunk az egybemosott egyszínű képünkre vele. Az eszközpalettánk előtér színe átváltozik erre a színre.
Most az történt, hogy az egész képünk kapott egy teljes színt, és mi nem ezt akarjuk. Ha jól megnézzük a Layer palettánkat, láthatjuk, hogy az új Adjustment réteghez is kapcsolódik egy rétegmaszk, annyi különbséggel, hogy az egyszínű fehér. Ezek szerint ez a réteg is formázható, abban a tekintetben, hogy nem kell, hogy az egész képre kifejtse a hatását. Tehát csak annyi a dolgunk, hogy a szereplő maszkját rámásoljuk az Adjustment réteg maszkjára. Csekélység.
Ami most következik, nagy figyelmet kíván! Több lépésből álló művelet következik, amit könnyen el lehet téveszteni, ezért lebontom külön lépésekre, magyarázatokkal. Egyéb módokon is el lehet végezni a másolást, de ez a leggyorsabb és a legpraktikusabb.
1. Nyomjuk le az Alt billentyűt, és kattintsunk a szereplő maszkjának bélyegképére. Ekkor egy fekete alapon fehér színű képet kell látnunk. Ez a kép van a maszkunkon. Ezzel a kattintással gyakorlatilag átváltottunk a Channels ablakban található maszk képére.
2. Egymás után nyomjuk le, a Ctrl+A, és a Ctrl+C billentyűkombinációkat ebben a sorrendben. Az első az egész tartalmat kijelöli, a második pedig vágólapra helyezi.
3. Kattintsunk az Adjustment réteg maszkjának a bélyegképére. Ekkor egy fehér tartalmat kell látnunk.
4. A Ctrl+V-vel illesszük be a tartalmat az Adjustment réteg maszkjába. Ha jól csináltuk, ezen a képen is a szereplő maszkjának a képe fog megjelenni.
5. Ezután már nincs más dolgunk, mint hogy újra visszatérjünk a normál nézetbe. Ismételjük meg tehát az első lépést, vagyis Alt-tal kattintsunk a maszk bélyegképére.
Így mutat a képünk a Layer palettán. A háttér fölött látható a másik kép a hozzákapcsolt rétegmaszkkal. A maszknak ebben a tutorialban fontos szerepe lesz, ezért nem ajánlatos a fölösleges képrészleteket egyszerűen kitörölni. (habár maszk nélkül sem lehetetlen, de azt itt direkt nem fogom ismertetni;) Szokjunk rá arra, hogy maszkolunk, hacsak kimondottan nem jelent hátrányt a munkára nézve. (Noha ilyen esettel még nem találkoztam.)
A háttérről készítsünk egy másolatot, és azt kicsinyítsük le alaposan, az Image/Image Size (kép/ kép mérete) menüpontban. A szám itt nem fix, én jelen helyzetben egy 1152x864-es képet kicsinyítettem le a 25%-ára, így lett a kép mérete 288x216 pixel. Valójában bármekkora képpel is dolgozunk, úgy csináljuk, hogy sem a szélessége sem pedig a magassága ne haladja meg a 250 pixelt.
Menjünk bele a Filter/Blur/Gaussian blur (szűrő/életlenítés/gauss életlenítő) menübe, és toljuk ki a csúszkát a lehető legnagyobb értékre, 250 pixelre. Ezzel a módszerrel az egész képet összemossuk egyetlen homogén színné, amiből majd a színmintát fogjuk venni. Valamint így megkapjuk azt az egyetlen színt, ami a kép teljes színtartománya átlagának felel meg.
A Match Color effekt is hasonló módon dolgozik, fejben összeadja az egész kép összes pixelét, majd átlagolja, így kapja meg azt a számot, amiből kiindul. A gépnek annyival könnyebb dolga van, hogy egy kicsit gyorsabban tud nálunk számolni :)
Fogjuk az Eyedropper Toolt (szemcseppentő, pipetta eszköz), a gyorsbillentyűje "I", és kattintsunk az egybemosott egyszínű képünkre vele. Az eszközpalettánk előtér színe átváltozik erre a színre.
A legfelső rétegen állva kérjünk egy új Adjustment réteget. Itt a felugró menüben válasszuk a Solid Color (egyszínű) menüpontot. Ha eddig jól dolgoztunk, a réteg automatikusan fel fogja ajánlani az eszköz palettán beállított színt, vagyis az előbb vételezett színmintánkat. Hagyjuk jóvá.
Most az történt, hogy az egész képünk kapott egy teljes színt, és mi nem ezt akarjuk. Ha jól megnézzük a Layer palettánkat, láthatjuk, hogy az új Adjustment réteghez is kapcsolódik egy rétegmaszk, annyi különbséggel, hogy az egyszínű fehér. Ezek szerint ez a réteg is formázható, abban a tekintetben, hogy nem kell, hogy az egész képre kifejtse a hatását. Tehát csak annyi a dolgunk, hogy a szereplő maszkját rámásoljuk az Adjustment réteg maszkjára. Csekélység.
Ami most következik, nagy figyelmet kíván! Több lépésből álló művelet következik, amit könnyen el lehet téveszteni, ezért lebontom külön lépésekre, magyarázatokkal. Egyéb módokon is el lehet végezni a másolást, de ez a leggyorsabb és a legpraktikusabb.
1. Nyomjuk le az Alt billentyűt, és kattintsunk a szereplő maszkjának bélyegképére. Ekkor egy fekete alapon fehér színű képet kell látnunk. Ez a kép van a maszkunkon. Ezzel a kattintással gyakorlatilag átváltottunk a Channels ablakban található maszk képére.
2. Egymás után nyomjuk le, a Ctrl+A, és a Ctrl+C billentyűkombinációkat ebben a sorrendben. Az első az egész tartalmat kijelöli, a második pedig vágólapra helyezi.
3. Kattintsunk az Adjustment réteg maszkjának a bélyegképére. Ekkor egy fehér tartalmat kell látnunk.
4. A Ctrl+V-vel illesszük be a tartalmat az Adjustment réteg maszkjába. Ha jól csináltuk, ezen a képen is a szereplő maszkjának a képe fog megjelenni.
5. Ezután már nincs más dolgunk, mint hogy újra visszatérjünk a normál nézetbe. Ismételjük meg tehát az első lépést, vagyis Alt-tal kattintsunk a maszk bélyegképére.
Itt jól látható a végeredmény. A szereplő maszkjának tartalma jelenik meg az Adjustment réteg maszkján is.
Most körülbelül így néz ki a képünk. Már csak az Adjustment réteg keverési módját kell megváltoztatnunk. Ezt állítsuk át Overlay-re, és az Opacity-t vegyük le 65-75%-ra. Ezzel el is készültünk, és a szereplő is megkapta a szükséges fényezést. Az Overlay keverési móddal hozzárendeltük a háttér színhőmérsékletét, de természeresen úgy, hogy azért az eredeti színei is megmaradtak, csak más árnyalatot vettek fel. A bukóján is jól látszik, a fénykardja vörös tükröződése is.
Ilyen volt a kép előtte:
Ilyen volt a kép előtte:
És ilyen lett végül:
A fénykard csóvája két okból maradt le a képről. Az egyik, hogy azt úgysem lehet kijelölni a ragyogás miatt, a másik, hogy amúgy is lelógott a képről, tehát használhatatlan. Annak elkészítése nem kapcsolódik a témához, de rengeteg helyen találni rá jobbnál jobb tutorialt. Egy jó tipp: http://www.tutorial.hu/lezerkard-effekt/